Ursprungligen postat av Inte lika sniken som Kjelle
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiske för alla vs Fiskefeber
Collapse
X
-
Kjelle Lundberg
Gädda allt annat är agn!
We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
Orson Welles
-
Puppe
Ursprungligen postat av K...Står fast vid mitt beslut,att inte gnabbas med folk som inte har stake att skriva under med sina egna namn.Valet av "nick" antyder ju att jag är sniken som inte gillar FFA´s gäddbonkar events.Man får väl förmoda att jag inte är ensam om den åsikten iaf.I sak har du dessutom fel.
Lägg ner detta tugget allihopa, j-a barnungar !!!!
Ta upp något kul istället, hur man pimplar braxen eller nåt annat kul.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBestTrots att jag inte fiskar fluga eller trollar men metar med mask och kastar plåtbitar omkring mig och aldrig fått en gös så föredrar jag FFA och FJ framför FF.
Nu har jag likafullt prenumererat på FF. Jag behövde ett haspelspö! Att det följde med 6 nummer fiskeporr var då ingen nackdel. Något får man offra för konsten.
Jag har nu fått mitt haspelspö. Nedan följer några intryck och tankar tunt detta fiskefeberspö.
Det är antagligen värt 600:- Jag har ännu inte provkastat det så prestandan vet jag inget om.
Spöet heter Watermark ff e graphite II. Det kastar vikter mellan 10 och 35 g. Etiketten är utförd med gnistrande holografisk text. Sånt vill jag hellre ha på mina drag än än på mitt spö. Kommer att sätta en tejp över. Den kommer samtidigt att skydda spöet från repor från betets lösa krokar när det sitter i betesöglan.
Spöet är 4 delat med top-over skarvar. Skarvarna känns stabila så här innan spöet har fått jobba. Färgen är blankt rödbrun med harmonierande lindningar. Dessa har även två varv silvertråd inlindat som dekoration.
Aktionen är ganska styv förefaller det. Jag tror inte det är ett bra spö för abborrefiske. Det var en missräkning för mig. Hade önskat en mindre spretig topp till det.
Till gädda, gös och havsöring lär konceptet duga. Dock är jag personligen lite skeptisk till att kasta tyngre beten med mångdelade spön. Det finns en risk att skarvarna släpper greppet så spödelarna glappar och vrider sig. Speciellt stor är den risken när det gäller haspelspön där linan passerar en bit ut från själva klingan. Det ger hävstångseffekt på skarven vid utkastet. Jag tror inom parentes sagt att det är en av anledningarna till att bättre sortens jerkspön är odelade men det kan jag inte bevisa.
Spöet har på undersidan en ögla att fästa betets krok i. Spöringarna är 7 till antalet inklusive toppögla. De är av den nya typen med titanbeläggning. Ringarna har en väl tilltagen innerdiameter, minsta spöring 6mm största 30mm. Lindningarna ser välgjorda ut och ringarna sitter stadigt.
Toppöglan har en innerdiameter av 7mm. Den vevar man även stora leken och beteshakar igenom! Det kan leda till repor i spöringens insida. Vill man skydda toppöglan måste man sätta en plastkula framför tafsen med de olägenheter det medför. Dessvärre kan man ju inte alltid vid mörkerfiske ha totalkoll på var tafsen befinner sig. Då är det lätt att oavsiktligt veva in tafsen i toppöglan. En skadad toppögla ger snart en trasig lina.
Spöringarnas stativ är stabilt utförda i mörk metall men blänker rejält. Svart crom? Detta tillsammans med övriga dekorationer ger ett bjäfsigt jänkarstuk åt spöet. Jag föredrar drar en lågmäld prestation framför ett glassigt intryck.
Handtaget är av kork med för prisklassen normal kvalitet. Skulle vilja ha haft det en aning grövre och något längre. En niofotare är inget enhandsspö speciellt inte när man fiskar med beten i spöets övre viktområde. Då börjar belastningen göra sig påmind i handleden efter ett tag. Eftersom jag är lite otymplig runt magen och föredrar att sitta när jag fiskar från båt, skulle ett längre handtag ge ett smidigare kastande.
Rullfästet är av traditionel haspeltyp. Okänd tillverkare. Det står Watermark på det. Rullen skruvas fast nerifrån och upp. Rullfotshållarna är av plastfodrad metall men själva låsförskruvningen är av relativt tunn plast. Finns kanske en risk för att man spränger gängorna eller spräcker ringen om man tar i för mycket i kyla. Min haspelrulle sitter dock mycket stadigt i hållarna.
Jag kommer nog senare att fästa något som fyller ut runt rullfoten. Detta för att få ett bättre utfomat grepp. Brukar göra så. Det har hänt att jag gjort om handtaget helt men tills vidare börjar jag med lite extra utfyllnad. Jag brukar normalt inte ta bort rullen från spöet.
Det följer med ett välsytt spöfodral i tyg och spöet levereras i papprör per post. Direkt hem om man har lantbrevbärare.
Jag tror än så länge att spöet som sagt är värt 600:-
EDIT: Har nu provkastat spöet ute på snön.
Spöet levererar kastlängder! 50m utan att ta i speciellt mycket med en 30g kastvikt på linan!
Det var som jag trodde beträffande aktionen. Klingan är smäcker men har en styv ryggrad. Det är för stumt för sprattliga abborrar om man fiskar med flätlina. Gäddor borde bli en lätt match!
Använder nämligen drag runt 10-18 g när jag kastar efter H-öring, skulle detta spö passa då??Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
-
Tjena! Kan nån som är vass på ekolod beskriva lite i detalj vad man ser på denna ekolodsbild?
...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-04, 20:12 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 958 visningar
1 gilla