Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alla dåliga krokar o ringar som jag måste byta på 99% av alla nya beten jag köper. Sjukt störigt!

Kommentera

• Nät, alla dessa jäkla nät som ligger överallt. Stänger vikar, sund, grynnor, omärkta jävla nät. I Blekinge där jag för tillfället bor är det nät precis överallt!

Kommentera

• Ursprungligen postat av NKOTB Visa inlägg
        Nät, alla dessa jäkla nät som ligger överallt. Stänger vikar, sund, grynnor, omärkta jävla nät. I Blekinge där jag för tillfället bor är det nät precis överallt!
        Jag hade nyss fått nys om att det faktiskt går att få kustöring även i slutet av juli(under dygnets mörkare timmar)om vattnets temperatur inte är alltför hög.

Till min stora förskräckelse ser jag att nån lagt ut ett uppskattningsvis 60-100m långt nät 10-15 meter från land i ett område där det rör sig havsöring(i alla fall när det är mörkt), c:a 120 meter innanför 3-meterskurvan. Nånstans i bakhuvet(som snabbt förflyttas till framhuvet) har jag nåt minne av att nät innanför 3-meterskurvan är kriminellt. Nåväl, jag får ta kontakt med fiskansvarig i Västerbottens länsstyrelse, tänker jag. Sen vid hemkomst går jag in på Länsstyrelsens hemsida för att få en påminnelse om regelverket och ser till min stora förtvivlan att det är tillåtet att lägga ut upp till 180 meter nät, fördelat på max 6 nät per person(eller hushåll?), innanför 3-meterskurvan, inom datumintervallet 10/6(eller var det 11/6`?)-30/9. Vad som däremot inte är tillåtet är att njuta av det fria handredskapsfisket inom 100 meter från "fast redskap"(vilket, som jag förstått det, fiskenät är). Detta betyder rent konkret att mitt kustöringsfiske för resten av säsongen(från 1/10-31/12 är dom olovliga här i västerbotten)eventuellt kan sabbas beroende på om, var och när folk råkar välja att lägga ut nät....

Det fina i kråksången är att jag bara sett nät där vid ett tillfälle, men man oroar sig ju över hur många öringar som aldrig får chansen att yngla av sig(i Västerbotten är minimimåttet 50cm för att de som forskat antar att en med den längden har fått leka en gång) och hur många personbästa som går åt i näten....
        Senast ändrad av Usling; 2017-07-31, 00:10.
        All you need is Lubb.

Kommentera

• Den känslomässiga berg-och-dalbanan man får åka när väderprognosen ändras hit&dit på kort tid, när man till råga på allt inte har semester utan bara nån ledig dag då och då, är inte att leka med. Sen 1-2 dygn tillbaka har 31/7 sett intressant ut vad gäller abborre i vad som är något av en favoritsjö(Tavelsjön, Umeå kommun). Vind från syd 29/7,30/7 och 31/7 samt inga större förändringar i lufttrycket. Vid 14:30 30/7 ser prognosen för 31/7 fortfarande bra ut, så då ringer jag och bokar båt(som hyrs för 100 spänn per dag, nästan gratis med andra ord), när jag sen kollar några timmar senare ser det mindre kul ut; spöregn och stor risk för åska tillräckligt stor del av kvällen för att ställa in om det slår in, och vid en koll nyligen ser det hel plötsligt lovande ut igen.
          All you need is Lubb.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
            Jag hade nyss fått nys om att det faktiskt går att få kustöring även i slutet av juli(under dygnets mörkare timmar)om vattnets temperatur inte är alltför hög.

Till min stora förskräckelse ser jag att nån lagt ut ett uppskattningsvis 60-100m långt nät 10-15 meter från land i ett område där det rör sig havsöring(i alla fall när det är mörkt), c:a 120 meter innanför 3-meterskurvan. Nånstans i bakhuvet(som snabbt förflyttas till framhuvet) har jag nåt minne av att nät innanför 3-meterskurvan är kriminellt. Nåväl, jag får ta kontakt med fiskansvarig i Västerbottens länsstyrelse, tänker jag. Sen vid hemkomst går jag in på Länsstyrelsens hemsida för att få en påminnelse om regelverket och ser till min stora förtvivlan att det är tillåtet att lägga ut upp till 180 meter nät, fördelat på max 6 nät per person(eller hushåll?), innanför 3-meterskurvan, inom datumintervallet 10/6(eller var det 11/6`?)-30/9. Vad som däremot inte är tillåtet är att njuta av det fria handredskapsfisket inom 100 meter från "fast redskap"(vilket, som jag förstått det, fiskenät är). Detta betyder rent konkret att mitt kustöringsfiske för resten av säsongen(från 1/10-31/12 är dom olovliga här i västerbotten)eventuellt kan sabbas beroende på om, var och när folk råkar välja att lägga ut nät....

Det fina i kråksången är att jag bara sett nät där vid ett tillfälle, men man oroar sig ju över hur många öringar som aldrig får chansen att yngla av sig(i Västerbotten är minimimåttet 50cm för att de som forskat antar att en med den längden har fått leka en gång) och hur många personbästa som går åt i näten....
            Nät är *inte* fast redskap. Så du får visst fiska hur nära du vill. Däremot får du inte förstöra eller påverka (eller hur det är skrivet). Så det räcker med att du har "rimligt" avstånd för att inte fastna med kroken i nätet, typ.

Kommentera

Den känslomässiga berg-och-dalbanan man får åka när väderprognosen ändras hit&dit på kort tid, när man till råga på allt inte har semester utan bara nån ledig dag då och då, är inte att leka med. Sen 1-2 dygn tillbaka har 31/7 sett intressant ut vad gäller abborre i vad som är något av en favoritsjö(Tavelsjön, Umeå kommun). Vind från syd 29/7,30/7 och 31/7 samt inga större förändringar i lufttrycket. Vid 14:30 30/7 ser prognosen för 31/7 fortfarande bra ut, så då ringer jag och bokar båt(som hyrs för 100 spänn per dag, nästan gratis med andra ord), när jag sen kollar några timmar senare ser det mindre kul ut; spöregn och stor risk för åska tillräckligt stor del av kvällen för att ställa in om det slår in, och vid en koll nyligen ser det hel plötsligt lovande ut igen.
              Låter som du kollar smhi. I min landsända är deras prognoser ofta kass. Antar att de är skitvassa på att prognostisera för Stockholms innerstad. Jag kollar oftast dmi.dk och yr.no. Det är till stor hjälp för mig.
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                Låter som du kollar smhi. I min landsända är deras prognoser ofta kass. Antar att de är skitvassa på att prognostisera för Stockholms innerstad. Jag kollar oftast dmi.dk och yr.no. Det är till stor hjälp för mig.
                Kollar ofta både smhi och yr.no. Har lärt mig att inte låta smhi:s prgonos avgöra om jag ska ta med regnkläder eller ej.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Kollar ofta både smhi och yr.no. Har lärt mig att inte låta smhi:s prgonos avgöra om jag ska ta med regnkläder eller ej.
                  Läste för något år sedan att SMHI enligt en undersökning hade en träffsäkerhet på 48% - och de var bättre än konkurrenterna; däribland YR.
                  Gråt inte...
                  båten ligger i vassen still
                  full med gäddor och braxar
                  full med ålar och laxar
                  (Alice Tegnér)

Kommentera

• SMHI är inte vad det varit.

Gillar deras egna prognoser om hur pålitliga de är. Typiskt exempel.

imorgon - Säker prognos
                    torsdag - ganska säker prognos
                    fredag - osäker prognos
                    lördag - osäker prognos
                    söndag - osäker prognos
                    måndag - Säker prognos

Visst. De kan knappt se kommande timmar men om nästan en vecka verkar de vara säker...

De kan de skriva totalt 30mm regn under 3-4 dygn på en säker prognos.
                    De missar tempen med 5 grader och det kommer inte en droppe.

Sen när de är tvärsäker på prognosen med 0% sannolikhet till regn så kommer det ändå en skaplig mängd.

Vindstyrka förr var 3 (5) m/s idag kan den vara 1 (10) m/s
                    Snacka om att helgardera med 1 m/s i vind men upp till 10m/s i byarna.
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                      SMHI är inte vad det varit.

Gillar deras egna prognoser om hur pålitliga de är. Typiskt exempel.

imorgon - Säker prognos
                      torsdag - ganska säker prognos
                      fredag - osäker prognos
                      lördag - osäker prognos
                      söndag - osäker prognos
                      måndag - Säker prognos

Visst. De kan knappt se kommande timmar men om nästan en vecka verkar de vara säker...

De kan de skriva totalt 30mm regn under 3-4 dygn på en säker prognos.
                      De missar tempen med 5 grader och det kommer inte en droppe.

Sen när de är tvärsäker på prognosen med 0% sannolikhet till regn så kommer det ändå en skaplig mängd.

Vindstyrka förr var 3 (5) m/s idag kan den vara 1 (10) m/s
                      Snacka om att helgardera med 1 m/s i vind men upp till 10m/s i byarna.
                      Kallas för norsk sjöväderprognos. "Växlande, 2-15 m/s"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 076 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art