Två av mina bästa hemvatten är grumliga som fan. Det ena tar dock priset, en vanlig dag där ser man ca 5cm. Det är ett litet strömmande vatten mellan två kohagar, och beståndet av gädda är sjukt bra. Det finns dessutom väldigt mycket betesfisk så det är kanske inte så konstigt att gäddorna frodas. Jag har dock undrat hur gäddan jagar i det vattnet, men som sagts tidigare utnyttjar dom kanske sina andra sinnen mer än synen. Det är kanske heller inte konstigt att ljusa, skrikiga drag funkar bäst. Vattnet är som oboy, men vilka grymt explosiva hugg gäddorna ger där. Några gånger om året brukar vattnet bli ovanligt klart, uppåt 40cm siktdjup (ren uppskattning) och det ska sägas att det är just vid dessa tillfällen som fisket har varit bäst.
Den andra sjön är inte lika grumlig, men den är mörk som sjutton. Man kan vara på några decimeters djup utan att se botten, fast ligger där en ljus plastpåse eller liknande så nog ser man den. Någon nämnde tidigare i tråden att gäddorna blir mindre skygga i såna här vatten och jag kan bara instämma. I den här sjön har jag och mina fiskepolare fått många hugg och flera stora gäddor (10-12kg) som huggit inne vid båten eller rent av under den. Så nog kan man komma nära gäddorna utan att dom verkar bry sig där.
Den andra sjön är inte lika grumlig, men den är mörk som sjutton. Man kan vara på några decimeters djup utan att se botten, fast ligger där en ljus plastpåse eller liknande så nog ser man den. Någon nämnde tidigare i tråden att gäddorna blir mindre skygga i såna här vatten och jag kan bara instämma. I den här sjön har jag och mina fiskepolare fått många hugg och flera stora gäddor (10-12kg) som huggit inne vid båten eller rent av under den. Så nog kan man komma nära gäddorna utan att dom verkar bry sig där.
Kommentera