Pelagiskt fiske med styrpulpet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pelagiskt fiske med styrpulpet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Tobias "Trollkarl";

Tråden heter ju "Pelagiskt fiske med styrpulpet" och därför föreslog jag "köp en Silver Hawk så slipper du ångra dig!"
    Hmmm
    oavsett båtfråga känns det som att man alltid ska köpa en Silver

Kommentera

En styrpulpet gör båten mer "allround". Speciellt om du även ska köra lite trolling.
      Du får även bättre översyn runt båten på t.ex grunt vatten då du kan stå upp och köra.
      Sittkomforten vid transport blir oxå avsevärt bättre.
      Men hur prickskyttet från en styrpulpetare är vet jag inte.....själv kör jag rorkult:-)
      De amerikanska båtarna du nämner har en klar fördel för rorkultskörning: Den separata stolen bak.
      Du sitter som folk och kan vrida dig helt åt sidan, otroligt skönt.
      På båtar med hel aktertoft blir det ju nån slags halvvridning bakåt som känns i ryggslutet, tro mig.
      Tycker även du är rätt ute med tankarna om båtstorlek.
      Vid det pelagiska fisket är tyngre båtar bara en fördel. De ska även med fördel vara breda och låga för att inte fånga för mycket vind.
      En större båt och då givetvis en större motor bromsar mycket fortare i vattnet än t.ex min Quintrex 390 med 15 hk.
      Tyvärr har jag aldrig haft förmånen att testa nån av dom ovanstående båtarna.
      Mvh Micke

Kommentera

Styrpulpet är bra får du har du ratt och förhoppningsvis ett fönster som tar vinden (och ja.. vind = svinkallt), för att prickskjuta kan du ha akter- eller förmonterad elmotor.
        Själv kör jag en quintrex 540 (som hette 490 tidigare) och den är stor/torr/ skön att åka med... gillar rutor.. teståk gärna några båtar så du kan jämföra vad du gillar!
        >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Bra inlägg där tre S. Har inte tidigare tänkt i dom banorna att större båtar blir stabilare och stoppar snabbare. Trodde nästan att en liten lätt båt skulle va lättare att få stopp på men dom stora motorerna kanske kompenserar för det.
          Hmm, det där känns bra. Då jag helst ville ha en båt kring 5m och rorkult börjar kännas mer och mer lockande.

Då känns det som att alternativen har krympt ner till Alumacraft Lunker II 165 Tiller och Starweld 1674TL. Känslan dessa båtar gett mig när jag läst runt på lite amerikanska forum är att kvaliteten på Alumacraft ska vara lite högre, dock har jag ingen aning om detta själv. Synd att Westgear ligger så långt härifrån då jag gärna skulle vilja se en sådan båt live. Borgs Motor ligger lite närmare så 1674:an borde jag kunna ta en närmare titt på. (Har redan hört mig för lite där och det låter väldigt lovande)
          Nån som sett/kört båda och kan ge en beskrivning av skillnaderna på dessa två båtar?
          Nån som har konkret information om kvaliteten på Alumacraft kontra Starweld?
          Säkerligen blir man mer än nöjd med vilket som men om man ska lägga ut så mycket pengar så vill man gärna sova gott om nätterna och känna att man gjort rätt val.

Kommentera

Båda styrpulpet och rorkult har sina bra och mindre bra egenskaper. Själv kör jag en quintrex 440 med styrpulpet och tycker att det fungerar rätt okej, ända nackdelen jag ser med att köra en sådan båt är att du inte kan göra lika tvära usvängar som man ofta kan göra med en rorkult.
            Annars ser jag inte direkt några mer nackdelar med den om man inte ska räkna med att den är rätt bred så det skjuter på rätt bra bakifrån om det går lite sjö samt att det slår in lite vatten i båten.
            Men det har ju inget med styrpulpeten att göra, annars ser jag en fördel med att man sitter nog lite bättre (beroende på vilken båt man har) i en styrpulpet.
            Sen är det en nackdel att den tar lite plats men i en quintrex så är det inte något större problem då platsen finns till.

En annan sak man ska ställa sig är om man ska köra bensinmotorn till allt eller söka fisk med bensinmotorn och sen gå över till elmotorn för att finjustera och hålla sig mot vinden. Väljer man att bara köra med stormotorn så är det klart bättre att satsa på en rorkult då det annars kan bli struligt att både växla framåt, bakåt, styra och samtidigt hålla koll på ekolod och spö.

Detta är min syn på det men alla har ju sina ideer vad som fungerar bäst för dem.
            Mycket känns som att det är en vanesak och man kommer mer och mer överens med just sin båt efter lite träning.
            Mvh Marcus
            http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Jag har en starweld 1674 och den enda gången jag saknar ratt är när jag kör fort och långt. Annars så är den helt ok. Fast jag gick från en linder 440fishing.

