Kasta långt med bombarda och ett haspelspö... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta långt med bombarda och ett haspelspö...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kasta långt med bombarda och ett haspelspö...

Tjo grabbar. Har ett problem. Det här med att kasta lååångt med bombarda och ett haspelspö...

Stod härom veckan ute vid min närmaste put & take sjö och kastade bombarda+fluga efter regnbåge/öring från land. Runtomkring hängde en del stammis-gubbar som kastade en precis likadan uppsättning. Problemet är att de alla, på något magiskt sätt, kom typ dubbelt så långt som jag.

Inte för att kastlängden är det mest avgörande kanske, men ibland var vaken längre ut på sjön, och för min del fattades säkert över 10 meter för att ens komma dit, vilket även resulterade i att jag fick gå hem tomhänt medan gubbarna drillade sina bågar, trots att vi körde i princip samma flugor (streamers, wolly bugger osv).

Något jag märkte var att gubbarna körde längre spön, kanske 10-12 fot. Själv kör jag med mitt gäddspö (Berkley Lightning IM6 8-fots medium action upp till 40g, Cardinal 203 rulle, Power Pro 0,20 flätlina samt en bombarda-rigg på 35g (både flytande och intermediate).

Nu tycker jag att jag behärskar kast-tekniken rätt bra, så det borde inte vara det som brister. Det jag märker är att det bildas en del friktion i utkastet och att nånting helt enkelt bromsar upp bombardan. Kan det vara linan? Spöts ringar är helt utan skador, och spöt, rullen och linan är relativt nya.

Eftersom jag nyligen börjat med "fejk-flugfiske" med bombarda så har jag givetvis lagt ut en smärre förmögenhet på flugor, tillbehör som flytmedel osv. på sistone. Därav är budgeten lite begränsad just nu, och därför skulle jag behöva veta vad som främst ger mig den "stora" och avgörande skillnaden. Har tyvärr inte råd att inhandla ett helt nytt set just nu.

Vet faktiskt inte hur långt jag kastar (aldrig mätt upp), men jag vill kunna kasta åtminstone en 60-70 meter eller mer, precis som gubbarna vid sjön. Faktorer som bara ger någon extra meter i längd känns därmed inte lika viktiga.

Nu till frågan... vad behöver jag FRÄMST för att kunna kasta längre, och vilka faktorer spelar in mest här?
    - Ett längre spö? 10, 11, 12 fot? Är mitt 8 fots för kort?
    - En bättre/större rulle? Cardinalen funkar i övrigt fint och har en silkeslen gång.
    - En annan lina, eller också tunnare?

Köpte idag en ny lina som jag ännu inte hunnit testa. Berkley Nanofil 0.13. Valde en tunnare just för att det sägs att de kastar längre. Bågarna i sjön är ändå oftast runt 1 till 2, kanske max 3kg. Nu kanske det här är en dum fråga innan jag ens testat linan, men kommer den göra den stora skillnaden, eller måste jag satsa på ett längre spö? Eller är det rullen som är boven i dramat?

Har ni nåt längre spö att rekommendera, till ett lågt pris då detta i så fall endast ska användas som extraspö till regnbågarna/havsöring? Gärna så billigt som möjligt som sagt.

Har läst lite andra trådar om detta här på fiskesnack, men trots allt inte blivit klokare.

Tacksam för svar,
    MVH
    Martin
    Senast ändrad av GäddMartin; 2012-10-01, 19:36. Anledning: felstavning
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Spöt du använder är riktigt långkastande MEN, det är för kort!
    Skaffa ett 11" istället så ska du få se på kastlängder!
    Det är spöt som är begränsningen i nära nog alla sammanhang då det gäller att kasta långt!

Lycka till!

Kommentera

Ett längre spö? 10, 11, 12 fot? Är mitt 8 fots för kort?
      Tror ett Fenwick momentum skulle passa dig perfekt , vikt -32 gr eller ett Quadrant -32 gr dom är likvärdiga förutom att Quadrant är 4 delat för att underlätta transport.

Sedan finns ju alltid Hardy Marksman att tillgå om man vill va värst, men då får man gräva djup i plånboken

Kommentera

Henrik, ok så det ÄR alltså spöt som är för kort... Men 11 fot känns ju helt galet långt och samtidigt verkar spöna bli galet dyra allt över 10 fot. Skulle det göra tillräckligt stor skillnad om jag bytte till 10 fot?

Sen det här med styvheten. Mjukt, lagom eller styvt spö? Kommer som sagt kasta tyngre bombarda (30-35g) med den, alternativt HÖ-drag på drygt 30 gram eller mer.

Snackade för övrigt med en skön snubbe vid sjön, som körde Nanofil och hypade upp linan rätt mycket. Han menade på att linan var A och O för kastlängden. Stämmer det eller är det bara marginell skillnad?

Tack för snabbt svar förresten!
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Tror ett Fenwick momentum skulle passa dig perfekt , vikt -32 gr eller ett Quadrant -32 gr dom är likvärdiga förutom att Quadrant är 4 delat för att underlätta transport.

Sedan finns ju alltid Hardy Marksman att tillgå om man vill va värst, men då får man gräva djup i plånboken
          Tog en snabb titt på Fenwick-spöt.. 1 999,00 kr Kanske inte riktigt för min ekonomi, men tack för tipset iaf!

Kommentera

För kort vet jag inte egentligen men du kommer kasta mycket längre med ett längre spö !
            Jag själv har ett gammalt Lightning Rod Haspel 8" 10-30gr och det kastar jag skitlångt med tycker jag.
            Har testat polarens spö som är 1" längre och vad hände = man kastade ännu längre !

Mao, 10-11" spö är att föredra om man söker långa kastlängder !
            Se även till att du har ordentligt med lina på spolen, ju mer avstånd du har upp till spolkanten desto mer bromsar spolen linan vid utkast !
            Obs, för mycket lina är inte heller bra för då ökar risken markant att man får dessa "bollar" som hasplar av = Trassel !

Kommentera

Kanske inte riktigt för min ekonomi, men tack för tipset iaf!
              Synd !

Du kommer ju aldrig längre en vad spöet tillåter,
              Kanske du kan laborera med lite tunnare lina och få några meter till med hjälp av det men alltid spöet som avgör...

Kommentera

Bra där Jörgen!
                Som sagt, spöt är det man ska satsa mest pengar på om det är fiskekänsla och kastlängd man är ute efter!
                Särskilt när det gäller haspel!

Kommentera

Du kommer märka ordentlig skillnad med nanofilen! Ett tips dock, kolla dina knutar ordentligt! Linan är riktigt jävla hal.. Fukta ordentligt när du drar åt med. Jag fick börja köra med 8-9 varv på grinnerknuten när jag bytte till nanofilen. Vanligtvis kör jag 5-6. Jag köpte ett Berkley Phazer för tag sen, typ 599:- och har fiskat massor med det och det är helt ok! Köp dig ett 10-11 fots sånt och om du vill krydda det extra så be butiken byta spöringar till något japanskt superdupermsterial så kommer du kasta längre än gubbarna

Bytet mellan tracerbraid och nanofilen gav mig nog 15m tveklöst!

7-29g på 10 skulle du nog gilla! Fiska på det med och spara lite då och då sen en vacker har du ett värsting spö i handen och har fiskat med ett skönt länge
                  Senast ändrad av Tollan; 2012-10-01, 21:05.

Kommentera

Kollade lite nu,hittade Savagear Parabellum Bombarda 11'4" för 899 dkr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art