gösPimpel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gösPimpel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen
    Flodebanan, man kan inte blanda ihop tävlingspimpel med typ specimenfiske som storabborrfiske är. Har själv tävlingspimplat i massa herrans år. Och kan inte jemföras det minsta. Är som mellan äpplen och päron. Att du nämner nylonlina på tävlingsfiske. Är kvar av gammal hejd och ovana. När nåt nytt kommer till för vissa blir det nåt konstigt. Men man måste öppna ögonen för just det. Vilka är det som fortfarande kör med bara skeddrag. Träffar på många som inte tror på vobbler heller. Sen är ju tävlingspimpel bara byggt på gnetter. Abborrar i microformat. Pirkar små som mygg och linor som ett hårstrå. Och sen in i och vassknulla som man säger på tävlingarna. Om inte annat i vassen också. Fjuttfiske tröttnade jag på och en hel skock till av mina polare. Det ska åtminstone kännas att det är nåt som rör sig i andra ändan.
    Precis det jag menar! Jag har lagt ner för länge sedan med det också. Men eftersom många tipsat om tävlingspimpel och du sågar nylonlinan i bitar så måste man ju försvara den lite. Kommer ihåg din sågning i en göstråd, katastrofal; Hur kan ett bete som går 1m vara det bästa gösbetet?
    sigpic

Kommentera

intressant o lärorik disskusion. continue plz
      //Me

Kommentera

Vill inte propsa på nåt på någon. Men när nåt inte stämmer blir jag sur. KG, fattar heller inte vad du menar med att det är för klent mellan krok och pirk. Och att flätlinan skulle slita sönder nåt vid pirken. Vad tänker du då på för lösning där. Min har då aldrig pajat ens för gäddor upp till 8 kg. Min som aldrig pajat är dessa. En fjädering av bästa sort, fästes i pirken. Sedan kommer ett lekande att fästas i fjäderingen. Därefter en fjädering till i det andra lösa delen av lekandet. Därefter fästes en Ownerkrok. Och grejerna ska vara av bästa och starkaste sort. Och så små som möjligt. Pär Lindberg på Normark och (tidigare Berras) satt med mig på Vallhallavägen och spånade fram till det lyckade conseptet. Fisken kan ju på det viset inte bryta sig loss. Och blir starkt till tusen. Inget missöde finns dokumenterat efter 10 år. Kör man med tävlingsgrejer blir det ett annat öde.
        Fjäderring-lekande-fjäderring är ju en stark lösning. Men jag vill oftast kunna byta krokfärg då och då när jag pimplar abborre. Det blir ju hopplöst i kylan om man kör med fjäderring.
        Nu kör jag med en annan egentillverkad variant som håller bra, men jag vill inte ha flätlina ändå av olika orsaker, bla trassel och frysrisk. Vid göspimpel kör jag däremot med flätlina, då har jag en lite haspelrulle på ett spö. Det fisket bedriver jag oftast från båt så då är det sällan frysproblem. Gösen är ju dessutom mycket tuffare att kroka än abborren så då vill jag inte vara utan flätlina.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
          Fjäderring-lekande-fjäderring är ju en stark lösning. Men jag vill oftast kunna byta krokfärg då och då när jag pimplar abborre. Det blir ju hopplöst i kylan om man kör med fjäderring.
          Nu kör jag med en annan egentillverkad variant som håller bra, men jag vill inte ha flätlina ändå av olika orsaker, bla trassel och frysrisk. Vid göspimpel kör jag däremot med flätlina, då har jag en lite haspelrulle på ett spö. Det fisket bedriver jag oftast från båt så då är det sällan frysproblem. Gösen är ju dessutom mycket tuffare att kroka än abborren så då vill jag inte vara utan flätlina.
          Ändå har jag fått rådet i en sportfiske affär att man inte ska ha flätlina till gösen för att man då krokar för hårt och därför missar hugget?

Nåja jag brukar inte lyssna på alla råd jag får så jag kör 100% flätlina till sommarfisket. Har dock kört nylon på vintern för att undvika frysningsproblemet. Men det kanske inte är ett så stort problem som man lurats att tro.

