Behöver hjälp , mete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp , mete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp , mete

Tjena , ska mete gädda till helgen och tycker att mitt haspel känns lite klent. Vet att det inte är optimalt det här men är det möjligt att gäddmeta med ett jerkset ifall jag inte hinner fixa ett redigt spö? jag vet att allt är möjligt men jag menar tappar man massa fisk osv? eller funkar det hyfsat bra förutom att man får ta det lugnt i utkasten?
    Tackohej leverpastej :}

Du kommer inte kunna kasta lika långt alls och du kommer inte heller sätta mothuggen lika bra. Hur klent är ditt haspelset?

Kommentera

Om du ska köra jerkspö skulle jag i så fall kört slowtrolling för du kommer inte kunna kasta betesfisken nämnvärt.

Kommentera

Beroende på spö så KAN det funka rätt bra med ett vanligt haspelspö. Fiskade ett par somrar sen med mitt SavageGear Bushwacker 15-40gram, använde mörtar på typ 100gram eller så, men med tanke på att jag fiskade från båt underlättade det en del. Istället för att kasta och riskera spöbrott eller att mörten lossnar, är det bara att göra en väldigt lätt lobb ut med betesfisk+flöte, ro ett X antal meter för att få ut mer lina till flötet och sedan börja slowtrolla. Funkade klockrent, mothuggen satt bra med nylonlina och trots att spö bara är 7fot.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Om du ska köra jerkspö skulle jag i så fall kört slowtrolling för du kommer inte kunna kasta betesfisken nämnvärt.
          Det är det som är tänkt ! Ursäkta att jag uttryckte mig med "mete" menade flötestrolling
          Senast ändrad av Jeppe24; 2012-09-03, 19:39. Anledning: awdwa

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
            Beroende på spö så KAN det funka rätt bra med ett vanligt haspelspö. Fiskade ett par somrar sen med mitt SavageGear Bushwacker 15-40gram, använde mörtar på typ 100gram eller så, men med tanke på att jag fiskade från båt underlättade det en del. Istället för att kasta och riskera spöbrott eller att mörten lossnar, är det bara att göra en väldigt lätt lobb ut med betesfisk+flöte, ro ett X antal meter för att få ut mer lina till flötet och sedan börja slowtrolla. Funkade klockrent, mothuggen satt bra med nylonlina och trots att spö bara är 7fot.
            Men hur är det att drilla en 10a på lätt haspel? ..

Kommentera

Vad är betesvikten på spöt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jeppe24 Visa inlägg
                Det är det som är tänkt ! Ursäkta att jag uttryckte mig med "mete" menade flötestrolling
                Om det är flötestrolling är det inget problem. Du seglar jo bort ifrån flötet så du behöver inte kasta. Jag använde drennan pikefloat till detta tidigare men tröttnade på långa spön i båten och kör numera light jerk fox spön istället och det är absolut inget problem att ge mothugg.

Kommentera

Ah, flötestrolling, då blir det ju som danskjäveln ovan sa en helt annan femma Kör hårt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 022 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art