Ursprungligen postat av Grub
...med för mycket och för genomskinlig redaktionell reklam så tappar man ju förtroende. Och utan förtroende tappar man läsare...
Vänligen
Grub
Vänligen
Grub
Ursprungligen postat av BeBest
Jag ska försöka vända lite på problemet och titta lite på det från ett annat håll.
Om jag vore generalagent med ett omfattande men ännu inte välkänt produktsortiment av kvalitetsutrustning, hur gör jag detta sortiment välkänt?
Naturligtvis försöker jag få media att visa upp de bästa bitarna genom att skicka material för lansering, testning och utvärdering.
Om jag därtill lyckas placera mina produkter i sitt naturliga sammanhang, så mycket bättre! Allra bäst blir det om jag kan få välrenommerade skribenter och fiskare att använda mina prylar. Jag vet då att produkterna kommer att exponeras regelbundet framför den mera kunniga och intresserade konsumentgruppen. Den får klart för sig att den välkände storfiskaren och fiskeguiden X fiskar med spön från BeBest, rullar från BeBest, linor och tillbehör från BeBest samt att han ofta väljer ett av BeBests beten och inte minst han lyckas fånga stora fiskar med dem!
Jag vill däremot inte att denne fiskare i alla sammanhang bär kläder med logga från mitt företag. Det skulle få honom att framstå som officiell representant för BeBest. Av en sån måste man förvänta sig att han håller sig till BeBests utbud oavsett hur väl företagets prylar funkar. Allmänheten skulle därmed tvivla på vederbörandes trovärdighet. Produktplaceringen får inte vara så total att den ger intryck av TV-shop!
Ju mer mediakåt vederbörande trovärdig person är, dess bättre för mina ändamål! Jag söker följaktligen kontakt med lämpliga reklampelare och erbjuder dem ett passande urval. Jag försöker alltså göra en riktad produktplacering. För storfiskaren och fiskeguiden X kan det kanske kännas intressant att testa prylarna gratis en tid, likaså för den mediaproducent som står i begrepp att göra ett tidningsreportage eller TV-program med fiskeinslag, speciellt om kostnaden för att använda dessa ”prylar i tiden” blir låg. Bildmedia har den fördelen att lanseringen även går rätt in i Svenssons vardagsrum. Att regelbundet få med mitt varumärke i ett natur eller reseprogram är värt miljoner.
Det är också naturligt att jag försöker få journalister att skriva om mina grejor i alla andra sammanhang, de möjligen kan förekomma i. Det är av stor vikt att just mina prylar blir åskådningsexempel när den allmänna utvecklingen av produkter skall visas upp. Det gör inget om detaljerna kommer från tjottahejti, bara de är de modernaste och sitter på min produkt och av marknadens alla hundratusentals liknande produkter är det just mina, spön, rullar, linor, tillbehör eller beten, vilka ska visas upp som ett generellt exempel på forskningens framsteg! Övriga må nämnas men mina ska synas!
Lyckas min produktplacering kommer mina varor att exponeras i rätt sammanhang och få en nära nog gratis reklam samt mycket trovärdig PR, när en yster fiskare skriker ikapp med slirbromsen på min prestigerulle, samtidigt som 10 kg öring piskar vattnet bakom mitt statusspö. Får man sen, i samband med att den lycklige fiskaren poserar med sin fångst och utrustning, höra en lågmäld kommentar om att man måste ha grejor som står rycken när såna bestar hakar på, så är lanseringen fulländad!
Om detta skulle medföra trovärdighetsproblem för media är inte min sak. Försvinner en publiceringskanal tillkommer snart en annan. Mitt ansvar är att mitt företag inte försvinner från marknaden eller i mängden. Det ska min anlitade reklambyrå förhindra genom att utnyttja dels vanliga reklamkanaler och annonser men även vara på hugget och placera mina produkter så de syns i alla sammanhang! Det är en snöd verklighet vi lever i, alla medel är tillåtna så länge de inte avslöjas. En ny stadsjeep på stranden och en semesterfiskare i bakgrunden. Vems redskap ska han fiska med? Mina och de ska synas i bild! Ett semesterreportage med sol och vatten. Självfallet ska mitt namn och mina redskap synas på något vis, om så bara som en förbivandrande keps! Om femtusen sportfiskare genomskådar min produktlansering gör inget så länge femhundratusen svensson inte gör det!
Sportfiskemedia lever i symbios med tillverkare, generalagenter, grossister, butiker och butikernas personal. Tillsammans skapar de och styr utbudet. Vi som genomskådat sammanhangen kan gny över vad vi sett men en skrikande slirbroms på ett flugspö överröstar alla invändningar.
