spö till havsöringsfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö till havsöringsfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spö till havsöringsfiske!

hej kära fiskevänner har varit ute och spanat efter ett spö till havsöringsfiske, men det kommer även användas i P&T sjöar. Har hittat ett på en hemsida och tänkte att det är lika bra att fråga här på forumet om någon har erfarenheter av just detta spö: http://karlskronamarin.jetshop.se/ha...766-c-161.aspx

såå, finns det någon här som känner till detta spö? eller vet något annat bra i ungefär samma prisklass? (600 till max 900kr)

tacksam för snabbt svar
    Senast ändrad av teraner; 2012-10-18, 19:41.

Som du kanske sett i min tidigare tråd så var jag själv ute efter ett långkastande och långt spö till P&T sjöar och havsöringfiske. (http://www.fiskesnack.com/forum/show...-ett-haspelspö
    ) Hade precis som du planer på att lägga 600-700kr, men blev tipsad av ElCamino om Savagear Parabellum Bombarda 11'4". Var tveksam i början (pga priset) men beställde det till slut (Också från Kamms du nämner) efter mycket läsande och övervägande.

http://karlskronamarin.jetshop.se/sa...184-c-161.aspx

Kan bara säga att jag är grymt nöjd, och rekommenderar det varmt om du vågar höja din budget en aning (1350 inkl frakt från Kamms). Tror definitivt att det är värt att satsa på för din del också! Galet långa kast (den är gjord för det), fin aktion, snygg finish och rolig att drilla med.

Har däremot ingen erfarenhet av spöt du nämner, men ser iaf ut som ett riktigt sjysst pris för 11 fot!
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

jo jag såg din tråd innan och tittade runt lite på diverse sajter som länkades där, och funderade lite på de olika alternativen eftersom budgeten är inte bra xD tog nyss studenten så är arbetslös, så får mina första pengar sen skolan nästa vecka som ligger på (ska i alla fall ligga på) 2,8 men jo, står nog mellan dessa två spöna. får jag inga mer svar så blir det nog det som du köpte, ska nämligen iväg den 27e (lördag nästa vecka) till harasjömåla så hade varit riktigt kul med ett nytt spö tills dess

Kommentera

Ursprungligen postat av teraner Visa inlägg
        hej kära fiskevänner har varit ute och spanat efter ett spö till havsöringsfiske, men det kommer även användas i P&T sjöar. Har hittat ett på en hemsida och tänkte att det är lika bra att fråga här på forumet om någon har erfarenheter av just detta spö: http://karlskronamarin.jetshop.se/ha...766-c-161.aspx

såå, finns det någon här som känner till detta spö? eller vet något annat bra i ungefär samma prisklass? (600 till max 900kr)

tacksam för snabbt svar
        Ingen erfarenhet av mustadspön men av bilden att döma så tycker jag att handtaget verkar i lite i kortaste laget för ett såpass långt spö som 11 fot.

Risken är att det kan upplevas som framtungt och obalanserat.
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

åfan, det tänkte jag faktiskt inte på men nu när du säger det så håller jag med! verkar faktiskt lite kort, har ett 8' spö och där är faktiskt handtaget mycket längre än vad det är på den bilden.

man tackar för hjälpen

Kommentera

Kan tillägga att Parabellum Bombarda-spöt har ett ganska långt handtag, men jag upplever ändå spöt som lite framtungt, iallafall om man jämför med min tidigare 8-fots berkley, kanske för att det just är så långt. När jag väl satte på rullen (cardinal 203) så kändes det dock mer balanserat, om än inte perfekt. Å andra sidan tänkte jag aldrig på det mer sen när jag väl började fiska

Btw, om du nu bestämmer dig för Bombarda-spöt, och tänkt beställa det från Kamms, så gör det så snart du kan om du vill ha det till nästa helg. För mig "råkade" det ta typ 10 dagar innan jag fick det, men det berodde visserligen på att DHL hade strulat till det. Du kanske har mer tur...
            Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

jo jag läste om missödet i din egna tråd, tråkigt sådant läste på hemsidan att det tar mellan 3-7 arbetsdagar för varan att anlända, och eftersom jag bor väldigt nära karlskrona där det ligger så borde det komma rätt snabbt tycker man ju.

Men jag väntar senast till imorgon med att beställa, har jag inte fått några andra tips blir det nog det spöt verkar helt okej om man ska gå efter det som man läst så jag borde bli nöjd, är inte jättekräsen

Kommentera

verkar som om det får bli det parabellum bombarda-spöt :P har läst lite om det och det verkar klockrent! men väntar dock lite för säkerhetsskull till eftermiddagen att bestämma mig.

Kommentera

Hej!

Jag har också ett Parabellum-spö. Min upplevelse av spöt är att det kan upplevas en aningen för styvt. Det är ett fullt godkänt spö så det är inte det men jag tycker att just ett bombarda-spö kunde varit aningen mjukare i aktionen. Sen tycker jag att rullfästet är lite väl klent, känns inte som att rullen sitter hundra på det. Men det är inte så dyrt så man kan väl inte kräva allt för mycket. Sammanfattningsvis, ett bra spö för pengarna. Funkar även bra till jiggfiske har jag märkt.
                  KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Kolla på sportfiskegigantens hemsida, på första sidan har dom rea på fenwick ironfether .
                    Tror dom tog 1200 kr
                    ett betydligt bättre spö en SG Parabellum. dom brukar kosta 3000-3495, tror dom rear ut det pgr. utgående nodell.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art