Oväntade gösar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oväntade gösar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Oväntade gösar.

Var ute igår för att fiska gädda och fick 8 stycken gösar på djup under metern långt inne i en vik. Helt sjukt enligt mig, är det vanligt att dom går in så grunt nu på hösten?

Tempen i vattnet var ca 9 grader och alla högg på BB tail med Svartzonker paddel. Helt fel djup och helt fel bete för gös enligt mig.

Kul för dig! är lite nyfiken vilken storlek det var på gösarna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
      Var ute igår för att fiska gädda och fick 8 stycken gösar på djup under metern långt inne i en vik. Helt sjukt enligt mig, är det vanligt att dom går in så grunt nu på hösten?

Tempen i vattnet var ca 9 grader och alla högg på BB tail med Svartzonker paddel. Helt fel djup och helt fel bete för gös enligt mig.
      Hej Jonny Rodriguez;

Dina fångstresultat kan bero på ren tur eller kombinationen av fiskeskicklighet, "Fishfeeling", förmågan att läsa vatten och kunskap om att Gösen är en värmeälskande rovfisk. Välj det svar som passar dig bäst....

När det kommer in två varmfronter i rad som nu på senhösten kan det medföra att grundvattnet blir någon grad eller tiondels grader varmare inne i viken där du fiskat Gös än vad det är i djupet utanför. Gösen har en sällsynt förmåga att nästan alltid hitta områden med lite varmare vatten! Därför trivs Gösen där och det är oftast hunger, ilska eller nyfikenhet som får Gösen att provsmaka ett bete....

Lägg de produktiva fiskeplatserna på minnet. De kan komma till användning vid ett liknande framtida fisketillfälle. En lyckat Gösfisketur ger mersmak och kan i bästa fall göra en till Gösfiskare för livet....

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-21, 18:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av trollingfiisk Visa inlägg
        Kul för dig! är lite nyfiken vilken storlek det var på gösarna?
        Skulle uppskatta vikten till 2 st mellen 1 - 2 kg och 6 st mellen 2 - 3 kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Jonny Rodriguez;

Dina fångstresultat kan bero på ren tur eller kombinationen av fiskeskicklighet, "Fishfeeling", förmågan att läsa och vatten och kunskap om att Gösen är en värmeälskande rovfisk. Välj det svar som passar dig bäst....

När det kommer in två varmfronter i rad nu på senhösten kan det medföra att grundvattnet blir någon grad eller tiondels grader varmare inne i viken där du fiskat Gös än vad det är i djupet utanför. Gösen har en sällsynt förmåga att nästan alltid hitta områden med lite varmare vatten! Därför trivs Gösen där och det är oftast hunger, ilska eller nyfikenhet som får Gösen att provsmaka ett bete....

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

http://www.trumman.com/nyheter/nyheter_2012.htm
          Tror mest på tur eftersom att det var gädda jag var ute efter, eller otur kanske eftersom att jag fick fler gösar än gäddor på detta gäddpass. :-)

Fiskar inte mycket gös alls så jag har ingen större koll på deras beteende och där av min fråga och min förvåning av att hitta dom så här grunt.

Kommentera

Därför trivs Gösen där och det är oftast hunger, ilska eller nyfikenhet som får Gösen att provsmaka ett bete....
            Vad skulle det annars vara? Det enda du inte nämnde var självförsvar och rädsla.

On topic: Min första (och andra för den delen) gös i mitt liv (7,4kg, den andra 6,4) tog jag på mycket grunt vatten (drygt en meter bara) första dagarna i November förra året, fiskade också efter gädda. Rolig överraskning minst sagt
            Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-10-21, 16:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av joakim_glantz Visa inlägg
              Vad skulle det annars vara? Det enda du inte nämnde var självförsvar och rädsla.On topic: Min första (och andra för den delen) gös i mitt liv (7,4kg, den andra 6,4) tog jag på mycket grunt vatten (drygt en meter bara) första dagarna i November förra året, fiskade också efter gädda. Rolig överraskning minst sagt
              Hej Joakim Glantz;

Grattis till de magnifika Gösarna på 7,4 och 6,4 kilo! Det finns många Gösfiskare som fiskat Gös under mer än 50 års tid och aldrig lyckats fånga en lika stor Gös som den minsta av dina båda praktgösar...

När jag var placerad i vakten och på hundgården under min värnplikt i Flygvapnet i slutet av 1950-talet utbildade vi patrull-, skydds- och vakthundar. En del av hundarna hade en utpräglad självförsvarsinstinkt. Andra hundar som ej klarade proven vid utbildningen visade prov på rädsla...