Stabil och bra med stuvfack. En sak jag tycker är onödigt är mugghållarna på sidorna och att spöfacken går hela vägen upp.
              Jag har en 40hp yamaha och den gör ca 26-27knop

Kör mycket vertikalfiske och trolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
                Antar du inte fiskat mycket pelagiskt vertikalfiske om du tror man kan ankra på gösen med en i-pilot... Nej, rorkult, båt kring 4m, 15-30hk motor. Det är melodin för att lyckas med pelagiskt fiske. Givetvis i kombination med ett vettigt lod...

MVH/Gimmy
                Hej Gimmy Larsson;

Med en Minn Kota Riptide RT 55ST/i-Pilot 12 volts frontmonterad elmotor håller jag min gamla Silver Hawk eller nuvarande Buster Magnum "elektroniskt ankrad" inom 1,5 meters radie över Gösen eller Gösarna som jag vill ska provsmaka eller hugga min jig.

Backtrollar jag båten snabbt eller ytterst långsamt med en elmotor eller bensinmotor är det trolling jag bedriver! Punkt! Platsen kan vara över en friliggande grynna, utefter en djupbrant, ovanför ett fiskstim och även över pelagiskt simmande eller nära botten stående enskilda Stora Gösar.

Även om du i dina riktade inlägg betraktar mig som "mentalt handikappad" eller ren nybörjare inom sportfiske har jag trots detta vid mina fisketurer alltid försökt följa de fiskelagar och fiskeregler som gäller där jag har rätt att fiska med spö från båt, brygga eller strand. Här i Mälaren, där jag själv fiskat Gös sedan år 1945, är trolling framåt eller bakåt endast tillåten på "Enskilt Frivatten" och på de få arealt begränsade områden där TDA-kort säljs för trolling med begränsat antal spön. Likaså är trolling eller framförande av båt med motor vid fiske inte tillåtet i Östersjöns enskilda vatten i Södermanlands, Stockholm och Uppsala län. Andra regler gäller både längre söderut utanför Karlshamn och Karlskrona och norrut i Östersjön ända upp till Haparanda.

Jigfiske, spinnfiske och trolling i kombination med ekolod har jag också bedrivit sedan början av 1960-talet. Tro det om du vill eller inte, men jag har även sålt ekolod under många år. Åren 1971 - 1975 byggde jag ihop egna ekolod som det portabla ekolodet LEF Fish Spotter MI-2901 och det bygelmonterade ekolodet LEF Depth Sounder. MI-1031 som här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm våren 1973. Under åren 1975 - 1993 var jag via LEF Sport & Marinprodukter AB generalagent för Lowrance ekolod och navigatorer här i Sverige och sålde då cirka 30.000 ekolod till marinhandlare och sportfiskebutiker. Din leverantör och min personlige vän sedan många år tillbaka Jan Comstedt var en gång i tiden en av mina största ekolodskunder i Göteborg.

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2012-09-11, 20:54.

Kommentera

Borgs är riktigt bra att ha o göra med, så det kan du lägga i + facket för starwelden.
                  Seriöst folk som vet vad dom pratar om. Daniel har själv en 1674 som många stora gösar fått syna insidan på.
                  Är jävulskt sugen på en sån själv. Va och kikade på en i sommras och det gav mersmak.

/// Mikko

Ursprungligen postat av Leiurus Visa inlägg
                  Bra inlägg där tre S. Har inte tidigare tänkt i dom banorna att större båtar blir stabilare och stoppar snabbare. Trodde nästan att en liten lätt båt skulle va lättare att få stopp på men dom stora motorerna kanske kompenserar för det.
                  Hmm, det där känns bra. Då jag helst ville ha en båt kring 5m och rorkult börjar kännas mer och mer lockande.

Då känns det som att alternativen har krympt ner till Alumacraft Lunker II 165 Tiller och Starweld 1674TL. Känslan dessa båtar gett mig när jag läst runt på lite amerikanska forum är att kvaliteten på Alumacraft ska vara lite högre, dock har jag ingen aning om detta själv. Synd att Westgear ligger så långt härifrån då jag gärna skulle vilja se en sådan båt live. Borgs Motor ligger lite närmare så 1674:an borde jag kunna ta en närmare titt på. (Har redan hört mig för lite där och det låter väldigt lovande)
                  Nån som sett/kört båda och kan ge en beskrivning av skillnaderna på dessa två båtar?
                  Nån som har konkret information om kvaliteten på Alumacraft kontra Starweld?
                  Säkerligen blir man mer än nöjd med vilket som men om man ska lägga ut så mycket pengar så vill man gärna sova gott om nätterna och känna att man gjort rätt val.

Kommentera

Hej Old Firehand!

