Pelagiskt fiske med styrpulpet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pelagiskt fiske med styrpulpet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pelagiskt fiske med styrpulpet

Går i båtköpar-tankar och både Trackers, Alumacrafts, Starwelds etc snurrar runt i skallen blandat med ångesten över rorkult kontra styrpulpet.
    Så nu slänger jag ut frågan till er där ute och hoppas på bra information framförallt om hu bra går det att fiska pelagisk prickskytte efter gös med en styrpulpetsbåt?

Tanken är att jag ska köpa en båt på 4,5-5 meter och det blir jerk/gäddfluga och vertikal/prickskytte mestadels. Styrpulpet var spikat från börjar men börjar fundera mer och mer på om det är bättre med rorkult, då får man ju även massa extra plats i båten på köpet. Har aldrig själv provat med styrpulpet men det känns som att det borde vara väldigt mycket svårare, framför allt att backa tillbaks på fisken. Känns som att det är både svårare att svänga in ordentligt samt att det ska gå långsammare.

Hur gör ni vertikalfantaster där ute?

Smaken är ju alltid som baken, själv har jag detta år endast fiskat med styrpulpet. Nu försöker jag göra allt för att sälja mitt ekipage för att istället köpa rorkult. Själv hittar jag faktiskt inte en enda fördel med att ha styrpulpet... bortsett från om man inte gillar blåsor i händerna efter allt rattande.

Mvh Rikard

Kommentera

Ursprungligen postat av Leiurus Visa inlägg
      Går i båtköpar-tankar och både Trackers, Alumacrafts, Starwelds etc snurrar runt i skallen blandat med ångesten över rorkult kontra styrpulpet.
      Så nu slänger jag ut frågan till er där ute och hoppas på bra information framförallt om hu bra går det att fiska pelagisk prickskytte efter gös med en styrpulpetsbåt?

Tanken är att jag ska köpa en båt på 4,5-5 meter och det blir jerk/gäddfluga och vertikal/prickskytte mestadels. Styrpulpet var spikat från börjar men börjar fundera mer och mer på om det är bättre med rorkult, då får man ju även massa extra plats i båten på köpet. Har aldrig själv provat med styrpulpet men det känns som att det borde vara väldigt mycket svårare, framför allt att backa tillbaks på fisken. Känns som att det är både svårare att svänga in ordentligt samt att det ska gå långsammare.

Hur gör ni vertikalfantaster där ute?
      Hej Mikko Seppänen;

Köp en Silver Hawk så slipper du ångra dig! Bättre och sjösäkrare båt i den storleksklassen hittar du inte....

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Mikko Seppänen;

Köp en Silver Hawk så slipper du ångra dig! Bättre och sjösäkrare båt i den storleksklassen hittar du inte....

Old Firehand
        www.trumman.com
        Jag är inte den som är den men det känns lite halvsvårt att ratta en Silver Hawk för att prickskjuta gös...?!
        Fina båtar för tradionellt spinnfiske och trolling men just vertikaljigg och då framförallt prickskytte känns den inte alls optimal för... mina fem cent!

Kommentera

Ja det är bara att köpa en rorkult och sätt en elmotor i fören, så blir du nöjd. Den enda fördel med styrpulpet är enligt mig att man sitter ofta lite bättre, fiskar du mycket å sitter lite fel i en rorkult så kommer du känna det, och jag har en vana att luta mig fram för se ekolodet bättre "gamnacke".

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
            Jag är inte den som är den men det känns lite halvsvårt att ratta en Silver Hawk för att prickskjuta gös...?!
            Fina båtar för tradionellt spinnfiske och trolling men just vertikaljigg och då framförallt prickskytte känns den inte alls optimal för... mina fem cent!
            Hej Tobias "Trollkarl";

Tråden heter ju "Pelagiskt fiske med styrpulpet" och därför föreslog jag "köp en Silver Hawk så slipper du ångra dig!"

Vill man jigfiska vertikalt och "prickskjuta Gös" från båten kan man komplettera Silver Hawk-båten till fulländning med en Minn Kota Riptide RT 55ST/i-Pilot 12 volts frontmonterad elmotor med 54" rigg och kan med hjälp av "Spot-Lock" funktionen ankra båten elektroniskt rakt ovanför Gösen och därmed slippa att sänka och hissa ett tungt ankare vid ny fiskeposition.... http://www.comstedt.se/produkter.asp?nr-M1363704 ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2012-09-11, 12:10.

Kommentera

När man fiskar pelagiskt prickskytte så brukar man varken ankra eller använda spotlock.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Tobias "Trollkarl";

Tråden heter ju "Pelagiskt fiske med styrpulpet" och därför föreslog jag "köp en Silver Hawk så slipper du ångra dig!"

Vill man jigfiska vertikalt och "prickskjuta Gös" från båten kan man komplettera Silver Hawk-båten till fulländning med en Minn Kota Riptide RT 55ST/i-Pilot 12 volts frontmonterad elmotor med 54" rigg och kan med hjälp av "Spot-Lock" funktionen ankra båten elektroniskt rakt ovanför Gösen och därmed slippa att sänka och hissa ett tungt ankare vid ny fiskeposition.... http://www.comstedt.se/produkter.asp?nr-M1363704 ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
                Antar du inte fiskat mycket pelagiskt vertikalfiske om du tror man kan ankra på gösen med en i-pilot... Nej, rorkult, båt kring 4m, 15-30hk motor. Det är melodin för att lyckas med pelagiskt fiske. Givetvis i kombination med ett vettigt lod...

MVH/Gimmy
                [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Tack för alla synpunkter, min känsla av att rorkult är vägen att gå förstärks nu ytterligare.

Men jag skulle gärna nu höra några åsikter från det andra lägret där man gärna använder sig av styrpulpet, motivera gärna, varför är det lika bra eller t.o.m. bättre? Hur går ni till väga för att backa tillbaks på fisken?
                  Själv tror jag att det kan gå skapligt med en liten styrpulpetsbåt där man sitter väldigt långt bak, men dom större då man är placerad i mitten känns lite knepigare..

Är även lite intresserad av att höra era åsikter om båtar på kring 5m, som tex Tracker Superguide V16 (dock endast styrpulpet?), Alumacraft Lunker II 165 Tiller (även åsikter om 165CS mottages gärna) samt Starwelds 1674 TL.
                  Hur bra är dessa egentligen för vertikal, blir dom för stora och blir "massan trög att få stopp på" vid eko?

Vill gärna ha en båt i den storleken men en på 4,5m kanske vinner i ren fiskeprestanda i slutändan? (Tänker då på smidighet vid navigering, billigare, snålare, lättare att traila/sjösätta. För även fast man är prylgalen så går det ju i mycket grejer i dom också, framförallt med rorkult)

Spåna gärna kring dessa frågor så ska jag följa tråden med stort intresse och förhoppningsvis kunna ta ett beslut till slut!

Tack på förhand!

Kommentera

Folk får säga vad dom vill och ha deras åsikter, men självklart är en rorkult att föredra vid vertikalfiske. Vill själv införskaffa mig just den starwelden du tänker på. I en styrpulpet måste du ha kolla på gasreglage och ratten, det blir ett jäkla fipplande men går. Det har ju egentligen inte roll vart någonstans du sitter i båten utan snarare vart givaren sitter.
                    Jag ligger och kör i ungefär 3 till 4 knop när jag letar efter och vid en bra träff dundrar jag i backen, vart jag backar beror på hur ekot ser ut så klart.
                    Du får mycket mer ren yta i en båt med rorkult och precis som jag skrev innan så ser jag ingen som helst fördel med att ha styrpulpet längre. Får du några positiva svar med att använda styrpulpet blir jag förvånad.

Mvh Rikard

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art