Kasta långt med bombarda och ett haspelspö... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta långt med bombarda och ett haspelspö...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tror att du får ett kanonspö om du väljer SG-spöt. Har inte erfarenhet av just det men har ett par SG MP PRO som jag använder till gäddfisket som jag är mycket nöjd med. Tror dessutom att danskarna kan sin sak när det gäller prylar lämpliga för havsöringsfiske.

Tipset om JS-spöt var enbart mot bakgrund av dina signaler om att inte vilja lägga ut en förmögenhet på nya grejer för att uppnå din målsättning om kastlängder kring 60-70 m. Vidhåller att det spöt jag själv använt är ett prisvärt alternativ som gör det jobbet. Sen har jag full förståelse för att man vill ha förtroende för de prylar man använder.

Har själv beställt ett Shimano Speedmaster ikväll.... Inte för att det behövdes utan för att jag önskat att jag hade ett sånt.....och när jag hittade ett nedsatt till 1000 pix så kunde jag inte låta bli.....9 fot 10-30 gram.....

.....nu finns det således ett 10 fots Berkley Titanium till salu om du skulle vara intresserad..;-)
    Senast ändrad av Silverbågen; 2012-10-03, 00:21.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Tror att du får ett kanonspö om du väljer SG-spöt. Har inte erfarenhet av just det men har ett par SG MP PRO som jag använder till gäddfisket som jag är mycket nöjd med. Tror dessutom att danskarna kan sin sak när det gäller prylar lämpliga för havsöringsfiske.

Tipset om JS-spöt var enbart mot bakgrund av dina signaler om att inte vilja lägga ut en förmögenhet på nya grejer för att uppnå din målsättning om kastlängder kring 60-70 m. Vidhåller att det spöt jag själv använt är ett prisvärt alternativ som gör det jobbet. Sen har jag full förståelse för att man vill ha förtroende för de prylar man använder.

Har själv beställt ett Shimano Speedmaster ikväll.... Inte för att det behövdes utan för att jag önskat att jag hade ett sånt.....och när jag hittade ett nedsatt till 1000 pix så kunde jag inte låta bli.....9 fot 10-30 gram.....

.....nu finns det således ett 10 fots Berkley Titanium till salu om du skulle vara intresserad..;-)
      Låter härligt! Ja, jag förstår vad du menar. Jag tenderar att pendla lite fram och tillbaka. Ofta börjar jag kika på de billigaste grejerna, men när man väl börjar läsa mer och mer, får kommentarer från er och samtidigt tänker efter vad de extra hundringarna kan ge så börjar man sakta överväga... Ibland känns 500kr extra så jättemycket, medan andra gånger springer man in på Clas Ohlson, handlar lite skräp man egentligen knappast behöver och betalar 400-500 spänn utan att blinka. Sjukt det där...

Så det börjar luta rätt starkt åt SG Bombarda spöt nu! Men frågan är bara vart jag får det snabbast, troligen den svenska butiken, antar jag? Kanske värt de extra 100 kronorna trots allt hehe...

Hör av mig framöver ang ditt Berkley, ifall jag skulle ändra mig igen hehe..
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Om du har möjlighet så tjänar du på att att köpa det lite dyrare alternativet! Du kommer själv att vara mer nöjd med just för att du vet att det är lite bättre! Det är ju egentligen inga pengar heller. Jag brukar se det som att pengarna jag lägger delar jag upp på antal timmar nöje jag får ut. Bio kostar t.e.x 100 spänn för 2 timmar. Fiskar du mycket så är det inte många ören per timme när man slår ut det Rekommenderar att du köper det där du bor även om det är någon hundralapp dyrare. Strular något med spöt kan du promenera in i butiken och lösa det direkt istället för att betala massa för att skicka iväg det i par veckor!

Anledningen till att jag köpte Phazer spöt var att jag bränner sjuka summor pengar på flugfiskegrejer.. Jag har knappt kommit igång med flugfisket ännu och utan tvekan lagt 5000kr+ på det exkl. vadare.. Det är ett gift!

Vad kör du för rulle? Rullen kan påverka mycket i kastlängd med märkte jag när jag bytte! En dyrare rulle lägger på linan mycket bättre vilket gör att den även lämnar rullen bättre. Skär linan in i sig själv vid invevning litegrann så bromsar detta när du kastar med! Tror(!) att linuppläggningen får än större betydelse med nanofillina i den diametern!
        Senast ändrad av Tollan; 2012-10-03, 12:17.

Kommentera

Snabbaste sättet måste ju vara att åka till Söders! ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Tollan Visa inlägg
            Om du har möjlighet så tjänar du på att att köpa det lite dyrare alternativet! Du kommer själv att vara mer nöjd med just för att du vet att det är lite bättre! Det är ju egentligen inga pengar heller. Jag brukar se det som att pengarna jag lägger delar jag upp på antal timmar nöje jag får ut. Bio kostar t.e.x 100 spänn för 2 timmar. Fiskar du mycket så är det inte många ören per timme när man slår ut det Rekommenderar att du köper det där du bor även om det är någon hundralapp dyrare. Strular något med spöt kan du promenera in i butiken och lösa det direkt istället för att betala massa för att skicka iväg det i par veckor!

Anledningen till att jag köpte Phazer spöt var att jag bränner sjuka summor pengar på flugfiskegrejer.. Jag har knappt kommit igång med flugfisket ännu och utan tvekan lagt 5000kr+ på det exkl. vadare.. Det är ett gift!

Vad kör du för rulle? Rullen kan påverka mycket i kastlängd med märkte jag när jag bytte! En dyrare rulle lägger på linan mycket bättre vilket gör att den även lämnar rullen bättre. Skär linan in i sig själv vid invevning litegrann så bromsar detta när du kastar med! Tror(!) att linuppläggningen får än större betydelse med nanofillina i den diametern!
            Absolut! Håller tummarna att spöt levererar för pengarna. La en beställning på den i morse från Kamms (http://kamms.jetshop.se, Karlskrona Marin), 1350 inkl frakt. Tyckte de "närliggande" butikerna var dyra, 1500kr och uppåt, så jag valde det dumsnåla alternativet som vanligt och beställde via nätet. Hoppas på snabb leverans nu och att inget strular...

Håller fullständigt med dig om att det faktiskt blir billigt nöje i längden, om man slår ut det på 1-2 år som man kanske använder ett spö innan det byts upp igen. 1300-1500kr e ju annars en snabb vända inne på nå random Stoskholms-krog en lördag kväll, men där funderar man ju sällan på vad drinkarna kostar

Visst e det lite sjukt vad pengar man lägger på fiskesaker, precis som du säger. Har själv funtat på ett flugfiske-set sedan månader tillbaka, men hejdat mig lite som tur va. Valde istället att börja med Bombarda å haspel. Och efter den senaste månadens frenetiska jakt på flugor så har jag flugor av precis alla sorter, inkl havsöringflugor, som räcker flera år. Men flugfiskesetet får vänta till våren, annars kommer väl tjejen börja undra vad jag sysslar med haha...

Rullen jag kör med är som sagt en simpel ABU Cardinal 203 som följde med Lightningpaketet jag köpte i våras för 1400. Helt OK rulle för gädda/båge/abborre tycker jag, men är som sagt lite orolig om den duger till SG Bombarda-spöt om jag ska börja dänga efter HÖ nu i höst. Å andra sidan e det helt uteslutet att lägga ut ytterligare en loppa nu, så jag få helt enkelt klara mig så länge. Sparar hellre till flugfiskesetet.

Det här med linupphängning vet jag inte mycket om. Tycker alla flätlinor jag kört (0,16 å uppåt, Fireline och Power Pro) lägger sig jämt och fint. Får titt som tätt lite trassel om jag tar i mycket vid utkastet, men där skyller jag nog på Power Pro linorna (bytt flera gånger) då den har en tendens att tvinna sig, och är lite VÄL mjuk när man fiskat med den ett tag. Får hoppas Nanofil gör ett bättre jobb där...
            Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Lycka till med köpet och se nu till och knäck gubbarna vid regnbågssjön.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                Lycka till med köpet och se nu till och knäck gubbarna vid regnbågssjön.....
                Tack! Haha ja nu j*klar ska gubbarna få tappa hakan!

Tack också till alla er andra som kommit med massa tips och köpråd!
                /Martin

Kommentera

Nanofilen är mjuuuk!

Jag började precis som dig med Bombarda och tänkte "Det där viftandet med spöt gör nog ingen skillnad, inget för mig.."
                  och köpte ca 20 st havsöringsflugor och lite olika bombarda! Sen så kom jag på "det finns ju lax med, lax är nice!". Ytterligare en tur till fiskeaffären, laxtuber för femhundring, strömsänken, trevägslekanden, 0,45 tafsmaterial.

