Butik me isfiskeredskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Butik me isfiskeredskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Förstår inte varför alla dissar Moraspiralen kategoriskt. Visst finns det bättre borr, men den klarar jobbet. Är det väldigt kallt kan skären frysa, men den kyla som krävs för det medför även att C&R inte funkar så då stannar jag ändå hemma.

Så om budgeten är låg tycker jag att det borret är värt en tanke, jag har klarat mig med mitt i över 20 år!

Extraskär till detta borr är billiga och man kan kosta på sig att alltid ha med ett par fräscha. Jag vet inte vad det kostar till de andra borren, men det är ingen liten kostnad iaf.

Tävlingspimplare och norrlänningar med tjock is och ofta kallt väder bör dock välja annat.

/Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
      Förstår inte varför alla dissar Moraspiralen kategoriskt. Visst finns det bättre borr, men den klarar jobbet. Är det väldigt kallt kan skären frysa, men den kyla som krävs för det medför även att C&R inte funkar så då stannar jag ändå hemma.

Så om budgeten är låg tycker jag att det borret är värt en tanke, jag har klarat mig med mitt i över 20 år!

Extraskär till detta borr är billiga och man kan kosta på sig att alltid ha med ett par fräscha. Jag vet inte vad det kostar till de andra borren, men det är ingen liten kostnad iaf.

Tävlingspimplare och norrlänningar med tjock is och ofta kallt väder bör dock välja annat.

/Martin
      Ett ex. Slog upp sidan i senast fiskejournalen.

10 KG Belastning UR 12varv MORA 21varv
      Utan belastning UR 13varv MORA !!42!!varv

Danne: Att ha fast skär gentemot lösa säger ganska mycket tycker jag

Har också haft ett sådant borr till en början, men att provborra med en kompis gamla UR var som en dröm. Nästa Jul kom tomten med ett UR!
      Suveränt, nu får Mamma och Pappa ha det "kassa" nya skär hjälper inte mycket. Till och med dom lånar betydligt hellre vårat än tar "det kassa". Sen skiljer sig ju knappt priserna mellan ett UR RÖD och Lazer?

Hunder- Kan finns Normarks Räddningoverall(ca. 3000++kr) för 995;- kvar på Olssons Fiske. Finns bara i S tror jag om det finns några kvar där(hela Sverige), men det kanske passar dej!?
      sigpic

Kommentera

Klenis :p

Jag behöver mer muskler så jag behåller mitt Mora ett tag till

Kommentera

Klenis :p

Jag behöver mer muskler så jag behåller mitt Mora ett tag till
          Sket jag i det? Skall man börja fiska skall ma inte ha skit, då tröttnar man direkt!
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
            mongofisk dvs gädda
            ??????????????

Kommentera

Ursprungligen postat av Tamas
              hej jimpa .....kolla med gekås i ullared dom säljer fladens flytoverall för 899:- köpte en till far på farsdag han blev hur nöjd som helst ....själv kör jag med crossflow = fryser aldrig
              jo där var man i somras o köpte mkt och billigt. men farsan ska ner i julhelgen så då kanske han kan köpa en till mig! tack för ett bra tips.

Bra disskussion för jag tänker kanske köpa en morsaspiral...
              //Me

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
                jo där var man i somras o köpte mkt och billigt. men farsan ska ner i julhelgen så då kanske han kan köpa en till mig! tack för ett bra tips.

Bra disskussion för jag tänker kanske köpa en morsaspiral...
                Släng pengarna i sjön ist för på en Mora Spiral, då kan du iaf gå därifrån med välbehag. Fråga Elanen , kan kan nog motivera sågningen bättre än mej, han verkar vara duktig på sådant!

Det är verkligen det sämsta isborret som jag vet går att få tag på idag, leta hellre efter ett begagnat UR eller Lazer, annars fugerar ju en yxa ganska bra med, och det e inte dyr. Aja, efter vinter kommer du få höra, vad var det jag sa
                sigpic

Kommentera

hehe ja... jag kanske har fått svår på mailet jag skickat honom. han har ju pimplat me duktiga fiskekolegor...
                  //Me

Kommentera

/Martin

Håller med Martin jag har farsans gamla mora 150mm, rostig och jävlig har dock byggt om skarven för den glappade.
                    Och brukar sätta på nya skär varje vinter, men jag bor på västkusten och isarna brukar inte bli så hel----tes tjocka här så jag har kört med den gamla goa moran i 15år själv.
                    Skall man inte tävla så förstår jag inte varför inte moran inte skulle duga.

Kommentera

Tror att många är kvar i stenåldern när det gäller isborrar. Har ägt en Rantanen 155. Den modellen där man kunde vika den på mitten. Kanonborr, men borrskäret gjorde att jag sålde bort den. Fanns ingen i Stockholm som kunde slipa det. Ett extraskär som man behöver kostade nästan lika mycket som borren. Sedan gillade jag inte dessa pyttiga handtag. Att gemföra med gamla Mora är inte rättvist. Nya Mora borrar har en annan vinkel på skäret. Har tävlat med både med Rantanen och Mora. Men inte förlorat på antal varv. Utan mer på att man inte hittat fisken. En Mora av gammalt stuk duger hur bra som helst efter jakt på grisborre. Där bygger det ju inte på att rusa som en galning på jakt efter fisk. Mer tanke bakom när man jagar fettborre. Och att sitta mycket längre i hålen. Ibland upp till 10 minuter när det är riktigt trögt. Använder bara Mora borrar idag. Lazern är helt utmärkt. Men undvik att köpa nya ur- Mora borrar eller Mora Viking. Dom är alldeles för korta när isen är tjock. Lazern är lång och kan om man vill köpa till förlängare. Men om plånboken är maläten duger en begagnad ur-Mora. Sedan får man ju inte glömma att Mora skären är prisvärda och finns runt hönet. Lätt att byta gemfört med Rantanens ofta fastrostade krona. En kompis som heter Plutten hade ett annat otrevligt möte med Rantanen. På en tävling försvann hela kronan i ett borrhål. Kvar var bara ett rostig stump av borren. Vattnet lägger sig bakom kronan och rostar in ifrån. Sånt händer inte dom Mora borrar som har fasta skär. Hundersmark, undvik att köpa Mora borrar som har popnitade skär (ser ut som det). Utan då hellre med lhela kronor med ditskruvade skär.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 061 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art