Motorproblem - HJÄLP! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorproblem - HJÄLP!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorproblem - HJÄLP!

Hej.

Jag har problem med min bensinmotor. Den fungerar utmärkt förutom en sak - den går inte att starta. När jag drar i snöret känns det som om den inte får fäste i något. Innan så kunde jag dra ca. 1 dm och sedan tog det tvärstopp. När jag sedan drog hårdare förbi stoppet så startade den. Precis som en vanlig motor. Nu när jag drar så blir det aldrig något stopp, utan jag kan dra ut hela snöret utan att något händer. Det blir inget motstånd. Någon som vet vad problemet är, hur jag kan lösa det eller om jag måste lämna in den på service?

100% okunnig, men på en bil så kan startmotorn slira dvs kuggarna i startkransen är trasiga så den inte greppar i så den inte drar runt startmotorn .. dvs motorn kan inte starta :P

Kanske är samma fenomen?

Kommentera

Utan att veta vad du har för motor så....Du får skruva den startapparaten och titta vad som hänt.Är det en gammal Omc så har du tur,då är det en plastpryl som kostar c:a 50spänn som är sliten.

Kommentera

förmodar att det är en utombordare du pratar om. du kan ju alltid prova plocka bort motorkåpan och sedan dra i snöret för att se om svänghjulet snurrar när du drar i snöret. om det inte snurrar när du drar i snöret är det högst troligt att startmekanismen gått sönder. om det snurrar så kan det mycket väl vara som eino skriver, men att tändstiften bara ramlar loss är inte speciellt vanligt,

Kommentera

Ursprungligen postat av ruonaoja Visa inlägg
          förmodar att det är en utombordare du pratar om. du kan ju alltid prova plocka bort motorkåpan och sedan dra i snöret för att se om svänghjulet snurrar när du drar i snöret. om det inte snurrar när du drar i snöret är det högst troligt att startmekanismen gått sönder. om det snurrar så kan det mycket väl vara som eino skriver, men att tändstiften bara ramlar loss är inte speciellt vanligt,
          Det är en Yamaha Utomhusbordare. Skruvade loss motorkåpan och drog i snöret och svänghjulet snurrade även när det inte var något motstånd. Jag tog med motorn ner till sjön och testade, och ungefär var 10:e drag får man fäste LÅNGT ut på snöret. Motorn går att starta om man håller på i 10-15 minuter, så tändstiftet måste vara kvar. Man kan dra ungefär nio gånger utan att det är motstånd, och den tionde gången man drar så får man motstånd långt ute på snöret, och det är då man har chansen att starta den. Om den däremot har varit kall ett tag så startar den inte på direkten och om man då bara får fäste på var tioende gång man drar i snöret är det ett helsike att starta den.

Kommentera

låter väldigt uderligt.. är du helt hundra på att svänghjulet snurrar när du drar i snöret? går motorn rent annars?

Kommentera

Ursprungligen postat av ruonaoja Visa inlägg
              låter väldigt uderligt.. är du helt hundra på att svänghjulet snurrar när du drar i snöret? går motorn rent annars?
              Är ganska grön på motorer, så har ingen aning om ifall det är svänghjulet som snurrar, men det är något inuti kåpan som snurrar när jag drar. Motorn går helt klockrent när jag väl fått igång den.

Kommentera

Lämna in den till någon som ÄR kunnig.Jag tror inte det är något unikt fel för din motor,snarare någon liten mojäng som skall greppa i svänghjulet som är sliten/defekt..Lycka till! :-)

Kommentera

linda ett snöre direkt runt svänghjulet ett par varv och ryck få se om du har motstånd då....linda snöret åt rätt håll och
                  fäst det som det skall fästas på svänghjulet så det lossnar från det när du dragit...titta i instruktionsboken om du har en...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hade en gammal evinrude extramotor för längesedan med ett liknande problem. Det var en fjäderbelastad "mojäng" som hakade fast i svänghjulet som helt enkelt hade beckat ihop pga av att den aldrig var igång. Plockade av grejorna la dom i avfettning och smorde upp dom. Funkade klockrent sen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art