Döda storgäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Döda storgäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

håller med om att det är upp till var och en att avgöra
    om man vill ta upp en trofe-fisk eller ej, men att skylla
    på att den inte klarade sig pga att krokarna satt för djupt/illa
    är enligt mig kvalificerat skitsnack! just när det gäller grövre
    fisk så har vi iaf inte i vår båt nånsin misslyckats med att sätta
    tillbaka fisken i någotsånär bra skick.

en grov gädda har tex så
    pass kraftiga gälbågar plus ett större avstånd mellan dem så om betet
    nu sitter så pass djupt som folk säger så går det nästan alltid att gå
    in bakvägen så att säga öppna beteslåset, och lirka ut det mellan
    bågarna, ev klippa krokarna först om det handlar om ett riktigt stort
    bete.

sen så verkar det även råda en allmän missuppfattning om att så fort
    en gädda blöder så är det lika bra att slå ihjäl den för den kommer ändå
    inte klara sig. självklart så minskar chanserna drastiskt om den blöder okontrollerat, men lite blod efter ett lossat bete, eller till och med en avbruten gälbåge (med tanke på hur mycket fisk som kommer upp med läkta avbrutna bågar) betyder inte ond bråd död!

simma lugnt*
    Besök www.sportfiskeonline.com för att läsa allt om Team Snipa och deras senaste bravader

Kommentera

Ursprungligen postat av Stenbocken
      Zonker: Det händer ju ideligen. Kolla senaste fallet i fotoalbumet, där man poserar i olika kläder med en fisk på 14.3. Sen vet jag inte om man ska dra för stora växlar på det. Det är ju trots allt var och ens ensak vad man väljer att göra med fångsten. Jag är fullkomligt för C&R, men jag tror inte att man utbildar genom att klanka på de som väljer att hantera det annorlunda, utan genom att fokusera på att möjligheten finns, och HUR man gör. Alla befinner vi oss i olika faser av vår utveckling mot rutinerade sportfiskare, och det är sorgligt att se att en del förgrundsfigurer inom fisket inte kan minnas hur det var att vara rookie.
      Är det kanske det som är felet ? Man törs inte stå för sin bonkning pga av vi är för hårda mot dom som bonkar ? Man drar en liten vit lögn istället för att få svara upp mot en hel armé med galna C&R:are. Jag har själv bonkat en del gädda i början av min fiskekarriär och det kanske vara bara tur att jag inte fick ett monster då i början ? Vem vet...den kanske hade fått smaka på klubban ?
      12 hours
      1,440 casts
      2 followers
      1 strike
      DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Kan bara berätta att jag fick en på 6,9kg förra helgen som mellanzalten satt med båda krokarna i gälarna.
        Eftersom jag var ensam tog det tid att få loss zalten och jag fick hålla på och trassla genom gälarna på den.
        Efter en 10-15 minuter när den var lossad och fotad så trodde jag inte den skulle komma igång igen eftersom den hållit sig lugn under hela avkrokningen.
        Men efter ca: 5 minuter i vattnet så såg jag livstecken och ytterligare 5 minuter senare så simmade den iväg lugnt och stilla.
        Det är möjligt att den avled senare men jag har iallafall gott samvete eftersom jag gjorde vad jag kunde.
        eftersom fotot blev som det blev så var det inget att ladda upp i fotoalbumet.
        Bifogade filer
        Ola

Kommentera

NIC: Du glömmer att det är nya rön i C&R-svängen hela tiden. Det är alltid ett sätt att landa och hantera fisk på som är på tapeten, och då är alla andra förkastliga.

Det är inte många år sedan som huggkroken var ett skonsamt måste för en sann C&R-anhängare. Det är inte heller speciellt länge sedan allt från rookies till grundare av SGK fick mängder med påhopp om det fanns minsta tillstymmelse till blod på fisken.

Nu finns det puritaner, och sådana som resonerar som dig.. D.v.s att gäddan är "tuffare än somliga tror". Vänta ett år eller tyvå så ska du se att du blir mailbombad om du berättar att du tagit ut ett bete genom gälbågarna, om jag tillåts överdriva lite.

Det bästa är ju att det aldrig finns ordentlig sakkunskap eller bevis på vad som egentligen är bäst, utan saker och ting blir liksom sant för att det upprepas tillräckligt många gånger. Jag vet t.ex. fortfarande inte om en grovmaskig håv är skonsammare mot slemskiktet än en finmaskig, eller om ett hål i underläppen orsakat av en lipgrip är bättre än att slemskiktet kan ta stryk av en håv, eller om en gäddas ryggrad verkligen är så vek ovan vatten att den kan knäckas vid fel hantering, som en del påstår.

