sommarstugeägare å bönder ute vid östgötakusten som nätar av var och varannan vik å har i näten från vår till sen höst!!! sen markägare som tar dyra avgifter för fiskekort och inte gör ett skit för fisket.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden?
Collapse
X
-
Vanvården av våra fiskevatten. Då menar jag miljöförstöring, svartfiske, överuttag av yrkesfiske, överkomersialisering av sportfisket, fisketävlingar...Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Kommentera
-
Ursprungligen postat av 7Ur5b67rJag törs inte säga vad som stör mig mest.... haha
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Steve-O Visa inläggAllt tjöt om C&R . Låt folk avgöra själva om dom vill bonka eller inte.
Tråkigt att se C&R polisen hudflänga någon lite grabb som fått sin första borre eller gädda
Men en del saknar helt enkelt sunt förnuft och vägrar lyssna på vad vetenskapen säger om världen runt sig.
Ni lever i någon 1800-talsvärld där ni anser er ha rätt att göra precis vad ni känner för med fisken för att ni fångat den och att det är omöjligt att skada ett bestånd oavsett hur mycket fisk en sportfiskare tar upp och dödar.
Vi som förespråkar tillbakasläpp av fiskar är inte svart-vita i tänkandet, självklart skadas inte beståndet i en frisk sjö om man tar upp en och annan matfisk. Men vi har förnuft nog att inse skadan som sker om tio båtar trollar runt och dödar tio stycken av de äldsta fiskarna som producerar mest rom, och att dessa båtar kommer tillbaks gång efter gång och gör samma sak hela tiden. För att de anser att all fisk de fångar ska dödas och frysas in, det är ju vad fritidsfiskare gjort i många hundra år.
Nedanstående är min personliga åsikt, jag talar inte för alla sportfiskare.
Det är inte sportfiske dock, sport är inte att fiska för att fylla frysen. Sportfiske är att gå ut och fiska av den enda anledningen att lyckas kroka och drilla in en fisk. Är man själv inte i behov av fisken och man har möjlighet att släppa tillbaks den så är det en sportfiskares skyldighet att släppa tillbaks den.
Gör man inte det så borde man inte kalla sig sportfiskare, för då är det något helt annat.Senast ändrad av tintin_jkpg; 2012-10-15, 19:17.
Kommentera
-
Jag stör mig otroligt mycket på diverse tävlingar där fisk tas upp som troféer - och sedan gnäller dom över yrkesfisket.
Som någon tidigare skrev, dags att vi sportfiskare går under samma fana.
Annars hatar jag när prylar går sönder, lintrassel, kalla händer och det jag blir mest irriterad över ofta är mig själv som envisas med att fiska istället för att ta en paus då och då och fiska mer effektivt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 114 visningar
1 gilla
|