Skorrar från icke vevsida efter storservice? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skorrar från icke vevsida efter storservice?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skorrar från icke vevsida efter storservice?

Efter att ha plockat isär min traderaköpta c3a och smörjt med olika oljor och fetter skorrar det från icke vevsida.
    Första tanken är: Säkert bara så för att linspridardrevet inte har fett längre, jag oljar ordentligt med RF yellow så går det över.. ICKE!
    Nästa tanke: Hmm, drevet glappar, kan jag knäckt staget den sitter på? Vad tror ni?
    Och om det så skulle vara, vad kostar en ny gavel?

Tilläggas ska göra att när jag frikoplar spolen och rullar sakta med fingrarna känner jag hur det försiktigt hugger till i spolen, och om jag sätter fart på den dör den inte ut utan stannar ganska tvärt vid låg fart..
    Kan det ha med drevet att göra?

Hilfe!
    Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

Det låter som ett kärvande lager eller riktigt skitig evighetsskruv, typ sand i eller något. Men jag gissar på lager. Plocka ut det och sätt det på typ en blyertspenna och rulla mot ett bord så borde du höra och känna om det går ojämt, typ tickar. Det ska kännas vara helt jämt utan hack.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag antar att det INTE lät så innan utan att ljudet kom EFTER att du öppnat och smort rullen ?

Gissar på att du inte fått tillbax det lilla plastdrevet i spolen helt rakt

kan jag knäckt staget den sitter på? Vad tror ni?
      Man brukar inte knäcka något där bara av att olja. Men har du demonterat linspridardrevet så har säkert något hänt.

Eller har du 6000 modellen av C3 så kan du ha satt knarrdelarna fel
      Senast ändrad av Exxet; 2012-10-16, 22:21.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Bröt du loss det stora vita mellandrevet?
        Om "ja" kanske tappen blivit sne i gaveln så det rappar/går trögt...

Kommentera

Ska kolla nästa gång jag orkar plocka isär rullen med kullager, kan vara en ide ang. att det biter lite i spolen.
          ElCamino, ja, jag erkänner jag bröt med skurvmejsel, det %¤""!#¤#¤%& drevet ville inte lossna...
          nästa gång jag pysslar med sådant blir det nog till att skära...

Kommentera

Japp,skär loss,grada med en försänkare,sätt fast med likadant c-clips som sitter vid veven är vägen att gå.Men de har massor av nya gavlar i Svängsta... :-D

Kommentera

Idag fick jag orken tillbaka!
              Bort med allt, upp med lager på penna, inga konstigheter lagren snurrar fint.
              Kollar på "tappen", jodå, lite glapp är det allt.
              På med en ny begagnad gavel utan glapp men med svart drev som man kan ta bort genom att dra isär två piggar!? Passar inte riktigt för spolen går trögt.
              På med det vita drevet från andra gaveln, fortfarande hugg...
              Tar bort linföraren, fortfarande hugg.
              Tar bort drevet från galen, snurrar som en skålllad trissa! BINGO!
              Kollar på drevet i detalj och det verkar som om det är några grader på 2 kuggar, kan vara felet
              Nästa steg blir att köpa nytt linspridardrev för att testa.

ps. skar bort kransen på drevet och satte dit c-clips, men det irriterande ljudet är kvar, vad kan det vara? drevet glappar lite i höjd, men det antar jag att det gör för alla?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 209 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art