tips på jerktafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips på jerktafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av kronan128 Visa inlägg
    jag hade en bft stel tafs, där leket gick upp och jag sumpade jerket..
    då köpte jag en ny bft no klick och stay on hook leke, där gick tafsjäveln av!

så har ni några bra tips på en riktig jerktafs? helst 45cm-60cm
    och med bra leke, helst mjuk tafs.

MVH Erik
    Hej Erik Nordin;

Här har du svaret:

24. Tillverka dina egna gäddtafsar.

Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
      Var det inte BFT/boa som kunde gå av hur som helst utan att det märks på tafsen?
      Viktigt att inte dra knuten för hårt när man knyter tafsar!!
      pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Jag knyter mina egna av BFTs 60lb titaniumwire. Beteslås kör jag lite olika, Bfts Crosslock eller Staylock. Crosslock i str3 och staylocken i str 4/4.5. Jag kör också på Bfts lekande i str 2. Följ grävlingens instruktioner så kommer du bli nöjd
        Kolla in bloggen vettja!! http://teamgalgrepp.wordpress.com/

Kommentera

mycket bra info!
          ska nu beställa detta från dogger, det är slut på bft stay lok hake str 4 och 4.5 så kan jag ta str 3?
          och vilken av bfts leken är starkast och bäst? och viken size ska jag ha på den?
          det blir att jag köper bfts 60lbs no klinch tatanuim wire.

Kommentera

Varför köra BFT titan när man kan köra AMF Tooth Proof Titanium? själv kör jag Tooth Proof då jag ej gillar BFT's.

Kommentera

Ursprungligen postat av JerkSimon Visa inlägg
              Varför köra BFT titan när man kan köra AMF Tooth Proof Titanium? själv kör jag Tooth Proof då jag ej gillar BFT's.
              säker på att dom inte tillverkas i samma maskin? det är inte jag:P

själv kör jag med AMF tooth proof titanium. 50lb på lättjerk (upp till 40-50g) och 75lbs på allt över. klarar mina hemma byggen uppåt 300 gram utan problem. aldrig haft problem med varken AMF eller BFT titanet.
              Men föredrar AMF av den enkla anledningen att den kostar 199 kr för 5 meter och BFT kostar runt 250-300 kr för 10 feet.

daikai1: det var som jag förstod det bara 50 och 60 lbs som var problemet. inte själv råkat ut för det.

Kommentera

yep kör oxå AMF tooth proof titanium 75lb. Håller till allt känns det som

Kommentera

Ursprungligen postat av kronan128 Visa inlägg
                  mycket bra info!
                  ska nu beställa detta från dogger, det är slut på bft stay lok hake str 4 och 4.5 så kan jag ta str 3?
                  och vilken av bfts leken är starkast och bäst? och viken size ska jag ha på den?
                  det blir att jag köper bfts 60lbs no klinch tatanuim wire.
                  Snälla människor köp inte 60 ibs Boa cwc no kink(kärt barn har många namn) enkeltrådig titanium . Jag köpte det redan 2005 efter att ha sett gäddfeber . Matrealet är väldigt ojämt och går av lite hur som helst .
                  Det kan hålla för 50 gäddor men sen kan vikten av en Buster jerk få vajern att smälla av .
                  Har säkert kastat bort 5-6 beten pga av tafsbrott så jag bytte till 75 ibs varianten den har ännu efter 4 års hårt fiske inte gått av .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                    Snälla människor köp inte 60 ibs Boa cwc no kink(kärt barn har många namn) enkeltrådig titanium . Jag köpte det redan 2005 efter att ha sett gäddfeber . Matrealet är väldigt ojämt och går av lite hur som helst .
                    Det kan hålla för 50 gäddor men sen kan vikten av en Buster jerk få vajern att smälla av .
                    Har säkert kastat bort 5-6 beten pga av tafsbrott så jag bytte till 75 ibs varianten den har ännu efter 4 års hårt fiske inte gått av .

/Fredrik
                    vad heter den vajern och vart hittar man den? vad för strlek ska jag har på leket och beteslåset? vill ha bfts stay lock och deras leke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 980 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art