Jiggen som alla talar om... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggen som alla talar om...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Epa, du vet som det verkar inte ett smack vad jag har för grejer att fiska med. Som sagt du har läst för mycket i fisketidningar. Bättre att du praktiserar fiske på riktigt. Och att påstå att dom bara drar löja visas på enormt grov okunskap om fiske. Arr argumentera med dig låter verkligen som nån som är inne i stenåldern. Speciellt när du tar upp grejor från 80-talet. Det visar sig att du själv inte hänger med. Bara ordet EPa säger det mesta. Det var länge sen dom stängde den butiken.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
      Flodebana, det var ju du själv som påstod det. Har du glömt vad du skrivit.
      Citera det tack!
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av benji
        ifall du har en ordbok hemma, testa att slå upp ordet sarkasm. alternativt trådnamn: relaxjig. självklart pratar inte alla om jigen men i fiskevärlden så är det en ganska ny sak som uppmärksammas, t.ex i din egen tråd.

Du menar att jag skulle göra reklam för den här jiggen som jag inte ens har testat? Själv tycker jag att "Relaxjigg" som trådnamn, vore ett sämre namn, eftersom det vore ännu mera att göra reklam för nåt, som jag inte testat! Självklart så menade jag också folk i fiskevärlden, när jag pratade om, att alla inte talade om jiggen! menar du att du var sarkastisk? det du säger stämmer ändå inte med verkligheten! du påstår att svenskar alltid är bättre på svenska vatten! Men det är ju inte alltid så, som i Västervik! Jag är helt säker på att detta inte var en engångsföreteelse, nu var ju detta trolling, eller hur? Om jag nu helt byter sport, och tar upp metet som ex, så tror jag att det skulle nog kunna bli jämnare tävlingar där, än i jämförelse med trollingtävlingar. Nu menar förklarar jag utifrån jämförelsen: Svenskar bäst på svenska vatten, Utlänningar bäst på sina vatten!

Kommentera

Flodebanan, är du polack eftersom du tar så illa upp. Verkar annars mysko att du tjafsar att dom är så duktiga fiskare. Min erfarenhet av dom flesta polacker är just motsatsen. Just på grund av att dom inte har många vatten i sitt hemland att fiska i. Däremot blir dom skolade i Sverige av svenskar. Har sett tre polacker i en båt som låg bredvid oss ute vid Himmelfjärden och jiggade. Vi drog gös på gös. Dom fick ett par stackare på hela dan. Dom drog sen på grund av att dom tröttnade att se oss plocka gös hela tiden. Så nog får du vidimera en hel del.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
            Flodebanan, är du polack eftersom du tar så illa upp. Verkar annars mysko att du tjafsar att dom är så duktiga fiskare. Min erfarenhet av dom flesta polacker är just motsatsen. Just på grund av att dom inte har många vatten i sitt hemland att fiska i. Däremot blir dom skolade i Sverige av svenskar. Har sett tre polacker i en båt som låg bredvid oss ute vid Himmelfjärden och jiggade. Vi drog gös på gös. Dom fick ett par stackare på hela dan. Dom drog sen på grund av att dom tröttnade att se oss plocka gös hela tiden. Så nog får du vidimera en hel del.
            Det jag stör mig på att är du påstår jag sagt saker jag inte sagt,
            sigpic

Kommentera

Tycker att det borde vara slutsnackat om polenjiggar. Om nån kan bevisa att relaxjiggarna fiskar sig självt. Då kan jag lägga om kurs.

Kommentera

Lite kul det här med jiggar. Liksom Elanen har jag jiggat väldigt länge och sett en och anna jigg i ändan på mitt spö... Kan inte namnen på hälften av dem tyvärr. Min erfarenhet av just jiggar, till skillnad från tex wobblers, är att det absolut viktigaste är hur man fiskar dem, inte vilken jigg man har... Relax, Berkley, Storm mfl. Sätt vilken som helst av dem i händerna på en skicklig jiggfiskare och han/hon får fisk bara fiskaren vet hur han ska fiska jiggen beroende på art, väder och årstid... Har sett åtskilliga exempel på detta, speciellt när det gäller abborre... (naturligtvis är detta oxå viktigt med wobblers så ingen får för sig att jag inte tycker det)
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jan O, så rätt skrivet. Prylraseri är ju den vanliga sjukan bland sportfiskare. Folk köper massor med beten. Men klarar inte av att få dom att funka. Därav att tekniken är oprövad. Jiggfiske, pimpelfiske och även flugfiske behöver massa år av fiskande för att bli bra. Sett folk som legat på ett gösstim utan att få en fisk. Kan till och med nämna stället. Lännåkersviken i kanalen. Lekgös i koncentrerad form. Så vad man sätter på slutet på linan gör ingen fiskare till fulllärd. Fiske är en vetenskap. Tar aldrig slut med lärdomar där. Kanske därför det är så kul.

Kommentera

Ja, flugfiske är nästan det bästa exemplet på att det inte är betet utan fiskarens erfarenhet och skicklighet som är avgörande. Minns när jag kopierade allt som de duktiga Emfiskarna höll på med, det tog ändå åtta besök , 16-20 dagars fiske innan jag fick min första Emåöring...

Nåväl, KG, jag såg inte ditt inlägg föränns nu. Du har så rätt, jag sökte i mitt minne och kom fram till att jag förmodligen fiskade med mina första jiggar när jag var runt 15 år. Vilket betyder att jag inte fiskat jigg i 30 år utan i ca 23 år. Tyvärr kan jag inte vara mer exakt än så. Hoppas att du är nöjd med det och kan förlåta att jag for med lögn och är tramsig, det var slarvigt av mig...
                    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                    "Keep it simple"

//Jan O
                    www.fisheco.se
                    www.brofiske.net
                    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jan O, det är alldeles för många sportfiskare som vill ta genvägar till att bli duktiga. Synd för att det är just det roliga att själv testa sig fram. Speciellt då att hitta egna vatten och fiskesätt för just olika platser.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 126 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen