Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trassel,vindknutar och gammla mäniskor som gnäller och inte gör nåt åt saken. Skitsnack om chefen.

Kommentera

• Jag tillägger att jag börja störa mig på långa vintrar, is, snö och kyla. Vid den här tiden hade vårat team gäddrace i en kanal i öppet och fint vatten. Men inte iår inte...

Kommentera

• Jag stör mig på att det finns överflöd av allt. Se bara alla d****a rullar och modeller som försvårar som försvårar mitt slutliga mål: fiska!. Fast egentligen är det nog vinterns och isens järngrepp om sjöarna som är problemet, och det ovan ett uttryck av frustration därefter!

Kommentera

• Vad stör jag mig mest på inom fiskevärlden?

MÄNNISKOR!!!!!!

Kommentera

• Nu kära forumvänner ska ni få en skopa sanning i ansiktet som kanske inte är så rolig. Lite småförkyld och huvudvärk har jag legat hemma och torrläst gamla trådar och har både fått skratta gott, lärt mig ett å annat samt förundras lite över mänskligheten.

Den här tråden är ju uppe i 155 inlägg, och jag har läst vart och ett av dom och roat mig med att försöka göra en liten statistisk sammanställning av vad som stör oss sportfiskare mest. Alla svaren ligger mer eller mindre inom följande 5 olika kategorier enligt följande: (jag har alltså tagit mig friheten att placera in era svar enligt dessa)

Dom 5 kategorierna är:

1: Själva fisket, tappad fisk, dagar utan napp, 10 kg drömfisken som vägde 9,96 kg, sätta kroken i fingret, linan som gick av mm mm
            2: Yttre omständigheter som väder, familj, fruar som inte förstår, vänner, arbete, myndigheter och samhälle mm
            3: Utrustning som felar, dåliga prylar, saker som inte håller vad det lovar, motrer som krånglar mm
            4: annan sportfiskare, typ dom som skräpar ner, skryter, bonkar fisk, är fulla på sjön, visar noll hänsyn, håller rullen fel, plast på korken, sportfiskare som stör sig på sportfiskare som någon sa, mm mm
            5: Svensson, yrkesfiskare, mark- och vattenägare, fiskekortsutlåtare mm (fiskeguider går dock in under 4 då de oftast är sportfiskare själva)

Resultatet är både lite skrämmande men även lite komiskt, flest stör sig på . . . .

1:a (nr 4) Andra sportfiskare (Överlägsen vinnare)
            2:a - 4:de plats långt efter ettan kom (nr2, 3 och 5) Yttre omständigheter, Utrustning och Svensson
            5:a sist och långt efter övriga kom fisket, det allt handlar om.

Vad är då sensmoralen i detta, eller kalla det budskapet. Jo att vi sportfiskare är ena riktiga jävla svin: För inget annat, varken yrkesfiskare eller nätfiskande svensson lyckas irritera och reta en sportfiskare så till den milda grad som en annan sportfiskare kan.

Och med detta resultat så får ju Masta Pike:s inlägg #7 en större tyngd och innebörd.

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
            Att många sportfiskare inte står upp för varandra utan gärna ger en törn eller försöker sänka fiskestilar dem själva inte idkar. Sportfiskets största problem idag är att sportfiskare sinsemellan inte samsas även fast alla företräder samma sak.

Visst är det roligt med sanningen, även om den sitter som en spark på ballarna
            Senast ändrad av Exxet; 2013-03-21, 17:51.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Nu kära forumvänner ska ni få en skopa sanning i ansiktet som kanske inte är så rolig. Lite småförkyld och huvudvärk har jag legat hemma och torrläst gamla trådar och har både fått skratta gott, lärt mig ett å annat samt förundras lite över mänskligheten.

Den här tråden är ju uppe i 155 inlägg, och jag har läst vart och ett av dom och roat mig med att försöka göra en liten statistisk sammanställning av vad som stör oss sportfiskare mest. Alla svaren ligger mer eller mindre inom följande 5 olika kategorier enligt följande: (jag har alltså tagit mig friheten att placera in era svar enligt dessa)

Dom 5 kategorierna är:

1: Själva fisket, tappad fisk, dagar utan napp, 10 kg drömfisken som vägde 9,96 kg, sätta kroken i fingret, linan som gick av mm mm
              2: Yttre omständigheter som väder, familj, fruar som inte förstår, vänner, arbete, myndigheter och samhälle mm
              3: Utrustning som felar, dåliga prylar, saker som inte håller vad det lovar, motrer som krånglar mm
              4: annan sportfiskare, typ dom som skräpar ner, skryter, bonkar fisk, är fulla på sjön, visar noll hänsyn, håller rullen fel, plast på korken, sportfiskare som stör sig på sportfiskare som någon sa, mm mm
              5: Svensson, yrkesfiskare, mark- och vattenägare, fiskekortsutlåtare mm (fiskeguider går dock in under 4 då de oftast är sportfiskare själva)

Resultatet är både lite skrämmande men även lite komiskt, flest stör sig på . . . .

2:a - 4:de plats långt efter ettan kom (nr2, 3 och 5) Yttre omständigheter, Utrustning och Svensson

Vad är då sensmoralen i detta, eller kalla det budskapet. Jo att vi sportfiskare är ena riktiga jävla svin: För inget annat, varken yrkesfiskare eller nätfiskande svensson lyckas irritera och reta en sportfiskare så till den milda grad som en annan sportfiskare kan.

Och med detta resultat så får ju Masta Pike:s inlägg #7 en större tyngd och innebörd.

Är tyvärr inte förvånad. Det var precis vad jag själv trodde. Sån verkar ju tyvärr jargongen vara när man kollar exempelvis forum och snacket mellan fiskare osv.

Intressant att du tog dig tid till det.

Jag är samtidigt glad att 5an kom på sista plats då det hade känts riktigt konstigt och sorgligt om själva fisket var det som folk störde sig mest på.

Men 1an är helt klart något som behövs jobbas på.

Kommentera

• Det ligger väl i sakens natur att om man ställer en fråga om vad som stör en mest inom en viss fråga, som i detta fallet fiske, så kommer det vanligaste svaret bli andra utövare. Skulle man ställa frågan till fotbollsspelare om vad som stör dem mest skulle nog det vanligaste svaret vara andra fotbollsspelare och då förmodligen motspelare.

Ute vid fiskevattnet ser nog de flesta, mig själv inräknat, andra fiskare som det största störningsmomentet. Förhoppningsvis inte fiskekamraterna man har med sig utan andra sportfiskare som konkurerar om samma fiskar man själv försöker att landa.
                Skulle dessutom sagda sportfiskare bete sig på ett sätt som man inte sympatiserar med blir störningsmomentet större och större tills men inte kan ta det mer och kanske fäller en mindre genomtänkt kommentar eller kanske gör något värre ändå!

Har själv inte gått så långt men jag kan faktisk ha en viss förståelse för att folk i vissa situationer blir riktigt förbannad på motfiskare som inte har vett att bete sig utan svinar ner och lever fan ute vid fiskevattnen!

//Tantor
                [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                  Nu kära forumvänner ska ni få en skopa sanning i ansiktet som kanske inte är så rolig. Lite småförkyld och huvudvärk har jag legat hemma och torrläst gamla trådar och har både fått skratta gott, lärt mig ett å annat samt förundras lite över mänskligheten.

Dom 5 kategorierna är:

Kul med en empirisk studie på området!
                  (dock så är resultatet tragiskt!)

Kommentera

• Nu ska vi inte dra för stora växlar på mitt inlägg, jag slutade tidigt att räkna det blev lite grovt uppskattat till slut och så värst vetenskapligt korrekt är inte denna lilla undersökning precis.

Och visst är det till viss del som tantor säger att det ligger i sakens natur. Men vad säger och vem tror att vi sportfiskare ska va sams i alla lägen ? Ämnet är så brett och utövas av så otroligt många människor med helt olika livsstil och livssyn. Det är lika korkat som att tro att alla som anser sig vara friluftsmänniska ska tycka lika och gilla varandra.

Sedan är det ju så att många inlägg är ironiska och skämtsamma, och det man stör sig på ena dagen gör man själv nästa.

Men förbaskat kul läsning va det, som han som störde sig på att man hade plasten kvar runt korken ! ! ! Vad säga om det ?
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Jag antar att du syftade på mig? Jag som startade tråden skrev nämligen att jag störde mig på folk som har kvar plasten på korken. Jag kan faktiskt säga att jag fortfarande står kvar för detta! Skulle gärna ha ett bra svar. men kommer inte fram till något klokt att skriva!

Det va riktigt roligt att du gjorde din undersökning btw. intressant

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 120 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art