Ursprungligen postat av kronan128
Visa inlägg
Här har du svaret:
24. Tillverka dina egna gäddtafsar.
Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera