Kasta långt med bombarda och ett haspelspö... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta långt med bombarda och ett haspelspö...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bra tips ovan om längre spö, tunnare lina och välfylld spole. Förresten har de fina Fenwick-spön på 10 och 11 fot på rea på sportfiskegiganten.se (om de inte redan tagit slut). Annars kan du helt klart hitta andra helt okej spön för en tusenlapp. I mitt tycke räcker en 10-fotare gott i de allra flesta situationer, och det är även lite smidigare att röra sig med än ett ännu längre spö.

Sedan vet ju inte alls vad du har för kastteknik, men den spelar ju också in på kastlängden. Med bombarda ska man ju inte snärta utan snarare svepa iväg tyngden i en lång rörelse, och sedan stoppa kastet strax innan landning för att undvika att tafsen trasslar.

PS. Lyxigt att få köra med bombarda i en put and take-sjö, det är mig veterligen förbjudet på alla p&t-ställen i Skåne.

Kommentera

Stort tack för alla svar, grabbar, mycket uppskattat!

Verkar som att alla är överens om att 10-11 fots spö är ett måste för längre kast, och detta blir speciellt viktigt nu i höst när jag, förutom P&T vatten även tänkt prova havsöring här på ostkusten med bombarda å fluga, alternativt tyngre HÖ-drag.

Tollan, Phazer låter ju som lagom bra grejer för pengarna! Speciellt när jag tänkt att inte lägga mer än kanske 700kr på spöt just nu (ekonomin i botten hehe). Har kollat lite mer på Phazer och det finns en 11-fots variant (Berkley Phazer 1102 10/35 M) på Youfish.se för typ 630kr inkl frakt. Är det nåt att satsa på tycker du? Om jag ändå ska köra långt spö så kanske 11 fot e bättre? Är ju samma pris på 10 och 11 fot där. Hittar inte samma spö i lokala butikerna här runt Stockholm, iaf inte 11 fots.

Här är spöt jag pratar om:

ElCamino, ja ett fint Bombarda-spö hade ju varit toppen, men här hemma ligger det på runt 1400+, och 899 danska blir sisådär 1100 svenska plus frakt? Känns lite saftigt just nu. Tack för ett bra tips iaf!

Barramundi, jo de verkar ha rabatterna på förstasidan, men ändå lite dyrt tyvärr Får satsa på enklare grejer så länge, och kanske satsa mer till våren om plånboken tillåter.

Ja det där med att snärta eller inte snärta är svårt tycker jag. Med min nuvarande Berkley Lightning 8
      fots så går det knappt snärta bombardan. Spöt känns rätt styvt, och tar jag i FÖR mycket så blir det lätt trassel i rullen. Att svepa iväg bombardan eller större drag (30g+) med detta spö går inte heller nå vidare, kanske för att det är för kort, precis som alla säger...

Haha, lyx med bombarda i P&T? Å fan, hade ingen aning att det var förbjudet på andra ställen.
      Grymt effektivt är det iaf med fluga. Så effektivt att många av gammelgubbarna i min sjö gått över från gulp-metandet till att börja svinga bombarda på sista tiden. Troligen har det tröttnat på att se alla andra drilla bågar medan de själva bara sitter där i timmar och röker pipa...

Fiska med fluga+bombarda är för övrigt så kul/effektivt (och beroendeframkallande), speciellt torrfluga+bombarda, att jag förmodligen kommer satsa på ett flugspö till våren också...hehe, tar aldrig slut det här shoppandet!

Hursomhelst, tack ännu en gång för alla synpunkter!
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

jo de verkar ha rabatterna på förstasidan, men ändå lite dyrt tyvärr Får satsa på enklare grejer så länge, och kanske satsa mer till våren om plånboken tillåter.
        Vänta istället och köp riktiga grejer med en gång, annars finns risken att du fyller en garderob ganska meningslösa prylar som du antagligen ångrar att du slängde pengar på ...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Vänta istället och köp riktiga grejer med en gång, annars finns risken att du fyller en garderob ganska meningslösa prylar som du antagligen ångrar att du slängde pengar på ...
          Givetvis har du helt rätt, men att vänta med köp innebär också att vänta med fisket Haft mycket jobb på sistone och då ser man ju fram emot att få dänga lite fluga så fort som möjligt hehe... Å handla på krita kommer inte på fråga, hur smidigt det än är...

