bygga, trimma och lacka ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bygga, trimma och lacka ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bygga, trimma och lacka ambassadeur

Hej! Jag tänkte roa mig med att bygga ihop en jerkrulle i vinter och har några frågor om det. Jag har en begagnad 5601 jerk och en splitterny 5601 JB. Så här har jag tänkt: Jag tänkte ta båda gavlarna och "vevhuset" eller vad det kallas från 5601 jerk och lacka dessa (lämna in hos lackerare). Sedan hade jag tänkt att ta alla delar ifrån JB rullen och sätta i. Tänkte även byta utväxlingen till 6,3:1. Sedan tänkte jag trimma den med UT Musky Performance, lättviktslinspridare och keramisk knivbult. Och slutligen sätta på en predatorvev. Då är mina frågor följande, fungerar det här bygget att göra utan några problem? Är något av det jag tänkt göra överflödigt? När jag säger överflödigt menar jag inte kostnadsmässigt, utan rent funktionsmässigt. Är "vevhuset" eller/och gavlarna bättre på JB än på 5601 jerk kvalitetsmässigt? Går det överhuvudtaget att lackera vevhuset och med tanke på smörjfunktioner o.s.v?

Väldigt tacksam för svar!!!! Och gärna inga svar som "köp en cardiff istället" och liknande

MVH Micke

Själv skulle jag skippa lättviktslinspridaren och den keramiska knivbulten då man ändå inte kastar rekordlångt med jerkbaits, gummibeten mm. Annars tycker jag att det låter som en bra kombination. Angående lackningen skulle jag välja en pulverlack som bakas i ugn och är hårdare och tåligare än vanlig sprutlack.

Kommentera

Kan bli problem med lack på stativet (samma stativ på båda rullarna), men gavlarna går ju bra.

Kommentera

Fast är det verkligen samma stativ? Rätt säker på att det är kromad mässing i JB och aluminium i Jerk.

Kommentera

Jaja =)
          Så e de nog.

Därmed vill du använda stativet från JB'n om du ska fiska lite tyngre beten.

Kommentera

Låter som ett kul vinterprojekt. Lättviktsspridare och knivbult är obligatoriska på mina rullar, de går till och med före UT kittet som jag inte heller skulle vara utan. Lacka borde inte vara några problem, kanske hitta någon airbrush wizard och få någon cool motivlack? Själv klurar jag på en gäddmönstrad...
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Tack för svar!

Totte: Är det p.g.a smörjfunktion som du inte tror att det går att lacka stativet?

Anders: Jo jag har redan planerat en viss motivlack. Den kommer bli sjuuukt snygg, hoppas Totte har fel i att det kan bli problem att lacka stativet för annars pajar hela lackidén ;D

Finns det ingen här på forumet som lackat ett 5601-stativ med fungerande resultat?

Jag har även lite planer på att "spackla" lite på ena gaveln, någon som har tips på ett bra material till detta? typ plastic padding? :P

MVH Micke

Kommentera

Låter grymt roligt!
                Blev riktigt sugen på att pimpa mina 3 ambisar!
                -----------PB's!-----------
                Gädda 8,7 kg
                Harr 0,5 kg
                Abborre 0,8 kg
                Torsk 2,4 kg
                Havsöring 3,5 kg
                Näbbgädda
                Strömming
                Mört
                Skrabb

Kommentera

Rullprojekt är kul. Här kommer ett i den högre skolan. Dr Rob är en svensk snubbe som jobbar åt havsrulletillverkaren Everol (tror jag). Kolla in denna länk där han byggt en minikopia av en Ambassadeur 30 havsfiskerulle.. http://www.stripersonline.com/t/8598...-picture-heavy

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                    Låter som ett kul vinterprojekt. Lättviktsspridare och knivbult är obligatoriska på mina rullar, de går till och med före UT kittet som jag inte heller skulle vara utan. Lacka borde inte vara några problem, kanske hitta någon airbrush wizard och få någon cool motivlack? Själv klurar jag på en gäddmönstrad...
                    vad har du märkt för skillnad med lättviktsspridaren och keramiska knivbulten?
                    jag har själv satt en sån på min Rocket 6500 krom, och märkste inte ett skit då jag kastade med 80 gram bly, men det kanske gör skillnad på andra typer av drag/vikter?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art