Svensk fiskemedia - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svensk fiskemedia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Jag ska försöka vända lite på problemet och titta lite på det från ett annat håll.

    Om jag vore generalagent med ett omfattande men ännu inte välkänt produktsortiment av kvalitetsutrustning, hur gör jag detta sortiment välkänt?
    Naturligtvis försöker jag få media att visa upp de bästa bitarna genom att skicka material för lansering, testning och utvärdering.
    Om jag därtill lyckas placera mina produkter i sitt naturliga sammanhang, så mycket bättre! Allra bäst blir det om jag kan få välrenommerade skribenter och fiskare att använda mina prylar. Jag vet då att produkterna kommer att exponeras regelbundet framför den mera kunniga och intresserade konsumentgruppen. Den får klart för sig att den välkände storfiskaren och fiskeguiden X fiskar med spön från BeBest, rullar från BeBest, linor och tillbehör från BeBest samt att han ofta väljer ett av BeBests beten och inte minst han lyckas fånga stora fiskar med dem!
    Jag vill däremot inte att denne fiskare i alla sammanhang bär kläder med logga från mitt företag. Det skulle få honom att framstå som officiell representant för BeBest. Av en sån måste man förvänta sig att han håller sig till BeBests utbud oavsett hur väl företagets prylar funkar. Allmänheten skulle därmed tvivla på vederbörandes trovärdighet. Produktplaceringen får inte vara så total att den ger intryck av TV-shop!
    Ju mer mediakåt vederbörande trovärdig person är, dess bättre för mina ändamål! Jag söker följaktligen kontakt med lämpliga reklampelare och erbjuder dem ett passande urval. Jag försöker alltså göra en riktad produktplacering. För storfiskaren och fiskeguiden X kan det kanske kännas intressant att testa prylarna gratis en tid, likaså för den mediaproducent som står i begrepp att göra ett tidningsreportage eller TV-program med fiskeinslag, speciellt om kostnaden för att använda dessa ”prylar i tiden” blir låg. Bildmedia har den fördelen att lanseringen även går rätt in i Svenssons vardagsrum. Att regelbundet få med mitt varumärke i ett natur eller reseprogram är värt miljoner.
    Det är också naturligt att jag försöker få journalister att skriva om mina grejor i alla andra sammanhang, de möjligen kan förekomma i. Det är av stor vikt att just mina prylar blir åskådningsexempel när den allmänna utvecklingen av produkter skall visas upp. Det gör inget om detaljerna kommer från tjottahejti, bara de är de modernaste och sitter på min produkt och av marknadens alla hundratusentals liknande produkter är det just mina, spön, rullar, linor, tillbehör eller beten, vilka ska visas upp som ett generellt exempel på forskningens framsteg! Övriga må nämnas men mina ska synas!
    Lyckas min produktplacering kommer mina varor att exponeras i rätt sammanhang och få en nära nog gratis reklam samt mycket trovärdig PR, när en yster fiskare skriker ikapp med slirbromsen på min prestigerulle, samtidigt som 10 kg öring piskar vattnet bakom mitt statusspö. Får man sen, i samband med att den lycklige fiskaren poserar med sin fångst och utrustning, höra en lågmäld kommentar om att man måste ha grejor som står rycken när såna bestar hakar på, så är lanseringen fulländad!

    Om detta skulle medföra trovärdighetsproblem för media är inte min sak. Försvinner en publiceringskanal tillkommer snart en annan. Mitt ansvar är att mitt företag inte försvinner från marknaden eller i mängden. Det ska min anlitade reklambyrå förhindra genom att utnyttja dels vanliga reklamkanaler och annonser men även vara på hugget och placera mina produkter så de syns i alla sammanhang! Det är en snöd verklighet vi lever i, alla medel är tillåtna så länge de inte avslöjas. En ny stadsjeep på stranden och en semesterfiskare i bakgrunden. Vems redskap ska han fiska med? Mina och de ska synas i bild! Ett semesterreportage med sol och vatten. Självfallet ska mitt namn och mina redskap synas på något vis, om så bara som en förbivandrande keps! Om femtusen sportfiskare genomskådar min produktlansering gör inget så länge femhundratusen svensson inte gör det!

    Sportfiskemedia lever i symbios med tillverkare, generalagenter, grossister, butiker och butikernas personal. Tillsammans skapar de och styr utbudet. Vi som genomskådat sammanhangen kan gny över vad vi sett men en skrikande slirbroms på ett flugspö överröstar alla invändningar.

    Och klipp in en närbild på rullen nu då!
    Senast ändrad av BeBest; 2004-11-30, 17:43.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #22
      Om man tycker illa om reklamen så behöver man inte bry sig om den. Tror inte att artiklarna i sig blir sämre.

      Kommentera


      • #23
        Jag är fullt medveten om att fiskepress och fiske-TV är helt i klorna på reklamen för sin överlevnad och vi är det med som konsumenter....om vi vill köpa tidningarna för en rimlig slant.