Beträffande Gösen brukar de mörkare Göshannarna försvara och vakta Gösrommen efter leken.. Då visar de inga tecken på rädsla! Kör man ner en åra eller stör och dunkar den i botten på en lekgrynna brukar Göshannarna ilsket attackera stören med hårda och ljudliga stötar...

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Kommentera

Hej Joakim Glantz;

Grattis till de magnifika Gösarna på 7,4 och 6,4 kilo! Det finns många Gösfiskare som fiskat Gös under mer än 50 års tid och aldrig lyckats fånga en lika stor Gös som den minsta av dina båda praktgösar...

När jag var placerad i vakten och på hundgården under min värnplikt i Flygvapnet i slutet av 1950-talet utbildade vi patrull-, skydds- och vakthundar. En del av hundarna hade en utpräglad självförsvarsinstinkt. Andra hundar som ej klarade proven vid utbildningen visade prov på rädsla...

Beträffande Gösen brukar de mörkare Göshannarna försvara och vakta Gösrommen efter leken.. Då visar de inga tecken på rädsla! Kör man ner en åra eller stör och dunkar den i botten på en lekgrynna brukar Göshannarna ilsket attackera stören med hårda och ljudliga stötar...

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
                www.trumman.com
                Oh, gratulationer från ingen mindre än Leif Engström, jag känner mig faktiskt smickrad som fiskare då jag har sett upp till dig sen jag började fiska på allvar för drygt ett år sedan

Jag fick båda fiskarna från land under en vägbro på grunt vatten... Förstår att jag var på rätt plats vid rätt tid hehe

Mitt livs första gös på 7,4 kg (föll för en knyckjiggad twin tail "shrimp", mörkul gropp med gula prickar):

Click image for larger version

Name:	94323-m.jpg
Views:	1
Size:	39,1 KB
ID:	1764885

Mitt livs andra gös på 6,4 (föll för en simpel Shad-jigg på 8cm med svart rygg och gul buk):

Click image for larger version

Name:	94335-m.jpg
Views:	1
Size:	39,4 KB
ID:	1764886

Var fick jag då dessa bjässar? Dom fick jag i sjön vid namn Krön (med snittdjup på 2,8 meter!) utanför Vimmerby i småland, och bara för att jag fick nytt PB på gädda igår (111cm och 9,1 kg) så är jag på gott humör och ger er exakt position för fångsterna som skedde ca 16:30 (någon/några minuter efter solnedgången började) 01/11/11 respektive ca 16:30 (någon/några minuter efter solnedgången började) 03/11/11, varsågoda:

Koordinater

WGS 84 (lat, lon):

N 57° 44.806', E 15° 49.607'

WGS 84 decimal (lat, lon):

57.74677, 15.82679

RT90: 6402448, 1501285

SWEREF99 TM:

6400818, 549215

Lycka till!
                Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-10-21, 19:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg

Det är väldigt vanligt att Gösen går in grunt på hösten . Dom flesta guiderna i södra skärgården har tagit av rutorna på sina båtar för att komma in under en bro i en mindre mar i skärgården .

Leif Engström var nog där innan det fanns färg tv .

mvh Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                    Det är väldigt vanligt att Gösen går in grunt på hösten . Dom flesta guiderna i södra skärgården har tagit av rutorna på sina båtar för att komma in under en bro i en mindre mar i skärgården .

Leif Engström var nog där innan det fanns färg tv . mvh Fredrik
                    Hej Fredrik "Jerklimpan" Lindby;

Vår första svartvita TV hemma i Åkeshov (Bromma) köptes av min dubbelarbetande mor dagarna före jul år 1952. Först år 1971 hade jag råd att själv köpa en egen TV i färg.

I Mälaren har jag fiskat sedan 1945 när jag som liten 5-årig grabb låg på Nockebybron (gamla träbron) och löjmetade Abborre och Gös.

Många mindre skärgårdsmarer har jag besökt sedan 1955 och fiskat både Gädda och Gös i sedan dess. En av de storgösrikaste skärgårdsmarerna var nog genomströmningsmaren Löten mellan Eriksö och Bobacken på Mörkö. Här fångades förr om vårarna åtskilliga Gösmonster mellan 8 och 10 kilos vikt. Gamla träbron mellan Eriksö och Mörkö var låg...mycket låg.

One day spent fishing with Jerklimpan adds another day to your life!

Old Firehand

www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-22, 10:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art