Dragbil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dragbil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dragbil

    Tjenare

    Ska snart inhandla min första bil. Jag vill inte att bilen ska begränsa vart jag ska kunna fiska, dvs att jag vill kunna traila även på naturramper. Har en micore 490 (360 kg) med Yamaha 50 (103 kg) och så småningom en lämplig 80-trailer.

    Har lite ångest över vilken bil jag ska välja som dragbil.. Kollar i prisklassen mellan 20-40 kaker. Vill helst ha fyrhjulsdrift, har kollat på bla Subaru Outback. Dock så har alla Outbacks i den prisklassen runt 30-35000 mil på nacken. Måste ju inte betyda att motorn är slut, men tar ändå emot att köpa med så höga mil.

    Vet att awd eller bakhjulsdrift är att föredra, men skulle det fungera med fwd? Tex V70 med T5? Någon här som kör med framhjulsdrift som kan dela med sig av lite erfarenheter? Skulle det vara krångligt att få upp en båt i den här storleksklassen på en naturramp med lite lutning? Är ju gött om man slipper byta koppling och hjul allt för ofta

    tack

  • #2
    naturramper så är det fyrhjulsdrift som gäller...20-40'' borde köpa dig en skaplig liten fyrhjuling typ Suzuki eller Kia
    framhjulsdrift är ofta skit att dra upp med även på ordninggjorda ramper om de har lite lutning,har precis bytt från fyrhjulsdrift till framhjulsdrift... blev väl bortskämd med Fronteran som tog sig fram nästintill överallt...hade nog kunnat dra upp vilken
    sportfiskebåt som helst utan trailer inunder...
    Senast ändrad av byggarn; 2012-11-04, 22:10.
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      Bakhjulsdrift är extremt dåligt på geggit/halt underlag. Hade Mercedes c-klass senare en bmw 528. Fullständigt värdelösa när man skall dra upp en båt vid naturramper. Fått fylla skuffen med en massa bråte för att få fäste. Kör nu en mitsubishi outlander som jag är jättenöjd med. Köp den med turbo Samma motor som i evo modellerna. Ngt mindre turbo bara. Då blir det kul.

      Kommentera


      • #4
        Jag kör passat tdi nu, hade quattro audi innan, märker ingen större skillnad. Kan du inte köra bil får du inte upp båten iaf.
        Sen är det lättare att elda upp kopplingen i en 4wd bil än en fwd tex. En framhjulsdriven bil spinner kanske men en 4wd orkar i regel inte, då blir det kopplingsslir ist...

        En v70 2,4t med automat är en fin rampbil, slipper rycket med automatlådan.
        Alla lite större bilar, läs med lite motor, duger fint till det du ska ha den till.
        Akta dig för audis 2,4l motorer bara... Lika törstiga som en nyskild Britta Spjut och fruktansvärt trötta.
        Senast ändrad av Rullknäckarn; 2012-11-04, 22:33.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av ackeliba Visa inlägg
          Tjenare

          Ska snart inhandla min första bil. Jag vill inte att bilen ska begränsa vart jag ska kunna fiska, dvs att jag vill kunna traila även på naturramper. Har en micore 490 (360 kg) med Yamaha 50 (103 kg) och så småningom en lämplig 80-trailer.

          Har lite ångest över vilken bil jag ska välja som dragbil.. Kollar i prisklassen mellan 20-40 kaker. Vill helst ha fyrhjulsdrift, har kollat på bla Subaru Outback. Dock så har alla Outbacks i den prisklassen runt 30-35000 mil på nacken. Måste ju inte betyda att motorn är slut, men tar ändå emot att köpa med så höga mil.

          Vet att awd eller bakhjulsdrift är att föredra, men skulle det fungera med fwd? Tex V70 med T5? Någon här som kör med framhjulsdrift som kan dela med sig av lite erfarenheter? Skulle det vara krångligt att få upp en båt i den här storleksklassen på en naturramp med lite lutning? Är ju gött om man slipper byta koppling och hjul allt för ofta

          tack
          Det går nog med framhjulsdrift så länge rampen är hård, men om du trailar mycket på mjuka naturramper så är nog äkta fyrhjulsdrift att föredra. Själv har jag en bakhjulsdriven Omega Caravan och hittils har jag aldrig haft några problem på grus och naturramper. Kombinationen båt, motor och trailer väger dock bara knappa 300 kg.

