Mellan två åskväder i augusti - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mellan två åskväder i augusti

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mellan två åskväder i augusti

Kände för att drömma mig tillbaka lite, till den där märkliga dagen den 8 augusti i år. Jag hade avverkat ca 13 dagar av drygt 4 veckors semester, och bara hunnit fiska en gång under den perioden. Om det är någon gång man ska hålla ner på fisket lite - om man inte vill satsa på PB i vårdnadstvist, så är det under semestertid. De två sista veckorna var vigda åt sol och bad i Grekland, och dagen innan vi skulle resa var fiskesuget och frustrationen smärtsamt påtaglig. Efter att ha fiskat så lite, och sen åka bort 14 dagar. Gaah! Ge mig syrgas! Min fru, som är en mycket klok kvinna, var smart nog att uppmana mig att sticka ut och fiska dagen innan vi skulle åka till Grekland.

På förmiddagen började jag plocka ihop mina prylar och gjorde mig klar för att sticka ut och vertikla. Precis när jag var på väg att avancera slog det om, från klarblå himmel och sol till kolsvart himmel, åska och skyfall. Muttrandes små besvärjelser gick jag in igen och la mig på soffan, suckade buttert och stirrade ut genom fönstret. Men, nästan lika fort som det hade slagit om till åskväder växlade det tillbaka till blå himmel och sol igen. Ca 35 minuter senare tog jag mig kärra med prylar och struttade glad i hågen ner till båten.

Väl i båten, riggad och klar, kryssar jag bort mot en grynna som brukar leverera. Men så fick jag plötsligt ett hugskott och vände om. Det var ju rätt lungt på vattnet, så jag tänkte att jag skulle söka lite pelagiskt en stund först, på ett ställe som har gett en och annan bra fisk tidigare. När jag väl kommer fram hittar jag omgående ett intressant eko. Jag stänger av aktersnurran, fäller ner elmotorn, droppar jiggen. Men båten hade inte riktigt hunnit stanna än, så jag gled över och förbi. Jag vevar upp, backar tillbaka, hittar ekot och droppar jiggen, en Fin-S Rainbow Trout riggad på en 25 grams skalle, på fisken som står på ca 4 meter över 11 meters djup. Bromsar in jiggen ca en meter ovanför. Responsen är omedelbar, den kommer som skjuten ur en kanon och smackar på som ett godståg. Den där känslan alltså - när man VET att det kommer att smälla! Tre! Två! Ett! Nuuuu! *SMACK* Helt obeskrivligt!

När jag fått upp, vägt och fotat gösen skyndar jag mig att C&R:a skönheten. Yes! 6,5 kg! PB! Jag översköljs av ett enormt lyckorus - ett massivt adrenalinpåslag som får mig att skälva i hela kroppen - och under ett litet ögonblick har jag nästan svårt att koordinera mig själv. Fumlar med allt. Jag fattade ingenting! Vad tusan hände? Har det verkligen hänt? Jag hade inte ens fiskat i 2-3 minuter och där satt jag nu och gapade, totalt nedstänkt av gösen som smackade till med stjärtspolen på sedvanligt manér när den drog tillbaka ner i djupet. När jag samlat mig lite glanar jag upp och ser att himlen återigen hade blivit kolsvart och mycket illavarslande. Det bokstavligen luktade åska i luften, och jag kände att shit, jag måste bort härifrån, och det illa kvickt. Jag drar igång aktersnurran och styr in mot det närmaste ställe där jag kan gå iland. På vägen in noterar jag ett helt gäng bättre ekon på ekolodet. Mina instinkter att stanna och fiska på dem duellerar och förlorar nätt och jämnt mot min överlevnadsinstinkt. Precis när jag kommer fram brakar helvetet lös precis rakt över mig. Det börjar spöregna och det blixtrar och dundrar utav bara helvete. Jag surrar båten och kryper in och söker skydd under en upp- och nedvänd plasteka. Där låg jag sen i ca 1,5 timma och hade det rätt mysigt ändå, fikade, ringde lite och väntade på att skyfallet skulle ge med sig.

Jag ågrar i efterhand att jag inte åkte hem direkt efter att regnet hade gett med sig, då hade berättelsen fått den där lilla extra knorren. Jag skulle vilja säga att jag bara fiskade i tre minuter och att jag under den tiden tog mitt PB. Men, sanningen är att jag fortsatte några timmar till, vilket inte gav någonting alls. Alla de där bättre ekona jag såg på väg in var som bortblåsta. Sådana bättre ekon, som det från gösen jag fick, och liknande, ser jag inte ofta. Kanske ett på 3-5 fisketurer a' 8-10 timmar, så hela grejen den dagen var ett fenomen i sig. Kanske det är något speciellt med att fiska mellan två åskväder i augusti?