Tack för tipset angående Silver Hawk, kollade upp den båten och visst ser det bra ut. Men jag känner att den inte passar mina behov, jag fiskar uteslutande i mindre insjöar och älvar så sjösäkerheten har jag inte så stora krav på, likaså dugligheten i grövre sjö.
                    Om det nu blir en ny båt, rattar idag en väldigt rolig båt, Tracker Panfish 16, så blir det nog en av dom andra nämnda märkena. Mycket pga att jag gillar det stuket på båtar samt finner alla dess finesser nyttiga men även så är det ju lite "tuffare" båtar enligt mig och det påverkar självklart

Kul med många bra inlägg, tack för det grabbar och tjejer. Fiskesnack är en guldgruva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Gimmy Larsson;

Med en Minn Kota Riptide RT 55ST/i-Pilot 12 volts frontmonterad elmotor håller jag min gamla Silver Hawk eller nuvarande Buster Magnum "elektroniskt ankrad" inom 1,5 meters radie över Gösen eller Gösarna som jag vill ska provsmaka eller hugga min jig.

Backtrollar jag båten snabbt eller ytterst långsamt med en elmotor eller bensinmotor är det trolling jag bedriver! Punkt! Platsen kan vara över en friliggande grynna, utefter en djupbrant, ovanför ett fiskstim och även över pelagiskt simmande eller nära botten stående enskilda Stora Gösar.

Även om du i dina riktade inlägg betraktar mig som "mentalt handikappad" eller ren nybörjare inom sportfiske har jag trots detta vid mina fisketurer alltid försökt följa de fiskelagar och fiskeregler som gäller där jag har rätt att fiska med spö från båt, brygga eller strand. Här i Mälaren, där jag själv fiskat Gös sedan år 1945, är trolling framåt eller bakåt endast tillåten på "Enskilt Frivatten" och på de få arealt begränsade områden där TDA-kort säljs för trolling med begränsat antal spön. Likaså är trolling eller framförande av båt med motor vid fiske inte tillåtet i Östersjöns enskilda vatten i Södermanlands, Stockholm och Uppsala län. Andra regler gäller både längre söderut utanför Karlshamn och Karlskrona och norrut i Östersjön ända upp till Haparanda.

Jigfiske, spinnfiske och trolling i kombination med ekolod har jag också bedrivit sedan början av 1960-talet. Tro det om du vill eller inte, men jag har även sålt ekolod under många år. Åren 1971 - 1975 byggde jag ihop egna ekolod som det portabla ekolodet LEF Fish Spotter MI-2901 och det bygelmonterade ekolodet LEF Depth Sounder. MI-1031 som här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm våren 1973. Under åren 1975 - 1993 var jag via LEF Sport & Marinprodukter AB generalagent för Lowrance ekolod och navigatorer här i Sverige och sålde då cirka 30.000 ekolod till marinhandlare och sportfiskebutiker. Din leverantör och min personlige vän sedan många år tillbaka Jan Comstedt var en gång i tiden en av mina största ekolodskunder i Göteborg.

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

www.trumman.com
                      Leif, jag har inget emot dig personligen och har full vetskap om din historia inom sportfisket och hyser största respekt för ditt kunnande. Men säger någon något som i mina ögon är käpprätt fel så kan jag inte hålla tyst, sen spelar det ingen roll vems mun grodan hoppar ur. Du har en rutin få besitter men tider förändras och någon gång måste man inse att nya tekniker växer fram där gammal erfarenhet har sina begränsningar.

Du måste väl på fullaste allvar inse hur fel det är att rekommendera en Silver Hawk för pelagiskt vertikalfiske och att använda en i-pilot för att ankra på fisken... Hur hade du tänkt följa ekot på skärmen när fisken gör en sidoförflyttning och båten står ankrad kvar... dessutom ligger inte båten helt still vid elektronisk ankring, den snurrar, driftar iväg några meter för att återgå till kordinaten igen och att får den till att stå helt still ovanför ett specifikt eko är en omöjlighet.

Jag vet hur en frontmonterad elmotor funkar, likaså en aktermonterad. Sitter en PD V2 55:a i-pilot i fören på min båt vilken är utmärkt för gös och gäddtrolling. Sitter en Traxxis 55:a i aktern för botten nära jiggfiske under backtrolling.

Tidigare körde jag mycket backtroling med elmotor upp mot brantkanter och släppte på bottennära eko, numera använder jag knappt elmotorn för vertikalfiske. Söker systematiskt av vattnet med bensinmotorn (Honda 20hk rorkult) och bromsar upp alternativt cirklar på eko i frivattnet.

Förövrigt snackades det om att större båtar lämpa sig bättre för vertikalfiske för dom bromsa snabbare. Så är kanske fallet men man ska ha i åtanke att dom kastar en betydligt större skugga över fisken också och i klarvattensjöar eller när gösen står högt upp i vattenmassorna kan detta bli ett problem då gösen kan skygga båten, då får man inte in ett eko under.

MVH/Gimmy
                      [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art