Kommentera

Men snälla KG. Färgkrok fungerar bara på mindre abborre. Eftersom den större abborren är präglad på fisk och inte små fjädermygglarver eller liknande som en garn eller epoxikrok ska föreställa. KG, kom nu in i matchen. Och nån fjädering med lekande aldrig har frusit under vattnet. Än mindre ovanför vattnet. Eftersom pirken helst ska vara i pimpelhålet. KG, du har alldeles för mycket fastnat i tävlingspimpelfisket. Var precis som dig innan jag för över 10 år sen sadlade om till ett annat fiske. Och flätlinan trasslar än mindre på vintern. Om den sen gör det är det lättare att ta upp. Än vad en åtdragen nylonlina är. Oftast blir den ju skadad när man krånglar med kalla fingrar för att få upp. Och i bland måste ta en krok för att få upp. Tror du behöver en lektion tillsammans med BBRF den olyckan på ett storabborr race. Vet att du är duktig att fiska. Så jag klankar inte ner på dig på det viset. Utan kan inte bara hålla med om nåt som inte stämmer i mångas ögon.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Men snälla KG. Färgkrok fungerar bara på mindre abborre. Eftersom den större abborren är präglad på fisk och inte små fjädermygglarver eller liknande som en garn eller epoxikrok ska föreställa. KG, kom nu in i matchen. Och nån fjädering med lekande aldrig har frusit under vattnet. Än mindre ovanför vattnet. Eftersom pirken helst ska vara i pimpelhålet. KG, du har alldeles för mycket fastnat i tävlingspimpelfisket. Var precis som dig innan jag för över 10 år sen sadlade om till ett annat fiske. Och flätlinan trasslar än mindre på vintern. Om den sen gör det är det lättare att ta upp. Än vad en åtdragen nylonlina är. Oftast blir den ju skadad när man krånglar med kalla fingrar för att få upp. Och i bland måste ta en krok för att få upp. Tror du behöver en lektion tillsammans med BBRF den olyckan på ett storabborr race. Vet att du är duktig att fiska. Så jag klankar inte ner på dig på det viset. Utan kan inte bara hålla med om nåt som inte stämmer i mångas ögon.
              Menade ju inte att fjäderringen fryser utan att det är för pillrigt att byta krok med kalla fingar. Sen vet jag ju att de flesta säger att balansare är det som gäller för stor abborre, men alla pimpelabborrar över kilot jag lyckats lura har tagit just på vertikalare med färgkrok. Ibland med öga, ibland utan. Den på 1,7 som jag fick 2003 tog på en 10ans färgkrok utan annat bete...Så ibland går det...

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                Menade ju inte att fjäderringen fryser utan att det är för pillrigt att byta krok med kalla fingar. Sen vet jag ju att de flesta säger att balansare är det som gäller för stor abborre, men alla pimpelabborrar över kilot jag lyckats lura har tagit just på vertikalare med färgkrok. Ibland med öga, ibland utan. Den på 1,7 som jag fick 2003 tog på en 10ans färgkrok utan annat bete...Så ibland går det...
                Du tror inte den tog pirken för en liten fisk ? Det tror jag. Ibland kommer det upp 1+ fiskar på pimpeltävlingar, men inte för att dom suger i sig färgkrokar utan mera för att dom jagar småfisk och hugger på pirken? Bara en teori från mig, rätta mig om jag har fel.

Kommentera

Flodebanan: Finns ingenting att rätta där inte.

Kommentera

Tog min första pimpelgös i onsdags. Var en ren slumpgös misstänker jag eftersom den tog på 1,5 meters djup intill en vasskant. Den tog på en kopparfärgad mattsepirk agnand med abborröga som kan ha lockat till sig gösen. Så abborröga är nog ingen dum ide´.

Kommentera

KG, du behöver inte byta krok när du jagar stora abborrar. Antingen du kör balans eller vertikal pirk. Som sagt du har snöat in på tävlingsfiske där man nojar in på färgval på kroken. Visst även vid tävling kan man ju ibland gå upp och ner på krokstorlek. Men då handlar det oftast om fjuttkrokar hit och dit. Fast jag sket i vassgnuggandet för det mesta även då jag tävlade. Körde med 10:ans krok även där. Idag är en 10:a en för liten krok för storabborre också. 6 eller 8 Owner ligger bra mycket bättre till. Håller med om att gösen tog pirken för en fisk. Vad det satt på kroken spelade inte nån direkt roll. Ett abborröga kan i bästa fall med luktens hjälp göra nytta. Eller att den kan rikta hugget mot nåt rörligt föremål. Däremot kan det vara effektivt att ha lite skrot för just småborrar. Eftersom dom lever på bottenlevande kryp, och i undatagsfall på nån pyttefirre.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 087 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art