Bra tips ovan om längre spö, tunnare lina och välfylld spole. Förresten har de fina Fenwick-spön på 10 och 11 fot på rea på sportfiskegiganten.se (om de inte redan tagit slut). Annars kan du helt klart hitta andra helt okej spön för en tusenlapp. I mitt tycke räcker en 10-fotare gott i de allra flesta situationer, och det är även lite smidigare att röra sig med än ett ännu längre spö.
Sedan vet ju inte alls vad du har för kastteknik, men den spelar ju också in på kastlängden. Med bombarda ska man ju inte snärta utan snarare svepa iväg tyngden i en lång rörelse, och sedan stoppa kastet strax innan landning för att undvika att tafsen trasslar.
PS. Lyxigt att få köra med bombarda i en put and take-sjö, det är mig veterligen förbjudet på alla p&t-ställen i Skåne.
Sedan vet ju inte alls vad du har för kastteknik, men den spelar ju också in på kastlängden. Med bombarda ska man ju inte snärta utan snarare svepa iväg tyngden i en lång rörelse, och sedan stoppa kastet strax innan landning för att undvika att tafsen trasslar.
PS. Lyxigt att få köra med bombarda i en put and take-sjö, det är mig veterligen förbjudet på alla p&t-ställen i Skåne.
Kommentera