Pelagiskt fiske med styrpulpet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pelagiskt fiske med styrpulpet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det där med skuggan är intressant Gimmy.
    Vissa dagar kan det nog vara så, speciellt soliga dagar har jag märkt.
    Å visst skyggar gösen för båten ibland men de dagarna spelar det ingen roll hur stor båt du har.
    Jag har testat det här i sommar.
    Har fiskat dels från en Q 390 och dels från en Sahla 465 x 2 meter och har faktiskt inte märkt nån direkt större skillnad.
    Däremot är det mycket enklare att bedriva det pelagiska fisket från den större båten, speciellt om det blåser lite.
    En kompis har haft ett riktigt bra pelagiskt fiske i sommar....hans båt är 5,9 meter!

Men vi har helt klart märkt att ekona på 2-4 meter gärna skyggar medan ekona på 6-8 meter står kvar.
    Detsamma gäller ekona på botten. Blir det för grunt blir gösen genast mer kinkig.
    Därför fiskar jag helst vid mulet väder och lite lagom blåst.

Sen att min lilla båt (Q 390) är en härligt smidig sak att traila, gå in till land med o.s.v är en annan sak.
    Men fiskar man på större vatten/använder riktiga ramper anser jag att en större båt, förutom den ekonomiska aspekten, är ett bättre val.
    Mvh Micke

Kommentera

Hej

Det finns en återförsäljare i Dalarna som heter Argos Activ AB som säljer Alumacraft så det borde vara nära till Borlänge där du bor. Ett tips för dig att beakta kanske.

Dom har visst Fisherman 145 rorkult hemma iallafall.
      /

Ursprungligen postat av Leiurus Visa inlägg
      Bra inlägg där tre S. Har inte tidigare tänkt i dom banorna att större båtar blir stabilare och stoppar snabbare. Trodde nästan att en liten lätt båt skulle va lättare att få stopp på men dom stora motorerna kanske kompenserar för det.
      Hmm, det där känns bra. Då jag helst ville ha en båt kring 5m och rorkult börjar kännas mer och mer lockande.

Då känns det som att alternativen har krympt ner till Alumacraft Lunker II 165 Tiller och Starweld 1674TL. Känslan dessa båtar gett mig när jag läst runt på lite amerikanska forum är att kvaliteten på Alumacraft ska vara lite högre, dock har jag ingen aning om detta själv. Synd att Westgear ligger så långt härifrån då jag gärna skulle vilja se en sådan båt live. Borgs Motor ligger lite närmare så 1674:an borde jag kunna ta en närmare titt på. (Har redan hört mig för lite där och det låter väldigt lovande)
      Nån som sett/kört båda och kan ge en beskrivning av skillnaderna på dessa två båtar?
      Nån som har konkret information om kvaliteten på Alumacraft kontra Starweld?
      Säkerligen blir man mer än nöjd med vilket som men om man ska lägga ut så mycket pengar så vill man gärna sova gott om nätterna och känna att man gjort rätt val.

Kommentera

bensinare med rorkult är att rekommendera alla dagar i veckan.själv har jag styrpulpet och söker med denna om jag skall söka över ett större område.Om jag söker över ett mindre område använder jag bara elmotorn och har inte märkt att gösen skyggar mer för denna.när jag får träff med bensinmotorn slänger jag i en markör på platsen och söker upp ekot exakt med elmotorn.Alltså inga kraftiga inbromsningar och gaspådrag som stör fisken.(proffsen slänger visst i ostbågar för markering men jag antar att det bör blåsa väldigt lite för att detta skall fungera.Hörde talas om någon som använde ett plaströr viktat med bly i änden som markör detta rör driver väldigt lite och inte fel att testa.

Kommentera

min linder 400 driver lätt och är en nackdel min känsla är att det skulle funka bättre med en plastbåt med köl,

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösnäs Visa inlägg
            bensinare med rorkult är att rekommendera alla dagar i veckan.själv har jag styrpulpet och söker med denna om jag skall söka över ett större område.Om jag söker över ett mindre område använder jag bara elmotorn och har inte märkt att gösen skyggar mer för denna.när jag får träff med bensinmotorn slänger jag i en markör på platsen och söker upp ekot exakt med elmotorn.Alltså inga kraftiga inbromsningar och gaspådrag som stör fisken.(proffsen slänger visst i ostbågar för markering men jag antar att det bör blåsa väldigt lite för att detta skall fungera.Hörde talas om någon som använde ett plaströr viktat med bly i änden som markör detta rör driver väldigt lite och inte fel att testa.
            hade jag en påse ostbågar med mig vore den slut innan jag hittat nån fisk....plaströret lät som sagt inte helt fel...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Fick nys om Argos Active av en kompis och ska ta kontakt med dom, alltid mycket lättare att spåna när man får ser grejerna i verkligheten

Träffade på en kille under mitt förra prickskyttepass som körde plastbåt med köl och han förespråkade verkligen en sådan före en med platt botten (och tung?) Det såg väldigt smidigt ut när han fiskade, mycket exakt kontroll och väldigt snabba stopp på båten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 025 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art