Fiskade lax en dag eller så och sen kom det igen.. "Hmm, en 2500 rulle är ju klent till Lax.. och 40 grams sänken är inget vidare att kasta med spö för max 29 gram.."

Ytterligare en tur till fiskeaffären, ny rulle, 0.25 tracerbraid, nytt spö med högre kastvikt.

Sen började jag nöta på med laxfisket, 4-5 timmar/dag var inget ovanligt. Om jag slår ut det så skulle jag säga att jag satte ungefär 3 sänken, 3 flugor + lekande och 15-20 meter lina VARJE gång jag fiskade. (massor av skit på botten och laxar som gärna tog med sig flugan hem) Flugor för 35-70kr försvann i rasande takt men är man beroende så är man..

Fick tag på ett billigt flugfiskespö för det verkade kul för typ ett år sedan, köpte en rulle för 400kr och lina för 6-700 och lite tafsar. Sen dess har det gått snabbt utför! Sambon är ilsken som en bålgeting över "ALLA JÄVLA FISKEGREJER ÖVERALLT!!" Oavsett vilket rum man befinner sig i ligger det en fluga eller två, står ett spö lutat eller något annat fiskerelaterat! Har väl kanske 8-9 spön och 6-7 STORA lådor med div drag och fiskegrejer, 5 askar fulla med flugor jag lyckats inhandla utan att ha använt mer än maximalt 4-5 olika vid fiske..

Det här är säkert en historia som många känner igen sig i haha Skulle kunna fortsätta ett par sidor till!

Anmälde mig härom veckan till jägarexamen, någon borde låsa in mig och kasta bort nyckeln innan det för försent

Lycka till med fisket nu!
                  Senast ändrad av Tollan; 2012-10-04, 10:15.

Kommentera

Nanofilen är mjuuuk!

Jag började precis som dig med Bombarda och tänkte "Det där viftandet med spöt gör nog ingen skillnad, inget för mig.."
                    och köpte ca 20 st havsöringsflugor och lite olika bombarda! Sen så kom jag på "det finns ju lax med, lax är nice!". Ytterligare en tur till fiskeaffären, laxtuber för femhundring, strömsänken, trevägslekanden, 0,45 tafsmaterial.

Fiskade lax en dag eller så och sen kom det igen.. "Hmm, en 2500 rulle är ju klent till Lax.. och 40 grams sänken är inget vidare att kasta med spö för max 29 gram.."

Ytterligare en tur till fiskeaffären, ny rulle, 0.25 tracerbraid, nytt spö med högre kastvikt.

Sen började jag nöta på med laxfisket, 4-5 timmar/dag var inget ovanligt. Om jag slår ut det så skulle jag säga att jag satte ungefär 3 sänken, 3 flugor + lekande och 15-20 meter lina VARJE gång jag fiskade. (massor av skit på botten och laxar som gärna tog med sig flugan hem) Flugor för 35-70kr försvann i rasande takt men är man beroende så är man..

Fick tag på ett billigt flugfiskespö för det verkade kul för typ ett år sedan, köpte en rulle för 400kr och lina för 6-700 och lite tafsar. Sen dess har det gått snabbt utför! Sambon är ilsken som en bålgeting över "ALLA JÄVLA FISKEGREJER ÖVERALLT!!" Oavsett vilket rum man befinner sig i ligger det en fluga eller två, står ett spö lutat eller något annat fiskerelaterat! Har väl kanske 8-9 spön och 6-7 STORA lådor med div drag och fiskegrejer, 5 askar fulla med flugor jag lyckats inhandla utan att ha använt mer än maximalt 4-5 olika vid fiske..

Det här är säkert en historia som många känner igen sig i haha Skulle kunna fortsätta ett par sidor till!

Anmälde mig härom veckan till jägarexamen, någon borde låsa in mig och kasta bort nyckeln innan det för försent

...been there, seen it, done that...

Kommentera

Nanofilen är mjuuuk!

