Funderingar runt Flugfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar runt Flugfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar runt Flugfiske.

Tja !

Var inte allt för länge sen jag köpte mitt första Haspelspö. Kort därefter köpte jag ett Jerkbaitset.
    Har inte fiskat nånting med Haspel sen jag köpte Jerkbaitsettet.

Har nu funderingar om Flugfiske, om det kan tänkas vara nåt för mig.

Har kikat endel på youtube på Flugfiske, samt Flugbindning. Och det verkar minst sagt riktigt roligt.
    Hur effektivt är det att fiska Gädda med fluga, jämfört med Jerkbait? (Jag har sett Fly vs Jerk)
    Jag tänker såhär, Mycket fisk=Roligt. Ingen fisk=Inte roligt uppenbarligen.
    Vill ju inte lägga pengar på Fluga om det inte alls är effektivt liksom.
    Går det att fiska Fluga året runt? Förutom när det är Is då.. :P

Men då är ju problemen, Vad kostar ett Flugfiskeset (Spö,Rulle samt alla linor man behöver)? Vad kostar material för Flugbindning?
    Går det att fiska med Fluga om man är 3 pers i en normalstor båt? (Tänker främst på att kunna få plats att kasta iväg flugan utan att sätta den i nacken på nån som befinner sig i båten)
    Behöver nån speciellt spö/rulle för att fiska just Gädda, eller kan man fiska allting med ett och samma spö och rulle?
    Jag bor i Östergötland/Norrköping, finns det nånstans att fiska Gädda och andra fiskar utan att behöva åka långt? Gääda går att fiska överallt typ, men Öring osv.

Många frågor jag vet, men svara gärna på det ni kan svara på.

Tack på förhand ! MVH Touch

Det finns ett optimalt sett: testa.
    Det finns gott om flugfiskare i trakten, du kan säkert få hänga på någon och låna lite stuff ett par vändor, bjussa på en öl eller nåt som kompensation, ta med kaka eller vad som.
    Jag har grejer du kan låna, men jag lär inte lyckas ta mig ut mer än nån gång till i år, så jag kanske är mindre optimal att hänga på... dessutom är jag själv rätt så grön på området.

Själv har jag fiskat mest i Mellanströmmen i Skärblacka, dit kan du nästan cykla. Rätt mysigt fiske med öring och regnbåge.
    Annars finns det gott om gäddställen i Glan och skärgården, men det vet jag bara ifrån tips, har inte kommit iväg så långt än.

Rent utrustningsmässigt så beror det ju lite på vad du vill fiska.
    Gädda och havsöring behöver man lite kraftigare doningar till, klass 7-9.
    Öring och regnbåge gör sig bättre på klass 5-6.
    Visst fasiken kan man fiska dom på 7-9 också, men det är lite som att fiska sill med ett havsfiskespö: det blir inte så mycket action.

Mitt tips utöver "låna och testa" är: om du fastnar för det, leta begagnat. Jag kittade upp mig i utrustningsväg med ny rulle, 4 extraspolar, 4 linor, ett nytt tvåhandsspö och lite reservdelar för 1500.
    Flugbindning är ju inget man "måste" börja med, det finns färdigbundna flugor i affär, och det finns folk som tar emot beställningar.
    Själv tycker jag det är ett jäkla skönt sätt att slappna av en kväll, men det är ju jag det.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
      Det finns ett optimalt sett: testa.
      Det finns gott om flugfiskare i trakten, du kan säkert få hänga på någon och låna lite stuff ett par vändor, bjussa på en öl eller nåt som kompensation, ta med kaka eller vad som.
      Jag har grejer du kan låna, men jag lär inte lyckas ta mig ut mer än nån gång till i år, så jag kanske är mindre optimal att hänga på... dessutom är jag själv rätt så grön på området.

Själv har jag fiskat mest i Mellanströmmen i Skärblacka, dit kan du nästan cykla. Rätt mysigt fiske med öring och regnbåge.
      Annars finns det gott om gäddställen i Glan och skärgården, men det vet jag bara ifrån tips, har inte kommit iväg så långt än.

Rent utrustningsmässigt så beror det ju lite på vad du vill fiska.
      Gädda och havsöring behöver man lite kraftigare doningar till, klass 7-9.
      Öring och regnbåge gör sig bättre på klass 5-6.
      Visst fasiken kan man fiska dom på 7-9 också, men det är lite som att fiska sill med ett havsfiskespö: det blir inte så mycket action.

