Trolling på vättern med Quintrex 390? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling på vättern med Quintrex 390?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    På en ramp som ligger grunt är det lättare att traila en lätt båt med flat botten. Kan ju vara svettigt att flytta på en 1000 kg:s båt som har grävt ner aktern i bottnen när vattnet inte är djupt nog för att båten kan flyta när man har vevat ner den.
    På en ramp som ligger grunt backar man helt enkelt ut så pass långt att båten inte går i botten? Du vet i regel hur djupt din båt går ner vid iläggning efter ett par gånger, och är det så att den går i botten vevar du helt enkelt upp den, backar ut en bit till och lägger sedan i.
    Att 390 är en kanonbåt tvivlar jag inte en sekund på, vill själv ha en men argumentet många har att det är lättare att traila begriper jag faktiskt inte.

Kommentera

Vid mindre vatten är det ofta grus- och naturramper och då vill inte jag backa ner för långt. Och om det är en ramp vid havet så är det inte så bra för bilen att backa ner i plurret. Minns en sommar på -90 talet när vattenståndet var superlågt. För att komma ut på sjön fick vi backa en bit på den torrlagda bottnen och sedan släpa/bära båten 50m för att få tillräckligt med vatten under kölen för att kunna åka i väg.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        själv tycker jag att det är lättare att få av en svagt v-bottnad båt,alltså en rättbyggd en, från trailern...min erfarenhet
        av Q 390 är att den rullar fan så dåligt från och upp på trailern om rullarna inte är lagrade ordentligt...
        så en lite större med v-botten är lättare att sjösätta och ta upp än en Q390....men bakom bilen vid förflyttning blir det tvärt om.
        oftast går dock trailern så bra bakom bilen så det är ett mindre problem...

sedan finns en uppsjö av båtar mellan Q:n och den på 1000kg som Kai absolut måste jämföra med här ovan för att
        vara säker på att jämföra med en som är sämre än Q:n att sjösätta och ta upp....
        Instämmer till fullo. Quintrexen är bökigare att hiva ner och veva upp än många andra båtar. Den vassa köllisten går hårt åt kölrullen längst bak, tex på min har den gått i två delar. Kanske dags att byta upp sig till polyuretanrullar.

Kommentera

En annan sak som jag glömde nämna är att med en lätt båt kan man lämna bilen på fast mark och baxa ner trailern för hand. När man sedan ska ta upp båten är det bara att koppla linan/vajern i dragkroken och wincha upp kärran till bilen. Gör det med en 500kg:s båt om du kan.

Kommentera

Har trollat i vänern med en linder 400 och fått fina fiskar och självklart då man har en såpass liten båt så håller man koll på väder och vind och då det är under 5/s är det inga som helst problem. En kompis fiskade mycket med flytring i vättern och fick lax så inte behöver man en stor "båt" Alla har ju inte råd med först en fläskig båt och sedan en grym dragbil för minst lika mycket pengar..

Kommentera

Frågan är helt enkelt hur mycket fisketid du vill ha på Vättern, större båt= fler fisketillfällen på sjön.

Kommentera

Klart att det går att trolla på vättern med en Q390, stabil är den ju. Men om man bedriver hälften av sitt fiske på vättern så borde man nog inte välja en båt under 4 meter.

Problemet med många småsjöar är ju just att det inte finns en vettig ramp. Och skall man traila i på en strand eller en naturramp så är det bra mycket lättare om båten väger 100kg istället för 3-400kg. Kärran gräver inte ner sig i sanden på samma sätt och man kan lyfta/dra båten sista metrarna om det behövs.

Sen tycker jag absolut inte att det är svårt att få av quintrexen från trailern, bara att trycka till och så glider den av. Dock har jag en tk som är bra inställd, kanske är värre med andra trailers. Skrovformen är ju lite annorlunda.
                Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ska du prångt ha en lätt alubåt i vättern vintertid, satsa på lite mer vikt/längd. Tex Starweld 1674. Har många vätternpass i ryggen, och skulle inte ens överväga att sätta mig i en 3,90 meter a 100 kilos båt i slutet på december för att ge mig ut på kanske sveriges lurigaste sjö. Har flera gånger mött STORA dyningar på en annars spegelblank sjö.