Haha så klockrent! Sjukt vad man känner igen sig själv i din historia, fast även om det redan spårat ur för min del så har jag en bit kvar till dig

Började själv i våras när gäddfiskeintresset väcktes till liv igen efter 2-3 års uppehåll. Hade knappt nå fiskegrejer kvar, och det mesta var skräp. Köpte nytt spö, fyllde en ny fiskelåda med grejer, linor mm... Tog inte många veckor innan jag hade köpt alla möjliga skeddrag, spinnare + wobblers som förmodligen räcker livet ut. Fiskelådan var för liten, så den skrotades och jag började fylla rymligare genomskinliga betesaskar istället. Flera såna fylldes. Ett reserv-spö å rulle var också "ett måste" att ha.. Inhandlade dessutom sportfiskekortet å årskort till 2 av mina lokala sjöar.

Att fiska kräver ofta båt. Det har jag inte råd med, men jag å polarn köpte elmotor, batteri å enklare Humminbird Ekolod till hyrbåtarna vi använde. En fin liten utgift där... Visserligen den bästa investeringen hitintills.

Från ingenstans (eller ska jag skylla på fiskesnack.com kanske?) så fick jag upp ögonen för jerk. Shit va kul, tänkte jag. Blev nytt spö, rulle å några billiga jerks från Tradera. Snabbt insåg man att det är Buster Jerk å andra fina hype-märkesgrejer som gällde, så det blev att storhandla i omgångar igen. Nya linor, tafsar, etc etc

Sitter nu med 4 lådor bara jerk-saker, som jag sällan använder. Varför? Jo, för helt plötsligt ville jag fiska gös! Handlade på mig jigg utav bara f*n, nya linor, krokar, ett enklare vertikalspö mm mm... 2 lådor fylldes snabbt. Har ännu inte fått nån gös i år.

Mycket gös blev det inte som sagt, kanske för att jag tröttnade på 4-5 bompass å snabbt hittade ett nytt intresse... popperfiske efter gädda! Ca 15 poppers blev det, allt från Whopper Plopper till grodor, Skitter pop... självklart går man på de onödigt dyra alternativen...fint ska det va... Dessa poppers har visserligen levererat fint med gädda, men flera av de har jag inte ens doppat i vattnet än.

Poppers e kul ett tag, och fortfarande roande till och från, men variation är A och O i min lilla värld. Då väcktes intresset för min P&T regnbågs/öring/röding sjö som jag köpt årskort till och som jag bara fiskat gädda i fram tills nu. Råkade få min första regnbåge av ren slump på en större skeddrag å vips var jag fast i träsket. Det blev massa nya Tobys, spinnare och framför allt små små wobblers, Rapala mm.

För bara drygt en månad sen såg jag en gubbe som dängde bombarda över halva sjön och vart imponerad över kastlängden. En sån måste jag bara prova! Köpte totalt 6 bombarda, nya tafslinor å ca 15 flugor. Bombarda-fisket har fungerat överraskande bra den senaste månaden, och ythugg på torrfluga e ju bland det roligaste som finns (ja, just nu iaf), så det blev mer flugor. Nu, ca 3 veckor senare sitter jag med flugor för kanske 1500kr totalt, i 3 askar som jag köpt på en månad. 60% av dessa har inte ens fått smaka på vatten ännu.

Ja sen vet ni väl resten av historien... Nu är det nytt Bombarda-spö som kommer med DHL förhoppningsvis imorn. Sen blir det väl att satsa på det där flugfiske-setet. Lär definitivt inte kunna hålla mig och vänta till våren

Senast igår vart det en beställning på ett gäng havsöringsflugor, så här börjar det bli trångt i askarna... Sen är det väl bara en tidsfråga innan jag får upp ögonen för Laxen.

Summa summarum.... Helt sinnesjukt det här med fiske! Det här är inget intresse, ingen livsstil. Det här e ju rena sjukdomen!

Tollan, klockrent det där med din flickvänn förresten. Jag får höra PRECIS samma ord när hon e hemma hos mig. Fiskesaker överallt, hon börjar bli galen nu.

Förresten, det här med att tappa drag/flugor. Om jag har en favoritfluga, och tappar den, så åker jag direkt till fiskebutiken och köper TVÅ nya. En av de fiskar jag med, tills jag tröttnar och hittar ny favorit. Den andra bara ligger där for show helt i onödan...smart va?

Fast det där med jägarexamen måste ju ändå vara pricken över i:t haha. Kan fortfarande inte sluta skratta. Tack för ett skönt inlägg som lättade upp stämningen och som också får mig att bli lugnare. Nu vet jag att jag inte är ensam om den här sjukdomen.

/Martin
                      Senast ändrad av GäddMartin; 2012-10-04, 23:44. Anledning: tillägg

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art