Gösfiske på hösten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske på hösten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfiske på hösten

Jag har varit ute 3-4 ggr de senaste två veckorna utan att få upp en gös i båten. Den andra trippen fick jag på en fin gös på ca 3 kilo som jag tyvärr tappade efter första rusningen inne vid båten, men i övrigt har det bara gått på gäddor. Gösen tog på en grå bomber 25A. Wobblern gick på drygt 9 meter och djupet var 12-13 där det small. Klockan var runt 19:00.

Jag körde ett pass igår i blåsten och det gick på fem gäddor på 2.5 timme. De tog ljusa/mörka wobblers på allt från 4-9 meters djup, såväl på botten som i mellanvattnet, men ingen gös tittade fram.

Jag är ovan vid gösfiske men van vid gäddfiske, vilket förmodligen påverkar mitt fiske till det negativa. Jag slipper gärna gäddorna just nu vad har ni för tips? Det brukar bli så att jag är ute mellan 17:30 till 20:30. Jag åker in precis när det mörknar. Men det kanske är då man ska börja köra även nu när det börjar bli kallare i vattnet? Vad har ni för erfarenheter från bottendjup och wobblerns djup?
    Bloggen | Portfolio

En gyllene regel när man fiskar gös (eller gädda) är att anpassa farten beroende på vilken fisk du är ute efter. Jag tror att detta är en av de mest avgörande faktorerna som man måste ha stenkoll på. Om man får mycket gädda, och vill ha gös, måste man sänka farten. Får man bara gös, men vill ha gädda, så måste man öka farten. För gös brukar så långsamt det bara går med ett givet bete på ett givet djup, upp till ca 0,8 knop vara lagom, medans en lagom hastighet för gädda ligger runt 1,5-2,0 knop. Lika avgörande är det att hitta djupet de går på vid ett givet fisketillfälle. Ett bra sätt är ju att köra med flera spön, och fiska alla beten på olika djup. Om det sen börjar hugga på den på t.ex. 4 meters djup, så är det bara att fiska de andra på samma djup. Fart och djup.

Bäst gösfiske upplever jag att man har ca en halvtimma före soluppgång och ca en timma frammåt, och ca 30 minuter före solnedgång och ca 45 minuter frammåt. Under sommartid brukar det (i alla fall i mitt hemmavatten) bli en kort, (ca 15 min) men väldigt intensiv huggperiod runt 23:00. Åk inte hem när det mörknar, det är oftast då det sätter igång. Kör någon timma till efter skymning ska du få se. Då går gösarna upp i vattenmassan, så då är det läge att fiska ytligare, kanske 2-4 meter (är ingen trollare, men jag gissar att det är ett lämpligt djup)

Det där med årstiderna har jag inte hunnit blir riktigt klok på än. Har bara fiskat gös tre säsonger (och enbart vertikalt). Förrförra säsongen var våren dålig, från maj till mitten av juli var det bra, och från augusti successivt avtagande med ett litet uppsving i september/oktober.
    I år var våren skitbra, från islossning (26 mars i mitt hemmavatten) fram till slutet av maj var fisket skitbra, med kulmen i mitten av maj. Från Juni och frammåt har det successivt blivit trögare. Jag antar att det har med väder och vind att göra, vattentemp. och vattenstånd etc. Sen handlar det väl om att lära sig när, var och hur i sitt vatten.

På't igen. Hitta rätt fart, rätt djup, och fiska på rätt tid så ska du se att det smäller.

Mvh / Mattias

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
    Jag har varit ute 3-4 ggr de senaste två veckorna utan att få upp en gös i båten. Den andra trippen fick jag på en fin gös på ca 3 kilo som jag tyvärr tappade efter första rusningen inne vid båten, men i övrigt har det bara gått på gäddor. Gösen tog på en grå bomber 25A. Wobblern gick på drygt 9 meter och djupet var 12-13 där det small. Klockan var runt 19:00.

Jag körde ett pass igår i blåsten och det gick på fem gäddor på 2.5 timme. De tog ljusa/mörka wobblers på allt från 4-9 meters djup, såväl på botten som i mellanvattnet, men ingen gös tittade fram.