Mitt tips utöver "låna och testa" är: om du fastnar för det, leta begagnat. Jag kittade upp mig i utrustningsväg med ny rulle, 4 extraspolar, 4 linor, ett nytt tvåhandsspö och lite reservdelar för 1500.
      Flugbindning är ju inget man "måste" börja med, det finns färdigbundna flugor i affär, och det finns folk som tar emot beställningar.
      Själv tycker jag det är ett jäkla skönt sätt att slappna av en kväll, men det är ju jag det.
      Hehe jo, det är nog det bästa sättet ! :P
      Har också hört att Glan ska vara riktigt bra Gäddfiske i. Farsan har en båt i Bråviken kom jag på... :P

Hur hittade du ett så billigt kit? Länk?
      Enda vettiga kit jag har hittat är väl detta http://www.fishline.se/guideline-epi...roducts_id/883 Vad tror du om detta?

Att binda flugor ser pilligt ut, men ser sjukt roligt ut.
      Material till detta, hur är priserna? Beror väl på vad man ska ha antar jag, fjädrar osv är väl dyrare än plast osv.

EDIT: Längden baseras på Klass eller? typ Klass 9 finns bara i 9 fot?
      Gillar inte långa spön.. :/
      Senast ändrad av touchofred; 2012-09-26, 19:42.

Kommentera

Kollade igenom köp & sälj på Edgeforumet. Det är sjukt stor omsättning på saker.
        Vision Koma kan du få för en 500-750, med extraspole och backing, om du har tur.
        Spön från en femhundring och uppåt, beroende på modell.
        Linorna köpte jag drån Dan-Tackel, dom har andrasorteringslinor för nån hundring osv.

Epic pike är rätt bra, skulle jag tro, så även Vision Big Daddy.
        Fördelen med Vision-setet är att det är lättare att få tag i extraspolar, Guidelines sortiment är inte alltid det går

Klassen baseras på vikten på linans yttersta 9,14 meter. Spön klassas efter vilken lina dom är lämpliga för.

Däremot är det, för enhandsspön, vanligast med 8-9½ fossingar för klass 5-8.
        Finns neråt 7 också.
        Jag skulle nog rekommendera 8-9 fot, det är lite lättare i början att ha ett lagom långt spö när man ska kasta, tyckte jag iallafall.

Flugbindning är så dyrt som man gör det.
        Antingen köper man ett städ för 150 spänn och är nöjd, eller så köper man ett DynaKing-städ för 3000 och tror att man är så mycket nöjdare.
        Grundkit för flugbindning:
        Städ, från en hundring och uppåt
        Saxar och diverse såna verktyg från 20 och uppåt. Räkna med två saxar, två trådhållare, en whipfinisher, en nål, två hackeltänger och en dubbingsnurra, så har du i princip allt du verkligen behöver, och lite till.
        Material finns allt möjligt, både billigt och dyrt. Det man bör göra är att sätta sig ner och kolla vilka flugor man vill ha och skaffa material därefter.
        Kolla på t ex www.mistpool.com, därifrån tänker jag beställa en del stuff snart iaf. Dom har bra sortiment och rätt bra priser.
        Sånt där kan du också ordna beg.
        Jag kan nog rafsa ihop lite smått och gott för en mjukstart om du vill. Ska putsa upp mitt gamla städ så kan du ta det med för nån slant.
        Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
          Kollade igenom köp & sälj på Edgeforumet. Det är sjukt stor omsättning på saker.
          Vision Koma kan du få för en 500-750, med extraspole och backing, om du har tur.
          Spön från en femhundring och uppåt, beroende på modell.
          Linorna köpte jag drån Dan-Tackel, dom har andrasorteringslinor för nån hundring osv.

Epic pike är rätt bra, skulle jag tro, så även Vision Big Daddy.
          Fördelen med Vision-setet är att det är lättare att få tag i extraspolar, Guidelines sortiment är inte alltid det går

Klassen baseras på vikten på linans yttersta 9,14 meter. Spön klassas efter vilken lina dom är lämpliga för.

Däremot är det, för enhandsspön, vanligast med 8-9½ fossingar för klass 5-8.
          Finns neråt 7 också.
          Jag skulle nog rekommendera 8-9 fot, det är lite lättare i början att ha ett lagom långt spö när man ska kasta, tyckte jag iallafall.

