Butik me isfiskeredskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Butik me isfiskeredskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fixar inte vilken fiskebutik som helst idag slipningen av skäret eller? Billigt också! Har aldrig hört om folk som har haft problem med UR! Visst är det viktigast till tävlingpimpel. Men ismetar man och flyttar spöna aktivt blir det EXTREMT jobbigt att stå och veva "extravarv". Det är jobbig nog som det är att borra 205mm hål. Det gör givetvis att man tänker, nej jag orkar inte flytta ett spö. Så jag skulle vilja säga att det till allt fisket är viktigt med ett bra borr som man kan lita på. Elanen, det är nog enligt min mening större chans att skären, som inte håller samma höga standard som UR;s, lossar. Mitt Lazerborr "tappade" flera skär.

Tittar man på en vanlig klubbtävling är det kanske till 90% UR borr. Det borde säga det mesta, jag tycker det är lika viktig att ha ett bra borr till allt fiske. På sikt kommer det i vilket fall att bli ett ANTAL hål borrade. Rutinerade fiskare som "slänger bort" sina Lazerborr till föärmånen till UR förkommer ofta med. Så varför inte köpa ett UR borr direkt, ist för ett Mora som du kommer bli missnöjd med för att sedan köpa ett UR. Ett isborr som UR kommer alltid vara lättsålt om du inte skulle tycka att fisket var det du trodde det skulle vara.
    sigpic

Kommentera

Flodebanan, om jag bor i Stockholm och det är svårt att få en bra slipning. Vad tror du då att det är på landet. Och när man dock lyckats kan det vara en Hong Kong slipning där borren snurrar fint utan att ta nåt grepp i isen. Är väldigt vanligt. Har sett stackare på tävlingar som inte knappt fått ett hål på hela tävlingen. Tack vare att dom lämnat till nån klåpare. Där dom slipar saxar är inte samma som en riktig borrskärsslipare. Som sagt man behöver ju et extraskär. Och det pyntar ju en satans massa kulor. För om du nu har nån som slipar. Så måste han ju ha ett utbytes. Om inte ska du då stå och vänta på att skäret ska bli slipat. Jag vet att nästan alla på tävlingar använder Rantanen. Just på grund av rena masshysterin att just använda Rantanen. Människor är just funtade att springa åt samma håll. Sen att dom inte hittar nån fisk spelar ju ingen roll som det verkar. Bara borren är blå. Att Lazern skulle vara dålig och att man tappar skär. Ja har man inte skruvat fast det så kan det gå så. Likadant som du byter vinterdäck och inte skruvar fast bultarna. Mindre strul med Mora borrar. Fast vill man jaga slipning so what. Värst är ju om man är ute på okänt vatten och borrar i sten. Tar du då upp en ny krona varje gång. Eller åker du hem till sliparen direkt. Tror inte det. Är det på en helg är du såld. Värst på en lördag. Med Mora kan du åka till en stormarknad och köpa nya. Även fram på kvällen. Är flera av mina kompisar som just gjort det när det strulat. Och även undertecknat. Föresten min Rantanen 155 är hos min fiskekompis. När skären blev slöa tog han över den. Efter 5 år har han inte gjort nåt åt den. Frågade honom om jag fick köpa tillbaks den. Nä han ville spara den. Men han använder bara Lazer ändå.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

"Hejja elanen"
        närå. nu fick jag mkt information som kan va bra o veta... så vilken borr ska jag satsa på då? va tycker ni? elanen, du har ingen borr som du vill sälja som är duglig? mvh //Jimpa
        //Me

Kommentera

Elanen; Anledningen till att de flesta som tävlar har Rantanen är ju förstås för att det är bästa borren.
          Dessutom blir det inte dyrare att ha ett extraskär till den borren än att köpa nya slit och släng-skär till Lazern. Jag var dumsnål och köpte en Lazer för ett par säsonger sen, det blev ju bara extradyrt eftersom jag fick lov att köpa en riktig borr efter ett par turer av segborrande med Lazern. Visst, fiskar man ett par gånger om året kan man ju nöja sig med B-grejor...

