Hjälp mig med Jiggfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig med Jiggfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig med Jiggfisket

Vintern i all ära men det finns ju ingen is (Uppsala) !

Har blivit frälst i Jerkbait fisket, med fokus på aborre, men vill oxå lära mig jiggfiske. Har testat jigg några ggr men det har resulterat i NOLL. Inte så
    konstigt då man inte vet vad man gör :0/ .

Så här långt har jag kommit:

1: Köpte en jigg (Gul kropp & Orange skalle).

2: Kastade runt ett grund (En av gångerna) och lät den sjunka till botten.

3: Höjde spöt 1-1,5 m, vevade in löslina, och lät den sjunka till botten.

4: Till slut har man ju ingen bottenkontakt då linan hänger rakt ner från båten och jiggen svävar fritt i vattnet.

Inte en enda kontakt med Aborre har jag haft på jigg. På jerkbait får jag aborre i stort sett varje gång. Fördelen är ju att du ser hur jerkbaitet rör
    sig. Jiggen är där nere i mörkret och man har inte en aning om hur det ser
    ut. Troligen ser det för jävligt ut eftersom inget händer :0) .

Ni garvade jiggfiskare, hur ser det ut när ni lyckas få fisk på jigg, och please, vad gör jag för fel ?

Tjena the jerk, och välkommen hit till forumet. Är ingen kung på jiggfiske själv, men använd dig gärna av sökfunktionen för att hitta tidigare trådar (diskussioner) som rör ämnet. Klicka bara på forum uppe i menyn välj sedan search för att komma igång med "förkovringen" ...

Kommentera

Jag är också väldigt ny på jiggfiske men den här länken tycker jag har gett mkt matnyttig information...

Jiggfiske

Kommentera

Tjena
        Jo du, visst kan du söka men här kommer ett par snabba stalltips. Höjj och sänk inte så mkt på spötoppen, gör vevtag i ojämntakt istället, på så vis har du mkt bättre kontakt med jiggen, spötoppen gör du bara småknyck och korrigeringar med.
        Jiggskallens vikt är viktigare än valet av jigg, att lära sig jiggskallens vikt för förhållandena är grymt viktigt. Vårfiske oftast lättare skallar och långsammare hemtagning, kan vara extremt pillejiggfiske då, sen vår och tidig sommar, fortfarande lite kallt i vattnet men fisken jagar aktivt, oftast är då en snabbt bottenstudsande jigg bäst (tyngre skalle och ganska snabb hemtagning), sommar och varmt vatten, rätt snabba och oftast inte efter botten fiskade beten, såsom snabbjiggade jiggar, spinnare, vobblers eller kanske det bästa Ytbeten. Tidig höst, abborren jagar på men inte lika mkt och snabbt, börja med ganska snabb bottenjiggning, fungerar ej det kör långsammare och låt jiggen verkligen släpa och dunsa mkt i botten. Sen höst, tunga skallar på ganska djupa vatten, fiska långsamt, släpa jiggen mkt, bara veva den längs botten, variera med ett par snabba vevtag.....Svårförklarat hur mkt gram man ska ha, men som regel 0,12-0,15 Flätlina använder jag 7gram till fisket 1-3meter, 11 gram 3-6m, 14gram 6-10m och 18gram 10-12 meter.
        Sen kanske det viktigaste av allt, fiska in betet hela vägen till båten, ytbetet ska fiskas hela vägen in och en jigg ska jiggas till den är under båten(otroligt många av mina jiggade storabborrar har just tagit nära båten), samt att en långsamt fiskad jigg oftast tar mer fisk än en snabbt fiskad d:o, speciellt på trög eller lite köldstel fisk. En trög borre kan behöva mkt tid att besluta sig ta jiggen, att då släpa en jigg långsamt för en "alltid" nyfiken abborre resulterar oftast i att fisken följer efter och till slut hugger, detta sker ofta när jiggen ändrar rörelsemönstret då jiggen kommer in mot båten (snävare vinkel på linan gör att jiggen blir långsammare och studsar mer upp och ner)
        Sen som vanligt vad gäller lite större abborre, det kan ta tid att lokalisera dem, men när väl den första hittas så följer ofta flera i rask takt. Besök dessa ställen ett par ggr på en dag då abborren har sina markanta huggperioder.
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Push-Up, behöver inte tillägga nåt. Är bara lite ledsen på att många inte inser hur effektivt och roligt jiggfiske är. Är nog mitt favvofiske. Innan var man ju gäddnörd. Men nu är gäddfisket långt ner på listan. På jiggfiske får man så mycket gädda att man ibland kräks (överdrivet). Finns så många sett på att jigga. Och man lär sig nåt nytt varje gång. Är som flugfiske med nya kombinationer och färger. Och framförallt alla ojiggade ställen som bara väntar på att upptäckas.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 014 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art