Skitfiske!

Click image for larger version

Name:	Gös 6,5 kg.jpg
Views:	1
Size:	381,0 KB
ID:	1812172

PS: Jag skulle väl kunna säga att det var två fisketurer på en och samma
    dag, eller? Isf var ju den första fisketuren endast 3 minuter lång!
    Senast ändrad av elfving73; 2012-09-06, 14:20.
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

Var för övrigt ute i förrgår, fiskade från 10:00-20:00, tjurigt som fasen. En minigösta och två gäddor. En liten tröst var att sista gäddan vägde 8,3 kg (PB faktiskt) och bjöd på ett rejält jäkla påslag och en riktig brottningmatch. Rätt fascinerande vad flourocarbontafsen står pall för. Min Fin-S satt nere i magmunnen på gäddan och FC-tafsen var ta mig tusan i rätt gott skick efteråt, trots allt. Men jag knipsade av och knöt om just in case. Fasen, jag tycker lite större gäddor är läbbiga. Min tång är ca 30 cm lång, och jag var ändå tvungen att sticka in handen lite i gapet för att nå jiggen, pirrigt! Det gick bra dock, hade ett bra gällocksgrepp och den höll sig lugn. Turligt nog satt jiggen inte särskilt hårt.
    Senast ändrad av elfving73; 2012-09-05, 06:55.
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Ha kul!

Kommentera

Härligt! Var du ute i söndags? Var själv ute med en polare och såg en båt som vertikalade.

Kommentera

Yez zir! Större delen av turen på norra sidan om Trångsundet. Såg två killar i en plåtbåt (tror jag) som låg och spinn/jerkfiskade (tror jag). Kan det ha varit ni? Hur gick fisket då?

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
        Härligt! Var du ute i söndags? Var själv ute med en polare och såg en båt som vertikalade.
        -Visa hänsyn
        -Skräpa inte ner
        -Hantera fisken varsamt
        -Ha kul!

Kommentera

Ja vi var ute men det är en plastbåt Var ganska nära dig i sådant fall.. Branten bredvid grynnan försökte vi dänga lite på. Äh var trögt drog 1 borre o 2 gäddor med topp på 4kg. Tänkte när vi såg båten ställa sig där att det kanske var du :P

Kommentera

Aha! Kom ni glidandes dit från Lännaviken ungefär när när jag lämnade grynnan? Eller hmm... var det er jag mötte på vägen dit, mitt i vattenmassan på kurs ner mot T-sundet? Det var nog den enda båten som kom relativt nära vad jag kan minnas. :O) Började blåsa något grönjävligt precis när jag kom dit. Blåste rätt bra hela dagen. Men på kvällen mojnade det lite, och jag åkte ner till södra sidan. På vägen ner var det lungt och fint, men så klart, väl på plats började det blåsa storm.

Ja vi var ute men det är en plastbåt Var ganska nära dig i sådant fall.. Branten bredvid grynnan försökte vi dänga lite på. Äh var trögt drog 1 borre o 2 gäddor med topp på 4kg. Tänkte när vi såg båten ställa sig där att det kanske var du :P
            -Visa hänsyn
            -Skräpa inte ner
            -Hantera fisken varsamt
            -Ha kul!

Kommentera

Vi var i princip direkt utanför Yasaka å dängde lite för att sedan trolla hemåt. Var väl i ditt synfält en halvtimme på sin höjd precis när du anlänt till din spot.

Kommentera

Ah! Ja, men då är jag med i matchen igen. Japp, såg er också! Hur är det lite längre in i viken där ni låg, är det något fiske där tro? Har aldrig kryssat in där.

Vi var i princip direkt utanför Yasaka å dängde lite för att sedan trolla hemåt. Var väl i ditt synfält en halvtimme på sin höjd precis när du anlänt till din spot.
                Senast ändrad av elfving73; 2012-09-04, 20:45.
                -Visa hänsyn
                -Skräpa inte ner
                -Hantera fisken varsamt
                -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
                  Ah! Ja, men då är jag med i matchen igen. Japp, såg er också! Hur är det lite längre in i viken där ni låg, är det något fiske där tro? Har aldrig kryssat in där.
                  Nja inge vidare direkt, vi har dock bara testat där ett fåtal gånger. Finns bättre ställen Kanske ska fortsätta snacket i PM istället?

Kommentera

Ok! Då väntar jag med att utforska den delen av pölen så länge. Ja, kanske dags att börja PM:a istället, om vi ska börja snacka lite mer "bra ställen". ;0)

Nja inge vidare direkt, vi har dock bara testat där ett fåtal gånger. Finns bättre ställen Kanske ska fortsätta snacket i PM istället?
                    -Visa hänsyn
                    -Skräpa inte ner
                    -Hantera fisken varsamt
                    -Ha kul!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27