Tjena! Jag funderar på att söka till sportfiskeakademin hösten 2013, och jag tänker gå högskola/universitet efteråt alltså blir det GY. Får man fiska mycket när man går på GY eller är det bara en massa teori? Är det nån här som har gått sportfiskeakademin och sedan blivit biolog elr nåt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Forshagaakademin sportfiske
Collapse
X
-
-
Det är ju inte bara teori
Jag gick YH och för min personliga del så var väl just biologi och vattenvård det som jag tyckte var bäst. Det var ju väldigt inriktat på guide biten annars...så det är helt och hållet upp till dig vad du vill bli efter?? Vill du bli biolog tror jag inte att det är helt rätt skola, men jag såg också att dem håller på att lägga om kurser så om det blir något nytt får vi väl se. Enklast är att ringa och få prata med den som kommer att vara ansvarig.
-
Själv valde jag akademin främst för att den kändes betydligt mer seriös än en annan skola jag kollade på, tror att intagningspoängen låg på 90poäng där.
Då skolan är yh/högskole-kvalificerande så tycker jag att du definitivt ska gå där. Har inte varit vid sävenfors och de andra skolorna men ser man bara på sportfiskemässan så ser man hur mycket större skolan är där. De flesta som har gått på skolan jobbar inom fiske och det är en välkänd skola, de flesta inom sportfiskesverige vet vad sportfiskeakademin är.
Skolan var senast jag läste ett naturbruksgymnasium med sportfiskeinriktning.
Vill du bli biolog så gäller det att plugga i skolan, oavsett vilken skola det är. Skillnaden är väl att det blir lite lättare att plugga när man fiskar varje eller varannan vecka under skoltid.
Akademin har ju en egen forumsdel här, gå in och läs på den.
Är du sugen på skolan tycker jag definitivt du ska åka upp/ner till den för att träffa alla.
ALT så ringer du
Linda Söderlind
Programansvarig/Lärare
Tel. +46(0)54-53 61 09
och pratar med henne ifall du har frågor.
Men du kan definitivt plugga vidare när du gått där.
Och du, även om du kommer att hata vissa lärare (inga nämnda) så kommer du tänka tillbaks hur grymma lärare det är, dom vill ditt bästa, även om det inte känns så...
Du får även ett grymt kontaktnät.
Men som sagt, jag har gått på akademin och besökt en annan skola, så blir kanske lite partisk.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av isakau Visa inläggMen jag tänkte gå GY, men tycker du att jag borde gå någon annan linje/skola ifall jag vill plugga vidare?
Du ska tänka på att om du väljer Forshaga och sedan ångrar dig och vill bli något annat så är det mycket mer begränsat än om du skulle gått Samhäll eller Natur, men givetvis kan du bli allt även efteråt om du är villig att lägga ner mycket tid.Senast ändrad av Sevenoak; 2012-09-20, 21:17.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av isakau Visa inläggJag glömde säga att ifall jag skulle bli biolog är det marin- eller fiskbiolog
De kurser som programmet kräver är Matte D, Fysik B, Kemi B och Biologi B. Innan du väljer gymnasieskola bör du därför ringa till sportfiskeakademin och fråga om de erbjuder de kurserna.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 021 visningar
1 gilla
|