          Kommentera


          • #6
            Jag har en BMW 320(bakhjulsdriven) och en Ryds 478. Funkar bra på betong/asfaltsramper även hyfsat branta. Likaså naturramper som inte är branta. Men naturramp med lite lutning funkar inte, jag har fastnat en gång-hjulen fick inget fäste..Så för min del, klarar jag mig rätt bra med bakhjulsdrift. Men ibland vore det skönt med fyrhjulsdrift, hög markfrigång och automat..

            Kommentera


            • #7
              Blir det för tungt så spinner en 2wd, en 4wd orkar i regel inte dra loss alla fyra hjulen. Bättre grepp ja, men orken beror inte på drivlinan, utväxling möjligtvis (då är ju vitaran suverän) Det är bara motor som avgör orken och vridet är viktigare än hk!! Givetvis ska man inte slira på kopplingen men alla kan inte köra bil!!
              Så det är nog säkrast att dra med Zafiran hädanefter!!


              Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
              Hmm , hur menar du nu ? orkar inte... trodde att fyrhulsdrivna var att föredra pga bättre grepp och ork
              Jag har dragit mina båtar med 4wd Isuzu pickis ,vitara och subaru
              Alla har orkat utan minsta problem även med 1 ton bakom på grus och har inte blivit kopplingsbyte heller
              Man släpper ju bara upp kopplingen och tuffar upp på grusramper
              Man behöver inte hålla på att slira koppling
              Med Vitaran och isuzu på strax över tomgång och subban lite mer gas
              Ska nog börja dra med kärringens Zafira i fortsättningen....
              Senast ändrad av Rullknäckarn; 2012-11-04, 23:00.

              Kommentera


              • #8
                Du får mycket outback för 30-40000:- , många har gått långt men det verkar inte spela så stor roll. Rekommenderar verkligen Outback, Köpte en själv nu för att ha som fiskebil.. En 1997:a
                Som nån annan skrev här i tråden så tror jag en Legacy gör jobbet som trailerbil minst lika bra.

                Audi har bra 4-hjulsdrift också, men 1.8T motorn är svag på låga varv.
                Äldre V70 crosscountry osv. bör du se upp för.. dålig 4x4

                Rent generellt är Dieselbilar att föredra, av många anledningar -dels att de drar mindre generellt sett och att de har bra vrid på låga varv så de blir starka i båtramper, och det medför då även att de drar mindre bränsle när man drar släp eller trailer. Men dieselbilar i denna prisklass 30-40K (dvs. ej nyare med partikelfilter) är sjukt dyra i årsskatt. Leta isåfall efter en LB-reggad (lastbilsregistrerad) De är billigare i årsskatt.

                Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
                Jag kör passat tdi nu, hade quattro audi innan, märker ingen större skillnad. Kan du inte köra bil får du inte upp båten iaf.
                Sen är det lättare att elda upp kopplingen i en 4wd bil än en fwd tex. En framhjulsdriven bil spinner kanske men en 4wd orkar i regel inte, då blir det kopplingsslir ist...
                Jag upplevde exakt det problemet med en av mina gamla bilar... Audi a4 1.8T .. Funkar de inte bättre med Passat TDI?
                Senast ändrad av mobetahl; 2012-11-05, 01:22.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                  Hmm , hur menar du nu ? orkar inte... trodde att fyrhulsdrivna var att föredra pga bättre grepp och ork
                  Jag har dragit mina båtar med 4wd Isuzu pickis ,vitara och subaru
                  Alla har orkat utan minsta problem även med 1 ton bakom på grus och har inte blivit kopplingsbyte heller
                  Man släpper ju bara upp kopplingen och tuffar upp på grusramper
                  Man behöver inte hålla på att slira koppling
                  Med Vitaran och isuzu på strax över tomgång och subban lite mer gas
                  Ska nog börja dra med kärringens Zafira i fortsättningen....
                  Turbobilar... Sjukt jobbigt att traila med 4x4 bil med turbo som är svag på låga varv.
                  Nöter sönder en koppling ganska fort.. Audi & Passats 1.8T motor är ett lysande exempel. Grymt bra motor -men inte i båtramper i kombination med 4x4.
                  Senast ändrad av mobetahl; 2012-11-05, 01:37.

                  Kommentera


                  • #10
                    På en bra ramp funkar Cheva Van bra. Men på en dålig ramp är det fyrhjulsdrift som gäller.

                    Har man inte lågväxel så kan en motor som är stark på alla varv göra underverk, och då är en V8 bra trots sin bränsleekonomi.

                    En s10 med V6, automat och fyrhjulsdrift är ju ett alternativ i din prisklass.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 287 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    1 000 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 323 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34
                    9 svar
                    1 124 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X