Flugbindning är så dyrt som man gör det.
          Antingen köper man ett städ för 150 spänn och är nöjd, eller så köper man ett DynaKing-städ för 3000 och tror att man är så mycket nöjdare.
          Grundkit för flugbindning:
          Städ, från en hundring och uppåt
          Saxar och diverse såna verktyg från 20 och uppåt. Räkna med två saxar, två trådhållare, en whipfinisher, en nål, två hackeltänger och en dubbingsnurra, så har du i princip allt du verkligen behöver, och lite till.
          Material finns allt möjligt, både billigt och dyrt. Det man bör göra är att sätta sig ner och kolla vilka flugor man vill ha och skaffa material därefter.
          Kolla på t ex www.mistpool.com, därifrån tänker jag beställa en del stuff snart iaf. Dom har bra sortiment och rätt bra priser.
          Sånt där kan du också ordna beg.
          Jag kan nog rafsa ihop lite smått och gott för en mjukstart om du vill. Ska putsa upp mitt gamla städ så kan du ta det med för nån slant.
          Får jag mer för pengarna om jag köper begagnat? Jag antar det, men bäst att fråga en mer erfaren.

Okej, 8fot är nog mer i min smak. =

Har du allt jag behöver alltså? Eller menade du att du kan länka det jag behöver?
          Hade uppskattat det oerhört mycket !

EDIT: Vad anser du är bäst att börja fiska för fisk? Gädda, eller någon annan fisk?
          Är nästan bara ute med 3 pers i en normalstor båt när jag fiskar. Blir det problem att kasta då?

Kommentera

Jag är själv nybörjare på flugfisket och har fokus på gäddfisket(självklart). Jag började med ett vision big daddy kit, ett par flugor från flugor.se (julgranen räcker bra att börja med), lite fortress wire och en rulle 0.60 fluocarbon, en peang som kroklossare. Sen är det bara ut och köra.

Lite övning hjälper men får du bara ut 10 meter lina så kan du fånga fisk. Efter det blir det bara roligare och roligare, och nu börjar det smyga upp stor fisk på grundet också....

Jag trodde det skulle vara mycket svårare än det är, även om jag har mycket kvar att lära, speciellt när det gäller kastteknik, jag flippar iväg flugan kanske 10-15m under fiske och det räcker gott.

För min del är det effektivare än både spinn och definitivt jerk, efter ca 2 månader som flugfiskare. Nu går jag och väntar på första stora fisken, top är 4.7kg, en tvåtimmars runda efter jobbet igår bjöd på ett 10 tal fiskar under 2 kg. Går det bara att kasta så får jag nästan alltid fisk.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
              Jag är själv nybörjare på flugfisket och har fokus på gäddfisket(självklart). Jag började med ett vision big daddy kit, ett par flugor från flugor.se (julgranen räcker bra att börja med), lite fortress wire och en rulle 0.60 fluocarbon, en peang som kroklossare. Sen är det bara ut och köra.

Lite övning hjälper men får du bara ut 10 meter lina så kan du fånga fisk. Efter det blir det bara roligare och roligare, och nu börjar det smyga upp stor fisk på grundet också....

Jag trodde det skulle vara mycket svårare än det är, även om jag har mycket kvar att lära, speciellt när det gäller kastteknik, jag flippar iväg flugan kanske 10-15m under fiske och det räcker gott.

För min del är det effektivare än både spinn och definitivt jerk, efter ca 2 månader som flugfiskare. Nu går jag och väntar på första stora fisken, top är 4.7kg, en tvåtimmars runda efter jobbet igår bjöd på ett 10 tal fiskar under 2 kg. Går det bara att kasta så får jag nästan alltid fisk.
              Köpte du nytt? Ska man köpa nytt eller Beg? Jag gillar dock att ha nya grejor, alltid gjort. Men nackdelen med det är att det blir dyrare. Kanske värt?

När man kör med fluga, jag vet att man kan ha sjunklina osv, men hur djupt kan man fiska med Fluga?

Spela roll, Det är alltid lika roligt att få fisk !

Att jag är sugen på att börja med fluga, är främst för att det känns som att man inte "förstör" fisken lika mycket.
              När jag kör jerk så är det 2st stora 3krok som nästan alltid sätter sig i Gäddan, vilket inte är roligt att se.
              Det har inte stoppat mig hittills, men känns inget bra att ta upp en Felkrokad Gädda.. Nåväl.
              Sen så ser det sjukt roligt ut att binda flugor, och avslappnande, vilket jag behöver.

Kommentera

Ursprungligen postat av touchofred Visa inlägg
                Köpte du nytt? Ska man köpa nytt eller Beg? Jag gillar dock att ha nya grejor, alltid gjort. Men nackdelen med det är att det blir dyrare. Kanske värt?