        Däremot vänder jag mig mot de uppenbara "mutningsaffärerna".
        Som exempel så kan jag nämna en skribent på en välkänd tidning som i en artikel nämde att han just köpt en ny fin båt (givetvis namngav han märket) för att i nästa nummer komma ut med en artikel som enbart handlade om detta företag och hur fantastiska deras båtar är. För mig står det då helt uppenbart, att skribenten fått en trevlig "deal" på sin privata båt mot att han gjorde ett reportage om båtfabrikanten och lyfte dom till skyarna, jag tycker det är beklagligt.

        Läser man o andra sidan en engelsk karpfisketidning (ex. Advanced carpfishing) och det är en av deras månatliga karpfiskeskribenter som skrivit en artikel så använder dom bara ett märkes prylar. Det framgår dock av deras bildtext och presentation att dom är sponsrade av olika företag och då är det mer fair-play tycker jag.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av unreg
          Jag är fullt medveten om att fiskepress och fiske-TV är helt i klorna på reklamen för sin överlevnad och vi är det med som konsumenter....om vi vill köpa tidningarna för en rimlig slant.

          Däremot vänder jag mig mot de uppenbara "mutningsaffärerna".
          Som exempel så kan jag nämna en skribent på en välkänd tidning som i en artikel nämde att han just köpt en ny fin båt (givetvis namngav han märket) för att i nästa nummer komma ut med en artikel som enbart handlade om detta företag och hur fantastiska deras båtar är. För mig står det då helt uppenbart, att skribenten fått en trevlig "deal" på sin privata båt mot att han gjorde ett reportage om båtfabrikanten och lyfte dom till skyarna, jag tycker det är beklagligt.

          Läser man o andra sidan en engelsk karpfisketidning (ex. Advanced carpfishing) och det är en av deras månatliga karpfiskeskribenter som skrivit en artikel så använder dom bara ett märkes prylar. Det framgår dock av deras bildtext och presentation att dom är sponsrade av olika företag och då är det mer fair-play tycker jag.
          Vi kan som konsumenter faktiskt påverka. Det är vi som sitter med plånboken. Frågan är om vi vill betala priset det kostar.

          Vi kan sluta köpa tidningar vi tycker är för sponsrade. (tyvärr så är det brist på alternativ.)

          Vi kan också konsekvent vägra köpa saker som det görs "för mycket" reklam för.

          Men det är inte lätt i dagens samhälle.

          Kommentera


          • #25
            richtermo = unreg

            Jag kör den linjen så gott det går vad det än gäller. De varor som görs mest reklam för ratar jag så gott det går, men som sagt...det är svårt i dagens samhälle ! Jag tror starkt på konsumentens möjlighet att påverka och köper därför kravodlat, rättvisemärkt och icke marknadsfört så gott det går....
            gravitate et accuratissime sit virtus

            Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

            Kommentera


            • #26
              Intressant ämne! Och det där att det ibland kan bli för mycket och tydligt av produktplaceringar får även mig att reagera. Tankarna far osökt till Martin Falklind och hans utomordentliga fiskefilmer, men snacka om produktplacering i dom filmerna! Samtidigt ser jag ju hellre hans fiskefilmer än inga alls!


              kram/ Xaphod
              Smaken är som baken...

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av richtermo
                Jag kör den linjen så gott det går vad det än gäller. De varor som görs mest reklam för ratar jag så gott det går, men som sagt...det är svårt i dagens samhälle ! Jag tror starkt på konsumentens möjlighet att påverka och köper därför kravodlat, rättvisemärkt och icke marknadsfört så gott det går....
                Jag köper alltid ägg från frigående höns i ett försök att påverka producenterna i rätt riktning.

                Nåja nu till lite mer stenkastning på fiske pressen

                I senaste numret av FA så är det en artikel om trolling i denna skrivs två gånger på olika ställen "karamellkungen". "med näven i påsem med skumbananer från karamellkungen", "tog den sista skumbananen och kastade påsen från karamellkungen i huvudet på mig"

                (kanske inte exakt citerat men nästan)

                Ialla fall jag tolkar det som reklam.

                Kommentera


                • #28
                  I Martin Falklinds filmer står det i slutet (och ev. i början) att dom är sponsrade av de märken och redskapstillverkare som nämns i filmerna. Då vet man ju om det och det är uppenbart.
                  gravitate et accuratissime sit virtus

                  Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

                  Kommentera


                  • #29
                    Mitt syfte med den här tråden var att få redökterna på tidningarna att få mer stil på sina tidningar och hemsidor. Och visst läser ni väl här herrar redaktörer?

                    Kul att fler har reagerat på ämnet.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Grub

                      TV3 ellerTV4, vilken kanal vill ni helst se en långfilm på?

                      Vänligen
                      TV3 såklart. TV4 ger mig frireligiösa vibbar. Viasat är i alla fall ärliga i sin kapitalism. Vad är du ute efter?

                      //K
                      BJ@

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 021 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 220 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      973 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                      26 svar
                      8 420 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      12 svar
                      2 693 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X