Men sen undrar jag en sak till... hur stor skillnad KAN det egentligen vara på ett 700 kronors 11-fots spö och ett 2000 kronors 11-fots spö? Då pratar vi i längd på kastet, inte finish/kvalitet. Iallafall för en amatör som mig... Jag vill bara kunna kasta längre, jag ska ju inte tävla i kastlängd...

Förstår att enklare/billigare inte håller många säsonger, men å andra sidan byter man ju upp sig hela tiden ändå. Det är kanske lite av charmen med fisket.. Spelar liksom ingen roll hur många Buster Jerks man redan har, kommer det en ny het färg så ska man bara ha den ändå...
          Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

2000 kronors 11-fots spö? Då pratar vi i längd på kastet, inte finish/kvalitet. Iallafall för en amatör som mig..
            Det slår på ganska mycket i kastlängd om du väljer rätt 2000 kr spö..Sedan följer det med en massa annat i känsla och hur spöet uppför sig som inte kan förklaras.

Du kanske inte skall ha det allra toppigaste och mest långkastande spöet till bombarda utan mer ett helaktions spö som skickar iväg betet långsammare i en mer svepande rörelse,

Du får antagligen inrikta dig på kustspön om du skall fiska med bombarda..

Kommentera

Definitivt tunnare lina, finns ingen anledning att köra gäddlina på båge. Max 0,12 flät, det räcker gott och du får väldigt många extra meter i kasten.

Kommentera

Jag är inte övertygad om att problemet per automatik löses enbart genom investering i ett längre spö.

Förutom spöets längd spelar såväl spöets aktion som vikten på bombardan och inte minst
                kasttekniken in i sammanhanget.

Själv har jag inga som helst problem att skicka iväg en 20-grams bombarda de kastlängder du nämner som önskvärda med ett 9-fots Shimano Venegance (ett av deras enklare spön som du kan hitta nytt för mellan 300-400 kr) och spöt kastar endast marginellt kortare än det 10-fots Berkley Titanium 8-32 g som jag oftast använder vid Bombardafisket.

Jag är övertygad om att du skulle kunna kasta längre med din befintliga utrustning bara genom att gå ner något i vikt på bombardan och sedan använda dig av en mjukare och mer svepande kaströrelse.

Misstänker att din nuvarande kaströrelse är lite för snabb och att ditt Lightening (som jag själv uppfattar som lite "mjukt och svampigt" i aktionen inte hinner med att ladda de relativt tunga bombarda som du har försökt med hittills.

Detta sagt i all välmening.

Ett något längre spö med lite snabbare aktion kommer självklart också att underlätta men mitt medskick är att du inte som första steg behöver rusa iväg och investera alltför dyra prylar.

Lycka till och återkom gärna med rapport om ev framsteg eller nya kitt...
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Såg att Lozz kommenterat i tråden.... Av honom kan du köpa ett 9,6 fots Jack Sheldon för en dryg 500...och det är enligt min uppfattning ett extremt prisvärt alternativ....som jag själv använt en hel del vid kustfisket efter havsöring
                  Senast ändrad av Silverbågen; 2012-10-02, 22:34.
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Det slår på ganska mycket i kastlängd om du väljer rätt 2000 kr spö..Sedan följer det med en massa annat i känsla och hur spöet uppför sig som inte kan förklaras.

Du kanske inte skall ha det allra toppigaste och mest långkastande spöet till bombarda utan mer ett helaktions spö som skickar iväg betet långsammare i en mer svepande rörelse,

Du får antagligen inrikta dig på kustspön om du skall fiska med bombarda..
                    Har suttit mer eller mindre hela kvällen och läst på om det här, och det verkar (precis som du och några andra här säger) vara rätt stor skillnad på spö och spö... Men om jag ska köpa ett "säkert kort" för bombarda-fiske, speciellt för HÖ-fiske, så verkar det enda (någorlunda överkomliga i pris) alternativet vara Savagear Parabellum Bombarda 11'4" för runt 1200-1300.

Det sjuka är att det mer och mer börjar luta åt det här spöt Parabellum Bombarda, ju mer jag läser... Kanske för att jag är rädd för att bli besviken över ett enkelt 10/11 fots spö. 600-700 kr e ju ändå pengar, och mellan 700-1200 skiljer ju ändå bara 500kr Fan, vart ju riktigt knepigt det här!

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                    Definitivt tunnare lina, finns ingen anledning att köra gäddlina på båge. Max 0,12 flät, det räcker gott och du får väldigt många extra meter i kasten.
                    Låter skitbra! Har inte hunnit rulla på min nya Nanofil 0.13, men har höga förhoppningar där! Helt ärligt känns det ofta som att mina 0.20-0.30 Power Pro linor nästan är overkill till och med för gäddfisket. Å andra sidan har jag inte lyckats med något större än 5.5kg i år...