Och klipp in en närbild på rullen nu då!
Om jag vore generalagent med ett omfattande men ännu inte välkänt produktsortiment av kvalitetsutrustning, hur gör jag detta sortiment välkänt?
Naturligtvis försöker jag få media att visa upp de bästa bitarna genom att skicka material för lansering, testning och utvärdering.
Om jag därtill lyckas placera mina produkter i sitt naturliga sammanhang, så mycket bättre! Allra bäst blir det om jag kan få välrenommerade skribenter och fiskare att använda mina prylar. Jag vet då att produkterna kommer att exponeras regelbundet framför den mera kunniga och intresserade konsumentgruppen. Den får klart för sig att den välkände storfiskaren och fiskeguiden X fiskar med spön från BeBest, rullar från BeBest, linor och tillbehör från BeBest samt att han ofta väljer ett av BeBests beten och inte minst han lyckas fånga stora fiskar med dem!
Jag vill däremot inte att denne fiskare i alla sammanhang bär kläder med logga från mitt företag. Det skulle få honom att framstå som officiell representant för BeBest. Av en sån måste man förvänta sig att han håller sig till BeBests utbud oavsett hur väl företagets prylar funkar. Allmänheten skulle därmed tvivla på vederbörandes trovärdighet. Produktplaceringen får inte vara så total att den ger intryck av TV-shop!
Ju mer mediakåt vederbörande trovärdig person är, dess bättre för mina ändamål! Jag söker följaktligen kontakt med lämpliga reklampelare och erbjuder dem ett passande urval. Jag försöker alltså göra en riktad produktplacering. För storfiskaren och fiskeguiden X kan det kanske kännas intressant att testa prylarna gratis en tid, likaså för den mediaproducent som står i begrepp att göra ett tidningsreportage eller TV-program med fiskeinslag, speciellt om kostnaden för att använda dessa ”prylar i tiden” blir låg. Bildmedia har den fördelen att lanseringen även går rätt in i Svenssons vardagsrum. Att regelbundet få med mitt varumärke i ett natur eller reseprogram är värt miljoner.
Det är också naturligt att jag försöker få journalister att skriva om mina grejor i alla andra sammanhang, de möjligen kan förekomma i. Det är av stor vikt att just mina prylar blir åskådningsexempel när den allmänna utvecklingen av produkter skall visas upp. Det gör inget om detaljerna kommer från tjottahejti, bara de är de modernaste och sitter på min produkt och av marknadens alla hundratusentals liknande produkter är det just mina, spön, rullar, linor, tillbehör eller beten, vilka ska visas upp som ett generellt exempel på forskningens framsteg! Övriga må nämnas men mina ska synas!
Lyckas min produktplacering kommer mina varor att exponeras i rätt sammanhang och få en nära nog gratis reklam samt mycket trovärdig PR, när en yster fiskare skriker ikapp med slirbromsen på min prestigerulle, samtidigt som 10 kg öring piskar vattnet bakom mitt statusspö. Får man sen, i samband med att den lycklige fiskaren poserar med sin fångst och utrustning, höra en lågmäld kommentar om att man måste ha grejor som står rycken när såna bestar hakar på, så är lanseringen fulländad!
Om detta skulle medföra trovärdighetsproblem för media är inte min sak. Försvinner en publiceringskanal tillkommer snart en annan. Mitt ansvar är att mitt företag inte försvinner från marknaden eller i mängden. Det ska min anlitade reklambyrå förhindra genom att utnyttja dels vanliga reklamkanaler och annonser men även vara på hugget och placera mina produkter så de syns i alla sammanhang! Det är en snöd verklighet vi lever i, alla medel är tillåtna så länge de inte avslöjas. En ny stadsjeep på stranden och en semesterfiskare i bakgrunden. Vems redskap ska han fiska med? Mina och de ska synas i bild! Ett semesterreportage med sol och vatten. Självfallet ska mitt namn och mina redskap synas på något vis, om så bara som en förbivandrande keps! Om femtusen sportfiskare genomskådar min produktlansering gör inget så länge femhundratusen svensson inte gör det!
Sportfiskemedia lever i symbios med tillverkare, generalagenter, grossister, butiker och butikernas personal. Tillsammans skapar de och styr utbudet. Vi som genomskådat sammanhangen kan gny över vad vi sett men en skrikande slirbroms på ett flugspö överröstar alla invändningar.
Och klipp in en närbild på rullen nu då!
//K
Kommentera