Vertikalfiske efter gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiske efter gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikalfiske efter gädda.

Tänkte engagera mig lite i vertikalfisket efter gädda.
    Detta fiske är relativt nytt för mig då jag mestadels fiskar efter gädda. Att metoden är effektivt för tex. abborre och gös är välkänt, men sannolikt relativt nyupptäckt när det kommer till gäddan, iaf. för mig.

Sannolikt torde metoden efter gädda vara helt verkningslöst då vattendjupet inte är tillräckligt stort. Jag tänker att fisk som står på botten på sådär 3 meter lär skygga för båten även när elmotor användes eller endast om lätt drift med tex. vind sker.
    Med andra ord så torde vattendjupet där man fiskar och söker gäddan vara någorlunda djupt för att metoden skall bli produktiv snarare än destruktiv!? Men hur djupt!? Någon som har erfarenhet om detta!?
    I det område jag tänkt använda metoden har ett djup som varierar mellan 4-6 meter, mestadels med ett djup på 4,5-5 meter.
    Givetvis ingen regel utan undantag men jag undrar om detta djup räcker för att göra fisket effektivt!??

Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
    Tänkte engagera mig lite i vertikalfisket efter gädda.Detta fiske är relativt nytt för mig då jag mestadels fiskar efter gädda. Att metoden är effektivt för tex. abborre och gös är välkänt, men sannolikt relativt nyupptäckt när det kommer till gäddan, iaf. för mig.

Sannolikt torde metoden efter gädda vara helt verkningslöst då vattendjupet inte är tillräckligt stort. Jag tänker att fisk som står på botten på sådär 3 meter lär skygga för båten även när elmotor användes eller endast om lätt drift med tex. vind sker.
    Med andra ord så torde vattendjupet där man fiskar och söker gäddan vara någorlunda djupt för att metoden skall bli produktiv snarare än destruktiv!? Men hur djupt!? Någon som har erfarenhet om detta!?
    I det område jag tänkt använda metoden har ett djup som varierar mellan 4-6 meter, mestadels med ett djup på 4,5-5 meter.
    Givetvis ingen regel utan undantag men jag undrar om detta djup räcker för att göra fisket effektivt!??
    de här killarna verkar veta vad de sysslar med ... http://www.miekofishing.se/web/tips_...rov_gadda.aspx

Kommentera

Jag vertikalfiskar allt från 5-12m, bästa resultat har jag fått vid 6-8m men även funnit gädda på 10m och 3 m i samma storlekt, ca 3kg. Förvånandsvärt vad smågäddorna kan krypa djupt. På grundare vatten är förmodligen spinnfiske bättre. Men givetvis tycker jag du ska prova! Huggen du får är svårslagen! Roligaste fisket i min värd!

Kommentera

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
        de här killarna verkar veta vad de sysslar med ... http://www.miekofishing.se/web/tips_...rov_gadda.aspx
        Tackar för länken, bra tips där!

Kommentera

Ursprungligen postat av msjodin Visa inlägg
          Jag vertikalfiskar allt från 5-12m, bästa resultat har jag fått vid 6-8m men även funnit gädda på 10m och 3 m i samma storlekt, ca 3kg. Förvånandsvärt vad smågäddorna kan krypa djupt. På grundare vatten är förmodligen spinnfiske bättre. Men givetvis tycker jag du ska prova! Huggen du får är svårslagen! Roligaste fisket i min värd!
          Coolt! Skall definitivt testas!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 209 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art