Behöver ta en abborre på 1.18+, alla tips uppskattas. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver ta en abborre på 1.18+, alla tips uppskattas.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver ta en abborre på 1.18+, alla tips uppskattas.

Tjaa.

Är delaktig i en privat fisketävling som jag måste vinna. Prissumman är 1000 kr men det är inte därför, handlar mer om prestige.

Har sedan tävlingens start dragit en bra bit över 350 stycken abborrar. Den största på 0.9, många på 0.5kg+.
    Finns två veckor kvar att fiska, och på den tiden måste jag bräcka 1.18kg som är nuvarande ledande vikten.
    Tagit nästan alla på spinnare eller jigg.

Kan tyvärr inte få tag på levande betesfisk, har däremot ett gäng mört och löja i frysen på upp till 12 cm.

Nu i september, jagar abborrarna som under högsommaren eller står de mer och trycker?

Funkar samma ställen som ger bra med fisk under högsommaren nu?

Jigg, bottenmete med död fisk, drop shot eller spinnare?

Största problemet är att jag är begränsad till fisket i Småland, dess närområden och sötvatten pga reglerna i tävlingen, annars hade jag åkt till Rögle, kusten eller liknande.

Ett vatten jag fiskar i har vi i år tagit 0.90, 1.13 och 1.18kg abborre och det finns garanterat fler stora där, men de riktigt stora nappar läskigt försiktigt och det finns väldigt gott om mindre som bråkar om dragen. De är fiskätande abborrar med ljusa fenor då kräftpesten tog allt för runt sjutton år sen.

En annan sjö har länsstyrelsen haft provfiske i och runt 25% av abborrarna var över 35cm där år 2010. Finns ett flertal mindre fiskätande med ljust fjäll och orange fenor, men de störe är uteslutande kräftabborrar, med väldigt svart fjäll och blodröda fenor och dessa är ännu värre med nappandet än i förstnämnda sjö. Brukar vara bra fiske här, men det är oftast de mindre abborrarna som är på hugget, de stora är svåra att locka.

Båda sjöarna är grunda, vindpinade med störstadjup på 4m och ca 800m tvärsöver.

Hjälp! Hur och med vad ska jag lyckas?

Alla tips uppskattas, nästan så jag är sugen på att fuska så om någon kan sälja en icke urtagen abbore på 1.18+ köper jag den för 1000 kr Å andra sidan vill jag C&R:a min vinstfisk

Åk till Hossmoån vid Kalmar, Eller Kalmarsund. Om du är bilburen. Då har du högre chans o fånga en 2 kgs abborre. Hyra båt där borde väl gå? Dom metar oftast med löja och mört.

Skitfiske på dig.

Kommentera

Om du dragit många på 0,5+ och en på 0,9 så finns de där, bara att nöta på, som vanligt med fiske. Ge fan i att köpa en fisk för att vinna en tävling, riktigt ruttet tänk.

Kommentera

ytbeten på kvällstid,, poppers o även Strike pro´s Top bandit borde kunna hjälpa dig med problemet.

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarmedhatt Visa inlägg
          Tjaa.

Är delaktig i en privat fisketävling som jag måste vinna. Prissumman är 1000 kr men det är inte därför, handlar mer om prestige.

Har sedan tävlingens start dragit en bra bit över 350 stycken abborrar. Den största på 0.9, många på 0.5kg+.
          Finns två veckor kvar att fiska, och på den tiden måste jag bräcka 1.18kg som är nuvarande ledande vikten.
          Tagit nästan alla på spinnare eller jigg.

Kan tyvärr inte få tag på levande betesfisk, har däremot ett gäng mört och löja i frysen på upp till 12 cm.

Nu i september, jagar abborrarna som under högsommaren eller står de mer och trycker?

Funkar samma ställen som ger bra med fisk under högsommaren nu?

Jigg, bottenmete med död fisk, drop shot eller spinnare?

Största problemet är att jag är begränsad till fisket i Småland, dess närområden och sötvatten pga reglerna i tävlingen, annars hade jag åkt till Rögle, kusten eller liknande.

Ett vatten jag fiskar i har vi i år tagit 0.90, 1.13 och 1.18kg abborre och det finns garanterat fler stora där, men de riktigt stora nappar läskigt försiktigt och det finns väldigt gott om mindre som bråkar om dragen. De är fiskätande abborrar med ljusa fenor då kräftpesten tog allt för runt sjutton år sen.

En annan sjö har länsstyrelsen haft provfiske i och runt 25% av abborrarna var över 35cm där år 2010. Finns ett flertal mindre fiskätande med ljust fjäll och orange fenor, men de störe är uteslutande kräftabborrar, med väldigt svart fjäll och blodröda fenor och dessa är ännu värre med nappandet än i förstnämnda sjö. Brukar vara bra fiske här, men det är oftast de mindre abborrarna som är på hugget, de stora är svåra att locka.

Båda sjöarna är grunda, vindpinade med störstadjup på 4m och ca 800m tvärsöver.

Hjälp! Hur och med vad ska jag lyckas?

Alla tips uppskattas, nästan så jag är sugen på att fuska så om någon kan sälja en icke urtagen abbore på 1.18+ köper jag den för 1000 kr Å andra sidan vill jag C&R:a min vinstfisk
          Prova den sjön länsstyrelsen fiskat i men använd småabborrar som agn.
          Eller beten som påminner om abborre.
          Fuska INTE! Det kommer du att lida av i all framtid.

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarmedhatt Visa inlägg
            Tjaa.

......Alla tips uppskattas, nästan så jag är sugen på att fuska så om någon kan sälja en icke urtagen abbore på 1.18+ köper jag den för 1000 kr Å andra sidan vill jag C&R:a min vinstfisk

Att låta egot styra gör dig inte till en vinnare. Patetiskt om inget annat.

Kommentera

Större bete, större fisk, du sa att småabborrarna höll på med betena och tog de, Kö med en rapala x rap (jerk verisionen om du har jerk) ser ut som en abborre, ca 15 cm stor, den bör 40 cmartna sänka med råge

Kommentera

Hehe tror han ifråga inte vill fuska utan säger det mer något skämtsamt om att han verkliiiiigen måste vinna denna tävling... Eller är det bara jag som tar det så på sättet fiskaremedhatt skrivit?

Sitt i bussen kerstin o håll i hatten!
                Bara nöta i bäst mån man kan så hugger bjässen!
                Ut på tur, ALDRIG sur

Kommentera

Om jag var du hade jag nött med jigg på botten efter abborren det var så jag fick min abborre på 1,5kg till slut efter mycket slit! bara att nöta! med jigg hehe

Kommentera

Håller med föregående talare. Skulle bara nöta med jigg.
                    Riktigt dålig idé att fuska. Priset ska gå till någon som verkligen förtjänar det.
                    Senast ändrad av Flugtoken; 2012-09-05, 17:30.
                    "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
                    https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 126 visningar
                    1 gilla