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Jag är inte övertygad om att problemet per automatik löses enbart genom investering i ett längre spö.

Förutom spöets längd spelar såväl spöets aktion som vikten på bombardan och inte minst
                    kasttekniken in i sammanhanget.

Själv har jag inga som helst problem att skicka iväg en 20-grams bombarda de kastlängder du nämner som önskvärda med ett 9-fots Shimano Venegance (ett av deras enklare spön som du kan hitta nytt för mellan 300-400 kr) och spöt kastar endast marginellt kortare än det 10-fots Berkley Titanium 8-32 g som jag oftast använder vid Bombardafisket.

Jag är övertygad om att du skulle kunna kasta längre med din befintliga utrustning bara genom att gå ner något i vikt på bombardan och sedan använda dig av en mjukare och mer svepande kaströrelse.

Misstänker att din nuvarande kaströrelse är lite för snabb och att ditt Lightening (som jag själv uppfattar som lite "mjukt och svampigt" i aktionen inte hinner med att ladda de relativt tunga bombarda som du har försökt med hittills.

Detta sagt i all välmening.

Ett något längre spö med lite snabbare aktion kommer självklart också att underlätta men mitt medskick är att du inte som första steg behöver rusa iväg och investera alltför dyra prylar.

Lycka till och återkom gärna med rapport om ev framsteg eller nya kitt...
                    Mjo, fast jag tycker mitt Lightning IM6 8 fots känns nästan lite VÄL styvt. Det är upp till 40 gram-varianten av Berkleys Lightning. Går inte få en såndär fin rörelse, blir knappt något böj på spöt då, ingen bra sving, och ingen riktig power att skicka iväg bombardan (eller för den delen något annat 10-40g drag).

Något underligt är att jag faktiskt kastar bombardan lite längre med mitt superbilliga reserv ABU Devil spö på 7 fot. Det spöt är helt klart mjukare, upp till 25 eller max 30g vad jag minns. Känns helt klart lättare att få iväg en finare sving-rörelse utan snärt, trots att spöt är kortare.

Har för övrigt även köpt och provat bombarda på 20 och 25g, och det hjälpte tyvärr ingenting med Lightsning-spöt.

Som jag skrev längre upp så börjar jag mer och mer ställa in mig på ett SG Parabellum Bombarda, och vad jag förstår så är den mjukare och helt anpassad för sånt fiske?

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Såg att Lozz kommenterat i tråden.... Av honom kan du köpa ett 9,6 fots Jack Sheldon för en dryg 500...och det är enligt min uppfattning ett extremt prisvärt alternativ....som jag själv använt en hel del vid kustfisket efter havsöring
                    Inget illa menat, men av någon anledning är jag lite allergisk mot Jack Sheldon-grejer. Kanske efter alla dessa fiskedrag med dess värdelösa krokar och spinnare som aldrig spinner Sen har jag kännt på ett gäng JS-spön på Hi Sport i Kungens Kurva, de kändes verkligen "billiga", trots att de låg på 800-1000kr, alltså samma pris som en del bättre spön. Men tack för tipset iaf!

Kommentera

Men om jag nu ska krångla till det här ytterligare ett snäpp, så har jag 2 frågor till:

1. Om jag nu trotsar mig själv och skyfflar in 500-600kr extra för att få ihop till ett Savagear Parabellum Bombarda 11'4", så undrar jag vart jag ska köpa det?

Ser att det billigaste priset ligger på 1250 + 100kr frakt i Sverige (http://kamms.jetshop.se, Karlskrona Marin) och 890 danska (som ElCamino nämnde) på fiskerishop.dk, vilket jag tror blir ca 1200kr SEK omvandlat, inkl frakt.

Är det värt/säkert att handla från Danmark?

Vill helst inte vänta i 2-3 veckor på grejerna... Vore ju fint att få spöt till nästa vecka iaf. Någon som handlat från dessa 2 butiker?

2. Räcker mitt ABU Cardinal 203 för det här spöt? Eller måste jag helt plötsligt punga ut en loppa till på någon grövre rulle? Jag kommer använda det främst i P&T sjöar, men även för kustfisket efter HÖ, eller kanske även något gäddpass med gäddfluga. Så det är inga valar jag ska drilla precis..

Tack igen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art