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
            Elanen; Anledningen till att de flesta som tävlar har Rantanen är ju förstås för att det är bästa borren.
            Dessutom blir det inte dyrare att ha ett extraskär till den borren än att köpa nya slit och släng-skär till Lazern. Jag var dumsnål och köpte en Lazer för ett par säsonger sen, det blev ju bara extradyrt eftersom jag fick lov att köpa en riktig borr efter ett par turer av segborrande med Lazern. Visst, fiskar man ett par gånger om året kan man ju nöja sig med B-grejor...
            Precis min åsikt, jag råkar bo i samma "by" som Olssons Fiske har sina rötter i. Det tar ca. 5 min för mig att på cyklen åka ner till butiken och lämna in skäret, om jag vill kan jag ta ett utbyteskär direkt med mig hem. Men jag väljer ofta att ta "mitt egna" tillbaks. Jag slipar bara en ggr. innan vintern, och har inget x-tra skär. Blir det akut fixar jag ett låneskär utan problem. Att skären man får tillbaks är extremt bra slipade är det ingen som helst tvekan på! Men att försöka slipa ett UR skär själv, då har man blivit otroligt dum! Det syns ju på utformningen av skäret att det är omöjligt att fixa själv. Att sedan köpa nya skär och kasta dom gamla kostar väl ca. 100. En slipning tror jag kostar runt en 70kr. 30kr x-tra per gång. Sedan så blir säkerligen Mora slött före UR?!. Så har du planerat att ha borret under din isfisketid lönar det sig att köpa ett UR!

Skämtar du med mig när du säger att det inte finns någon kronslipare till UR i Sthlm? Köper alla "dumma" Sthlmare nya UR kronor varje ggr. dom börjar bli slöa?
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
              Ett ex. Slog upp sidan i senast fiskejournalen.

10 KG Belastning UR 12varv MORA 21varv
              Utan belastning UR 13varv MORA !!42!!varv

Danne: Att ha fast skär gentemot lösa säger ganska mycket tycker jag

Har också haft ett sådant borr till en början, men att provborra med en kompis gamla UR var som en dröm. Nästa Jul kom tomten med ett UR!
              Suveränt, nu får Mamma och Pappa ha det "kassa" nya skär hjälper inte mycket. Till och med dom lånar betydligt hellre vårat än tar "det kassa". Sen skiljer sig ju knappt priserna mellan ett UR RÖD och Lazer?

Hunder- Kan finns Normarks Räddningoverall(ca. 3000++kr) för 995;- kvar på Olssons Fiske. Finns bara i S tror jag om det finns några kvar där(hela Sverige), men det kanske passar dej!?
              Läste den artikeln och blev mycket förvånad för jag behöver f-an inte göra så många varv med min mora spiral och det är en 175mm.

Undrar om de inte fått ett måndagsexemplar eller kanske råkat skada skären under testets gång.

Mora spiralen är billig och bra i mitt tycke.

(Lägg sen till att 175mm borren och 200mm borren har samma spiral och det bara är skären som skiljer så kan man för en billig peng får både en 175mm och en 200mm bara att byta skären.)

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz
                Läste den artikeln och blev mycket förvånad för jag behöver f-an inte göra så många varv med min mora spiral och det är en 175mm.

Undrar om de inte fått ett måndagsexemplar eller kanske råkat skada skären under testets gång.

Mora spiralen är billig och bra i mitt tycke.

(Lägg sen till att 175mm borren och 200mm borren har samma spiral och det bara är skären som skiljer så kan man för en billig peng får både en 175mm och en 200mm bara att byta skären.)
                MMm, då blir ju verkligen borren stabil och bra, speciellt genom tjock is!

Tror dom testade mera än ett borr just för att undvika de effekten.

Offtopic; Jag fick gå iväg och borra ett hål åt en morfar med gråtandes barnbarn som inte kom igenom isen med sin mora förra vintern. Det borret hade sett bättre dagar ! Men det skulle säkerligen kunna vara vilket annat borr som helst.
                sigpic

Kommentera

Hejsan.

Jag brukar handla mina fiskegrejor färilafritid (ligger inte i 08 men han är bra att handla av tycker jag)
                  Kolla gärna hans hemsida med adress www.farilafritid.se

Mvh Jonas

Kommentera

KG, bästa vän eller Flodebanan. Flodebanan vi har ingen handlare som vi kan springa runt hörnet till och byta skär eller få slipat. Inte ens på en söndag. KG, vi har haft debatt om borrar tidigare. Om du snackar om snabbhet när det gäller borrar. Om man tävlar är det ju en 110 mm borr. Och där är det piss om man snurrar ett varv eller mindre. I Fiskejournalen testar dom isborrar. Rantanen blå 155 mm fick 5 i betyg. Mora Expert 150 mm fick 5 i betyg. Rantanen röd 155 mm fick 5. Viking Royal 150 mm fick 5 i betyg. Viking Fin 150 mm fick 5 i betyg. Och det skilde något varv i mellan Rantanen och dom andra borrarna. Så vad snackar du om. Rantanen lever kvar i det förgångna. Många av dagens borrar har klättrat i från Rantanen. Nostalgin lever kvar.

Kommentera

Glömde att skriva att dom tyckte att Rantanen var dålig på rutten våris. Den skar fast. Stämmer med min jag ägde. På grund av för skarp vinkel. Så nog får du KG vidimera lite till faktiskt. Testen finns ju att läsa själv om du inte missat den.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 062 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art