Har fått för mig att det inte alls e det minsta bra att köra runt med båten när det är minus ute, att tex kylvattnet kan frysa i motorn och därmed orsaka skada. Någon som vet exakt hur det ligger till?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Båt motor och kyla?
Collapse
X
-
Det är lugnt så länge du inte tiltar upp motorn ur vattnet. Har man en båt liggandes i sjön när det är minusgrader måste motorn vara i vattnet. HAr man båten på trailer och brukar frakta ekipaget med motorn upptiltad är det viktigt att tömma vevhuset på kylvatten innan man åker iväg från sjön.Senast ändrad av KG?; 2004-11-18, 16:18.
-
Instämmer med förgående talare. Plus; har du en utombordare kan du ju kika så att det kommer vatten i skvallerstrålen på riggen. Gör det inte det har du en ispropp. Brukar släppa om man kör ett tag, alt tar bort kåpan och hittar en gummislang att klämma lite på. Osäker på hur länge man kan köra utan synlig skvallerstråle men ett par minuter alla gånger. Annars gäler bara; se upp för isberg
Kommentera
-
Om det blir så kallt så att isen lägger sig är det nog att föredra att tilta motorn.
Min uppfattnig är att vattnet i kylsystemet rinner ur när motorn tiltas (Yamaha 20 hk)
Jag har praktiserat den principen dom sista 15 åren utan att ha haft några problem.kalleh
Kommentera
-
Ursprungligen postat av kallehOm det blir så kallt så att isen lägger sig är det nog att föredra att tilta motorn.
Min uppfattnig är att vattnet i kylsystemet rinner ur när motorn tiltas (Yamaha 20 hk)
Jag har praktiserat den principen dom sista 15 åren utan att ha haft några problem.
Kommentera
-
Uberola, tror nog du lätt kan lita på KG? råd. Inget vatten i kylsystemet, ingen frysning. Ett extremt exempel; Själv har jag bla en slängbåt den har legat i sjön 4 år i rad året runt med motor på! Den tas aldrig upp, isskravlet vintertid fixar beväxningen, nöts bort effektivt.En vecka har den varit uppe på fyra år, en vecka!. Bortsätt från en vecka har den legat i 208 veckor på raken. Året runt.Några veckor per år brukar jag vara fastfrusen. Inga problem med frysning...men som sagt en slängbåt i 4mm aluminium 4hk Yamma.
Kommentera
-
Allmänt, en reflektion angående motorer och kyla. Vinterförvaras bilar under vintern?..jo iofs utomhus oberoende av temperatur. " -30-C ?, inga problem bara att vrida på nyckeln..1000-tals för att inte säga 100.000-tals båtar med mororer på/i förvaras på land utomhus i stark kyla, händer det något?..nää...den enda anledning till att ta upp en båt är ju beväxning och att isen lägger sig. Plus ev. service...att vattnet utvidgar sig vid frysning med sprängrisk känner ju alla till, ta hänsyn till det så händer inget...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HemiAllmänt, en reflektion angående motorer och kyla. Vinterförvaras bilar under vintern?..jo iofs utomhus oberoende av temperatur. " -30-C ?, inga problem bara att vrida på nyckeln..1000-tals för att inte säga 100.000-tals båtar med mororer på/i förvaras på land utomhus i stark kyla, händer det något?..nää...den enda anledning till att ta upp en båt är ju beväxning och att isen lägger sig. Plus ev. service...att vattnet utvidgar sig vid frysning med sprängrisk känner ju alla till, ta hänsyn till det så händer inget...There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 296 visningar
1 gilla