När man kör med fluga, jag vet att man kan ha sjunklina osv, men hur djupt kan man fiska med Fluga?

Spela roll, Det är alltid lika roligt att få fisk !

Att jag är sugen på att börja med fluga, är främst för att det känns som att man inte "förstör" fisken lika mycket.
                När jag kör jerk så är det 2st stora 3krok som nästan alltid sätter sig i Gäddan, vilket inte är roligt att se.
                Det har inte stoppat mig hittills, men känns inget bra att ta upp en Felkrokad Gädda.. Nåväl. är
                Sen så ser det sjukt roligt ut att binda flugor, och avslappnande, vilket jag behöver.
                Jag vill bara så ett frö i huvudet på dig.

När du köper ett nytt spö kanske din känsla är något i stil med: "fan vad nice med nya grejer - men jag kunde bara köpa spöt" (eftersom nytt är dyrt). Köper du begagnat kan du VÄLDIGT ofta hitta exakt vad du letar efter om du har lite tålamod. Om inte, så kanske du får ett spö som iaf är ett andra eller tredjehandsval. Men vad får du när du köper ett begagnat? Kolla in de nya spöna som säljs begagnat, säljs dom för samma pris som de nya? Eller i närheten? Nej, ofta är andrahandsmarknaden minst 25% lägre även på ett spö som praktiskt taget är nytt. Slår vi ihop detta till ett resultat får vi enkelt vad folk faktiskt är villiga att betala för ett "nytt" spö. Din bonus är att det känns jävligt bra i magen. Har du en bestämd budget kan du ofta köpa lite lull-lull också.

Flugfiske är som vilket annat fiske som helst - det är bara lite knepigare att få ut betet. Jag har många gånger kommit på mig själv att jag fiskar extremt mycket saktare med flugutrustning, vilket har gynnat mitt gäddfiske. Jerk, haspel eller spinn har jag alltid trott att jag fiskar sakta men då har hemtagningen varit ungefär lika som när jag tar hem en fluga relativt snabbt. Hur djupt du kan fiska med flugfiskeutrustning? Hur långt kastar du? Det blkir lite tradigt och ineffektivt bara kan jag tänka mig. Utan problem att du kommer ner på fem meter med en rejäl sjunklina och fiskar effektivt.

Lycka till!
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                  Jag vill bara så ett frö i huvudet på dig.

När du köper ett nytt spö kanske din känsla är något i stil med: "fan vad nice med nya grejer - men jag kunde bara köpa spöt" (eftersom nytt är dyrt). Köper du begagnat kan du VÄLDIGT ofta hitta exakt vad du letar efter om du har lite tålamod. Om inte, så kanske du får ett spö som iaf är ett andra eller tredjehandsval. Men vad får du när du köper ett begagnat? Kolla in de nya spöna som säljs begagnat, säljs dom för samma pris som de nya? Eller i närheten? Nej, ofta är andrahandsmarknaden minst 25% lägre även på ett spö som praktiskt taget är nytt. Slår vi ihop detta till ett resultat får vi enkelt vad folk faktiskt är villiga att betala för ett "nytt" spö. Din bonus är att det känns jävligt bra i magen. Har du en bestämd budget kan du ofta köpa lite lull-lull också.

Flugfiske är som vilket annat fiske som helst - det är bara lite knepigare att få ut betet. Jag har många gånger kommit på mig själv att jag fiskar extremt mycket saktare med flugutrustning, vilket har gynnat mitt gäddfiske. Jerk, haspel eller spinn har jag alltid trott att jag fiskar sakta men då har hemtagningen varit ungefär lika som när jag tar hem en fluga relativt snabbt. Hur djupt du kan fiska med flugfiskeutrustning? Hur långt kastar du? Det blkir lite tradigt och ineffektivt bara kan jag tänka mig. Utan problem att du kommer ner på fem meter med en rejäl sjunklina och fiskar effektivt.

Lycka till!
                  Jo, det har du rätt i..

Kommentera

Gädda och havsöring - Klass 7-9spö, 9 fot. Rulle, storspolig.
                    Regnbåge och öring - klass 5-6, 9 fot. Rulle standard torrflugerulle.
                    I ditt läge. Köp begagnat.

Flugbindning är år 2012 inte alls lika lönsamt som för några år sedan. Men fortfarande väldigt roligt.

Tre man i en båt med fluga kan bli knepigt och "trångt".

Flugfiske är effektivt men samtidigt en helt brutal djup religiös känsla stundtals. Det är mer än att bara fånga fisken.
                    http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art