Livet är lite för kärt för min del iallafall. Men men, man kan ju i värsta fall ligga i graven och tänka - Hade ju iallafall en jävla smidig båt.

Trevlig helg!

/// Mikko

Kommentera

Trolling på vättern med Quintrex 390?

Ursprungligen postat av Carnifex Visa inlägg
                    Hej, Jag är i bytartagen och vill börja trailra runt lite och börja trolla lite på vättern och vertikalfiska i blandade småsjöar. Det verkar ju vara en ypperlig båt till vertikal och trollingfiske i mindre sjöar. Men är den något att satsa på även till lättare trolling på vättern?

Jag tänker inte åka ut o trolla på vättern när det är 7-10m/sek utan max 3-5m/sek.

Fisket kommer väl också bedrivas 50/50 på vättern o i andra mindre sjöar.

Målet är att ha en båt som är lätt att åka runt med men som ändå klarar av lite sjö under laxtrollingen.

Hur är det att köra med djupriggar på en sån båt?

Hjälper drivankare något så den tex inte uppför sig som en "tvålkopp"?

Tack på förhand.
                    Hej Daniel Ivarsson;

Jag har trollingfiskat på Vättern sedan början av 1960-talet och många år framöver på den tiden jag fick den stora glädjen att få åka ut på Vättern och fiska efter Lax, Röding och Öring under ljusa sommarnätter tillsammans med Sven-Olov och Inge Edholm från Vadstena med deras 12-14 meter långa, förruffade träbåt.

Ibland var Vättern lugn och snäll på den tiden. Ibland kunde det blåsa upp rejält på en halvtimme direkt från söder eller norr. Då blev våghöjden mycket hög och kort! Våghöjder på 3 meter är inte ovanligt på Vättern....

Jag har också varit ute och trollat Lax och Röding på norra Vättern utanför Hjo och Granvik under senare år med Björn Brösmarks 27-fots Rocco ruffade, stora plastbåt, men den kändes lite farlig när sjön tornade upp sig rakt söderifrån.

1993 deltog jag i Laxcup Vättern i november tillsammans med Reinhold Teramo och hans guidekompis som jag idag har glömt namnet på. Reinholds båt var en ruffad Ryyys 600 Big Fish. Den doppade rejält och tog in en hel del vatten över fören när vi trollade i motsjö.

1994-1995 deltog jag i Laxcup Vättern med Kovac Kalman och Alpo Tila i Kalmans ruffade Flipper 640. Den Flippern gick fint i sjön...men det blåste nog inte mer än 5-6/m sekundmeter den gången.....

Quintrex 390 låter för mig mer än farlig att trolla på Vättern med! Som långa, vida Vättern ser ut med stort djup och höga berg runt omkring blir det svårt att oskadd hinna iland i en liten båt om det skulle börja blåsa upp...och då går det fort!

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-28, 12:22.

Kommentera

Låter som nästintill självmordsbenägenhet från Din sida, personligen skulle jag inte ens komma på tanken att ge mig ut på ett så stort vatten i en sån liten balja, så mitt entydiga råd blir glöm det!!

För insjöfiske i mindre vatten och då det ska sjösättas/rampas på dåliga eller inga ramper alls så är den OK men inte på V sjöarna. Som OF så klokt påpekar så blåser det upp fort och Du har inte någon skyddande skärgård att gömma Dig bland och lär inte hinna iland heller, så genomför Du detta så se till att alla ombord iaf bär flytväst och varsin Epirb så kan sjöräddningen komma ut och hämta era lik när ovädret har lagt sig!

Men risken är att Du tvingar sjöräddningen att riskera sina liv för att försöka rädda Era när Ni försatt Er i nödläge pga ren och skär dumhet och det tycker jag är oförsvarligt av Dig och alla andra som ger sig ut i underdimensionerade båtar i förhållanden de inte bemästrar ;-(

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 216 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art