Vintern i all ära men det finns ju ingen is (Uppsala) !
Har blivit frälst i Jerkbait fisket, med fokus på aborre, men vill oxå lära mig jiggfiske. Har testat jigg några ggr men det har resulterat i NOLL. Inte så
konstigt då man inte vet vad man gör :0/ .
Så här långt har jag kommit:
1: Köpte en jigg (Gul kropp & Orange skalle).
2: Kastade runt ett grund (En av gångerna) och lät den sjunka till botten.
3: Höjde spöt 1-1,5 m, vevade in löslina, och lät den sjunka till botten.
4: Till slut har man ju ingen bottenkontakt då linan hänger rakt ner från båten och jiggen svävar fritt i vattnet.
Inte en enda kontakt med Aborre har jag haft på jigg. På jerkbait får jag aborre i stort sett varje gång. Fördelen är ju att du ser hur jerkbaitet rör
sig. Jiggen är där nere i mörkret och man har inte en aning om hur det ser
ut. Troligen ser det för jävligt ut eftersom inget händer :0) .
Ni garvade jiggfiskare, hur ser det ut när ni lyckas få fisk på jigg, och please, vad gör jag för fel ?
Har blivit frälst i Jerkbait fisket, med fokus på aborre, men vill oxå lära mig jiggfiske. Har testat jigg några ggr men det har resulterat i NOLL. Inte så
konstigt då man inte vet vad man gör :0/ .
Så här långt har jag kommit:
1: Köpte en jigg (Gul kropp & Orange skalle).
2: Kastade runt ett grund (En av gångerna) och lät den sjunka till botten.
3: Höjde spöt 1-1,5 m, vevade in löslina, och lät den sjunka till botten.
4: Till slut har man ju ingen bottenkontakt då linan hänger rakt ner från båten och jiggen svävar fritt i vattnet.
Inte en enda kontakt med Aborre har jag haft på jigg. På jerkbait får jag aborre i stort sett varje gång. Fördelen är ju att du ser hur jerkbaitet rör
sig. Jiggen är där nere i mörkret och man har inte en aning om hur det ser
ut. Troligen ser det för jävligt ut eftersom inget händer :0) .
Ni garvade jiggfiskare, hur ser det ut när ni lyckas få fisk på jigg, och please, vad gör jag för fel ?
Kommentera