Göra gäddtafs av FC? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra gäddtafs av FC?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göra gäddtafs av FC?

Har tänkt göra egna tafsar till gäddfisket av Fluor Carbon 0.45 men har några frågor.
    Är 0.45 för klent till riktat gäddfiske?
    Är det enbart jerk-beten som måste ha styv tafs? Samtliga wobblers och andra beten med egen gång behöver inget som helst styvhet i tafsen?
    Vilken storlek på lekande och beteslås är lämpligt?

man behöver inte ha stel tafs, har 7strand wire till allt gäddfiske, enda gången jag använder stel tafs till jerkbait är ett bete som är sink/shallow. för att det går trappsteg uppåt och då händer det ibland att kroken fastnar i den mjuka tafsen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bulte Visa inlägg
      Har tänkt göra egna tafsar till gäddfisket av Fluor Carbon 0.45 men har några frågor.
      Är det enbart jerk-beten som måste ha styv tafs? Samtliga wobblers och andra beten med egen gång behöver inget som helst styvhet i tafsen?
      0.45 är väl i klenaste laget enligt min mening. Använder den diametern till gösfisket vid bla jigg och mindre wobbler, och visst klarar den en och annan mindre snipa, men det går ett antal tafsar....
      Diametern beror även på vilka vikter på beten du använder, till jerkbait mm skulle jag köra 0.9-1mm.

Till gäddfisket använder jag toothproof titan 50pounds samt 75pounds, duolock och crosslock-lås samt lekande i storlek 6.

Lekande och lås får man anpassa efter betesvikterna...

Kommentera

Om det ska vara riktat efter gädda så tycker jag helt klart du ska gå upp till 0.80 i alla fall, kanske lite högre. Jag kör 0.40 till dropshot för att skydda mig skapligt mot gäddor och 4/5 gånger går det ju bra men visst händer det att gäddorna biter av den. Och då är det ändå bara smågäddor eftersom jag bara kör jag små dropshot-jiggar.
        Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

0,45 FC är för klent till riktat om du frågar mig, jag håller med om att 0,90-1,0mm är mer lagom.

Du behöver inte stel tafs till JB heller, jag körde länge med 7 trådig 60lb ståltafs men har gått över till 75lb enkeltrådig titan pga att den håller längre. Alt 1,0mm nylon istället för FC, det är mycket billigare.

Till vanligt gäddspinn använder jag fortfarande 7 trådig stålwire.

0,45 FC använder jag till göstrolling/vertikal.

Ursprungligen postat av Bulte Visa inlägg

Kommentera

Tack för svaren!

Vad är det för skillnad på vanlig nylon och FC i samma dim?
            Har 0,45 liggandes men jag köper dubbelt så kraftig enligt era tips.

Tror ni FC/Nylon-tafs kan ha fördel då den syns mindre? Eller är aldrig gäddan skeptisk mot tafsen?
            Ska göra tafsar till beten runt 20-30g men även till betydligt större (Jätten bl.a) dock kommer den enbart att släpas då jag fiskar med haspelrulle.
            Bör jag göra två olika tafsar med olika stora beteslås/lekande men samma dim på lina?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 209 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art