Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
    Roligt att du skriver det, läs mitt blogginlägg från i morse... Finns vissa likheter
    Haha va sjukt! Riktigt bra skrivet i bloggen måste jag säga! Det kanske viktigaste av allt är punkt 3:
    "Be loyal and faithful to your family when your not fishing. And at home, seriously, help your girl!".

Stämmer så bra det där, för om man bara kan släppa fisket när man väl ÄR hemma, och lägga lite quality-time på tjejen, så har man sen massor av fisketid utan tjat!
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Att hänga in betet i gäddans käft i reklamsyfte är störigt.

Kommentera

Folk som slänger fiskekrokar och fiskelinor i naturen.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
          Haha va sjukt! Riktigt bra skrivet i bloggen måste jag säga! Det kanske viktigaste av allt är punkt 3:
          "Be loyal and faithful to your family when your not fishing. And at home, seriously, help your girl!".

Stämmer så bra det där, för om man bara kan släppa fisket när man väl ÄR hemma, och lägga lite quality-time på tjejen, så har man sen massor av fisketid utan tjat!

Amen, det har man fått lära sig den hårda vägen
          Deltidstoffel = Förstående partner
          sigpic

Kommentera

Amen, det har man fått lära sig den hårda vägen
            Deltidstoffel = Förstående partner
            Min partner gick med på mitt fiskeintresse från första dagen . Hon har sina intressen och jag mina

Kommentera

Att drilla på olika spön är helt personligt. Själv tycker jag fluga är överlägset. Jag skulle också säga motsatsen gällande effektivitet. Flugfisket begränsar ens fiske säkert 50 % med tanke på att en riktigt duktigt flugfiskare kastar ungefär 30 meter, dvs säkert hälften än de som spinnfiskar havsöring på kusten (lättast att göra den jämförelsen). Att en lax skulle hugga på din Zonker Tail är högst ovanligt som du antyder, MEN! OM den skulle göra det handlar det snarare om revir eller irritation (eftersom lax i och direkt anslutning till älvar ska leka). Visst finns en och annan övervintrad lax ibland också.....
              Gäddfiske i anslutning till laxälvar under vissa perioder skulle jag köpa - men det skulle också leda till fler bonusfiskar i form av lax och havsöring. Jag tror att många av dessa skulle bonkas. Och, detta skulle kräva många fler fiskepoliser för tjuvfiske efter lax och HÖ skulle förekomma. Finns det utrymme/engagemang för det?
              Ja att ni fiskar med flugspön är ju erat eget val och det har jag inget emot. Det är denna hype om att allt på fluga är så mycket bättre är jag trött på och att många klankar ner på spinnfiske typ "Äh, den var ju tagen på spinn". En känd H-Ö guide sa att han aldrig lägger ut bilder på fiskar med drag i munnen eftersom många flugfiskare tycker det ser dåligt ut.

Självklart är det möjligt att man skulle få lax/öring på gäddspinn. Om jag får det så får fisken gå tillbaka (äter inte giftig fisk) ändå och det kan dom ju ha som regel helt enkelt att har man gäddfiskekort så får man inte ta upp fettfenefisk, sen om folk bryter mot regeln så är det ju en annan sak, ska vi förbjuda att man kör bil bara för att man kanske kör på någon?

Kommentera

Att drilla på olika spön är helt personligt. Själv tycker jag fluga är överlägset. Jag skulle också säga motsatsen gällande effektivitet. Flugfisket begränsar ens fiske säkert 50 % med tanke på att en riktigt duktigt flugfiskare kastar ungefär 30 meter, dvs säkert hälften än de som spinnfiskar havsöring på kusten (lättast att göra den jämförelsen). Att en lax skulle hugga på din Zonker Tail är högst ovanligt som du antyder, MEN! OM den skulle göra det handlar det snarare om revir eller irritation (eftersom lax i och direkt anslutning till älvar ska leka). Visst finns en och annan övervintrad lax ibland också.....
                Gäddfiske i anslutning till laxälvar under vissa perioder skulle jag köpa - men det skulle också leda till fler bonusfiskar i form av lax och havsöring. Jag tror att många av dessa skulle bonkas. Och, detta skulle kräva många fler fiskepoliser för tjuvfiske efter lax och HÖ skulle förekomma. Finns det utrymme/engagemang för det?
                Ja att ni fiskar med flugspön är ju erat eget val och det har jag inget emot. Det är denna hype om att allt på fluga är så mycket bättre är jag trött på och att många klankar ner på spinnfiske typ "Äh, den var ju tagen på spinn". En känd H-Ö guide sa att han aldrig lägger ut bilder på fiskar med drag i munnen eftersom många flugfiskare tycker det ser dåligt ut.

Självklart är det möjligt att man skulle få lax/öring på gäddspinn. Om jag får det så får fisken gå tillbaka (äter inte giftig fisk) ändå och det kan dom ju ha som regel helt enkelt att har man gäddfiskekort så får man inte ta upp fettfenefisk, sen om folk bryter mot regeln så är det ju en annan sak. Ska vi förbjuda att köra bil bara för att man kanske kör på någon?

Kommentera

Stör mig mest på när Sven Svensson åker ut på årets fisketur den 24:e juli i 32 graders värme med ett pimpelspö agnat med mask, rostig enkelkrok och 0,13 nylonlina köpt på Biltema och drar en gädda på 19,25 kg för att sen ta upp den, ringa närmsta tidning, sätta upp huvudet på vedboden och slänga resten åt räven. Samtidigt sliter den inbitna sportfiskaren skinnet av sig i ur och skur, offrar all sin tid på fisket MEN får trots detta gå i graven utan att överstiga den magiska gränsen. Han stannar på 9,99 kg

Kommentera

haha Ackeliba. Jag skulle precis skriva något liknande...

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                      Det som stör mig mest är utan konkurrens rovfisket. Sedan kommer ingenting, sedan kommer ingenting, och sedan kommer linor som trasslar sig och beten som tappar lacken.
                      Jag stör mig på beten som tappar lacken... då jag köpte en swim whizz i somras så tappade den lacken efter några turer utan fisk och jag bestämde mig för att reklamera. Fick en ny utan problem men då var den i fel storlek så fick ännu en ny... den tappade lacken redan första fisketuren efter ett par kast. Nu har jag bara den stora kvar som har lacken i behåll och den är för tung för mitt spö.
                      KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                      Gös: 77cm 4,56kg
                      Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                      Öring: 500g+
                      Röding: 1,03kg 46cm
                      Regnbåge: 2.5kg 53cm
                      Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Foton

Collapse