Jag är ovan vid gösfiske men van vid gäddfiske, vilket förmodligen påverkar mitt fiske till det negativa. Jag slipper gärna gäddorna just nu vad har ni för tips? Det brukar bli så att jag är ute mellan 17:30 till 20:30. Jag åker in precis när det mörknar. Men det kanske är då man ska börja köra även nu när det börjar bli kallare i vattnet? Vad har ni för erfarenheter från bottendjup och wobblerns djup?
    Senast ändrad av elfving73; 2012-09-04, 10:19.
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

Kommentera

Tack för svaret elfving. Det där med fart vid gösfiske har man ju hört många många gånger, och alla säger att man ska åka så långsamt man kan i princip. Det blåste mycket igår och vi låg oftast i medvind, och därav var farten högre än normalt. När jag fick på gösen så låg vi i svag motvind och ja, då gick det ju långsammare, så det ligger nog något i det du säger. Just nu kör jag med bensinare och kan inte gå lägre i fart, men snart kommer det på en elmotor på båten och då har jag möjlighet att köra långsammare

Jag har bara en akterlanterna nu och måste fixa en i fören innan jag kan va ute längre på kvällarna. Men när det är gjort lär jag testa längre in på kvällarna. Men hur fungerar det på hösten. Är det fortfarande sent som gäller för gösen, eller börjar den jaga tidigare när tempen går ner?
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Notera gärna att många som trollar gös inte använder sig av elmotor. Gösarna verkar inte gille ljudet från motorn helt enkelt! Låter lite märkligt när man ändå använder sig av elmotorn vid vertikalfisket.. Där funkar det klockrent.

Prova att köra med drivankare istället, vet att du kör med en sportsman 400 och du kommer sänka farten rejält med 2st 50-60cm drivankare... Säkert uppåt 1kn fartminskning!

Iofs, en elmotor måste du ju ha ändå :-)

Kommentera

Jag är ingen expert, men min tolkning utefter allt jag läst om gösen och dess beteende är att det är ljuset som styr så gott som allting, åtmintstone vart gösarna befinner sig i vattenmassan. De är extremt ljuskänsliga, och stiger och går ner i vattenmassan i takt med ljusmängden som bryter vattenytan. I normala fall går de upp i vattenmassan vid skymning och djupare när det ljusnar. Så en solig, vindstilla sommardag står de djupt. Men om det blåser, eller om det är mulet, eller kanske regnar lite, så blir ljusinsläppet mindre och gösarna tenderar att stiga i vattenmassan. Så jag tror inte årstiden är så relevant när det kommer till den biten, vart de befinner sig i vattenmassan alltså.

I boken "Gösfiske - Fakta & Fisketips" av Kjell Johansson beskriver han ett experiment som gjorts på gös. Man hade gösar i stora vattentankar inomhus. Sedan observerade man hur gösen reagerade när man ökade/sänkte ljuset. Det visade sig att när det började mörkna så gick samtliga gösar successivt uppåt i vattenmassan i takt med ljuset, och nedåt i takt med det avtagande ljuset.
          Läs den boken, den är mycket intressant.

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
          Tack för svaret elfving. Det där med fart vid gösfiske har man ju hört många många gånger, och alla säger att man ska åka så långsamt man kan i princip. Det blåste mycket igår och vi låg oftast i medvind, och därav var farten högre än normalt. När jag fick på gösen så låg vi i svag motvind och ja, då gick det ju långsammare, så det ligger nog något i det du säger. Just nu kör jag med bensinare och kan inte gå lägre i fart, men snart kommer det på en elmotor på båten och då har jag möjlighet att köra långsammare

Jag har bara en akterlanterna nu och måste fixa en i fören innan jag kan va ute längre på kvällarna. Men när det är gjort lär jag testa längre in på kvällarna. Men hur fungerar det på hösten. Är det fortfarande sent som gäller för gösen, eller börjar den jaga tidigare när tempen går ner?
          Senast ändrad av elfving73; 2012-09-04, 10:44.
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Respektera gällande fiskeregler
          -Ha kul!

Kommentera

kanske är det så att det inte finns några större mängder gös där du fiskar,verkar som gäddorna dominerar.men helt klart är det farten som dominerar max 1,2 knop på gös.om du inte har elmotor häng ut några bromshinkar alt ikea kasse dock är båten lite svårstyrd med denna.En elmotor stör gösen betydligt mer vid trolling när gösen jagar pelagiskt än om den står vid botten tex vid vertikalfiske.men jag är övertygad att även gösen blir störd vid botten om man fiskat länge över ett område.Skall du trolla gös i de övre vattenmassorna är det viktigt att använda paravaner.gösen styrs mycket av vattentemperaturen och det är viktigt att hamna rätt prova dig fram med olika djup.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Notera gärna att många som trollar gös inte använder sig av elmotor. Gösarna verkar inte gille ljudet från motorn helt enkelt! Låter lite märkligt när man ändå använder sig av elmotorn vid vertikalfisket.. Där funkar det klockrent.

Prova att köra med drivankare istället, vet att du kör med en sportsman 400 och du kommer sänka farten rejält med 2st 50-60cm drivankare... Säkert uppåt 1kn fartminskning!

Iofs, en elmotor måste du ju ha ändå :-)
              Jag har aldrig hört att gösen störst av elmotor.. snarare tvärtom, att den störs av bensinaren och att det är därför man brukar ha längre lina ut än vid gäddfisket. Men nu är ni två som säger samma sak så jag får lita på er drivankare har jag hos min bror uppe i Örebro, det kan jag få hem till helgen!

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
              Jag är ingen expert, men min tolkning utefter allt jag läst om gösen och dess beteende är att det är ljuset som styr så gott som allting, åtmintstone vart gösarna befinner sig i vattenmassan. De är extremt ljuskänsliga, och stiger och går ner i vattenmassan i takt med ljusmängden som bryter vattenytan. I normala fall går de upp i vattenmassan vid skymning och djupare när det ljusnar. Så en solig, vindstilla sommardag står de djupt. Men om det blåser, eller om det är mulet, eller kanske regnar lite, så blir ljusinsläppet mindre och gösarna tenderar att stiga i vattenmassan. Så jag tror inte årstiden är så relevant när det kommer till den biten, vart de befinner sig i vattenmassan alltså.

I boken "Gösfiske - Fakta & Fisketips" av Kjell Johansson beskriver han ett experiment som gjorts på gös. Man hade gösar i stora vattentankar inomhus. Sedan observerade man hur gösen reagerade när man ökade/sänkte ljuset. Det visade sig att när det började mörkna så gick samtliga gösar successivt uppåt i vattenmassan i takt med ljuset, och nedåt i takt med det avtagande ljuset.
              Läs den boken, den är mycket intressant.
              Ah, spännande, det ska jag absolut ha i åtanke när jag är ute. Jag har dock alltid haft bättre fiskelycka vid blåsiga gråa dagar för såväl abborre som gädda, så att gösen reagerar på samma sätt förvånar mig inte. Men ja, gösen är nog ännu mer känslig och har större skiftningar mellan vilket djup de står på beroende på vädret. Tack för boktipset!

Ursprungligen postat av Gösnäs Visa inlägg
              kanske är det så att det inte finns några större mängder gös där du fiskar,verkar som gäddorna dominerar.men helt klart är det farten som dominerar max 1,2 knop på gös.om du inte har elmotor häng ut några bromshinkar alt ikea kasse dock är båten lite svårstyrd med denna.En elmotor stör gösen betydligt mer vid trolling när gösen jagar pelagiskt än om den står vid botten tex vid vertikalfiske.men jag är övertygad att även gösen blir störd vid botten om man fiskat länge över ett område.Skall du trolla gös i de övre vattenmassorna är det viktigt att använda paravaner.gösen styrs mycket av vattentemperaturen och det är viktigt att hamna rätt prova dig fram med olika djup.
              Som sagt så kan jag få hem mitt drivankare till i helgen, och nybeställde paravaner var jag faktiskt och hämtade på posten för en timme sedan så jag är redan ett steg före

Ska testa alla era tips till nästa gång, så får vi se!
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Gösen störs inte av bensinaren. Den går gärna upp i eftersprutet och hugger om du har ett släpspö rakt bakom motorn.
                Jag har haft två st. Foderspänner bakom båten på vardera sidan av motorn och fått ner farten till ca. 0,8-1 knop.
                Har även numera drivankare som fungerar lika bra.

Kommentera

Jaså, låter bra! Om du har tips från gösfisket i mjörn så får du gärna skicka ett PM =)
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 296 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art