Sunt förnuft. Vet att det i Engelsk press diskuterades mycket att slemskiktet var väldigt ömtåligt och handlandning förordades. Själva förfarandet vid kroklossning som rekommenderades var dock att man skulle gränsla gäddan och sedan ta ett gälgrepp! Gör verkligen en håv mer skada på fisken än att man sätter sig på den, med vad jag antar är torra byxor i stryktåligt material?

Jag värnar om vår gröne vän, och kommer därför att ta det säkra före det osäkra i många lägen, men jag köper inte in allt som sägs för det. Låt juniorer begå sina egna misstag utan att halshuggas, och försök vara med i ett tidigt skede med konsekvent information och ett vänligt tips på vägen.

Kommentera

elanen

Om nu gäddans slemskikt är så känsligt. Varför är gäddan efter leken helt söndertrasad men överlever i hög grad. Visst blir det fula ärr. Men dom kryar på sig. Det har blivit nån jäkla hysteri bara kring gäddan. Fasiken den är ju inte på nåt sätt utrotningshotad. Visst har det minskat på vissa områden. Där det även abborren fått känna av samma symtom. Men finns det inget att äta så söker sig rovfisken iväg nån annanstans eller svälter ihjäl. För min del har jag tyckt att det blivit lite Bin Laden stuk när det gädderiet. Visst behandla fisken man fått så bra som möjligt. Men att börja gråta över en gädda som nån nybörjare klubbat. Alla är inte världsmästare i början.

Kommentera

Är i princip för c&r för all fisk som man inte avser att själv äta färsk. Däremot förstår jag att det är lätt att bli osäker om man tar sitt livs fisk och det underlättas ju inte av att det är snabba beslut som gäller. Vem har inte "syndat" tidigare ?Men en liten reflektion/personlig erfarenhet, iofs lite off det, det är ju inte aktuellt i dessa fall förmodar jag...men det har ju talats en del om hur känsligt fisken slemskikt är för den varma torra handen, eventuellt överlevnad om man griper liten fisk med handen. Hade ofta någon gädda i akvarium nästan varje år tidigare, småknattar. Skitkul, de trivs bra, käkar nästan allt. Släppte dem på höstkanten betydligt större. en gång fick jag en 20 cm gädda på mepps/agliasinnare, tog den med torr hand fick lirka en del den satt på hela trekroken, tog hem den i hink. Det dröjde två dagar innan det började käka vilket är ovanligt, sedan var den igång som gäddor brukar vara, käkade bra. Tre veckor senare låg den i ytan och flämtade med mycket tydliga brännsår från mina fingrar, dagen efter var den död...något att tänka på vid hantering av små fiskar, typ smolt...

Kommentera

Oj oj oj, vilket liv det det blev. Först skulle jag bara vilja säga att ALLA i Baksmälla teamet förespråkar C&R , men om vi sansar oss lite så anser iallafall jag att varje fiskare måste få avgöra detta från fall till fall. Den gädda som togs igår och som det talas om i den här tråden bonkades mycket riktigt, frågan man kan ställa sig då är varför? Som en mycket god vän till mig, som förövrigt är en välkänd fiskeprofil i stockholmsområdet en gång sa:
                "- Man bonkar ALDRIG en fisk utan att veta varför."
                Sen kan man ju ha olika bättre eller sämre anledningar, visst. Men att folk som sitter framför datorn på ett forum och har sett en eller ett par bilder på en, vi kan väl säga drömfisk, börjar gnälla och komma med en generalliserande kritik utan att veta någonting om omständigheterna är väl inte riktigt fairplay mot fångstmannen? Det blir lite pajkastning och pajasvarning på några av inläggen, tyvärr.
                En fisk på 14.3kg och som mäter 127 cm drar man i bästa fall en gång i livet, och om man då vill ha en avgjutning eller skinnmontering på den....fine!
                Det är upp till varje fiskare att avgöra! Jag tycker att det är synd att han ska få den till viss del hårda och onyanserade kritiken som han fått i den här tråden och på andra forum.

Då ingen av oss sett en gädda i den här storleken tidigare så var vikten mycket svår att uppskatta, utan en godkänd våg i båten, men när lipgrippen går i botten (upp till 17kg) så visste vi att det var en riktigt grov fisk som faktiskt uppskattades till 17 kg, i det adrenalinrus som alla tre i båten hade så är det inte så lätt med viktuppskattning, det vet de som fått grov fisk.
                Så det första undertecknad gjorde imorse var att åka raka spåret och införskaffa en Super samson. Om det är nåt vi lärt oss så är det att ALLTID i fortsättningen ha en godkänd och pålitlig våg med sig.

Dessutom kan nämnas att då fisken tagit på en liten ZAM och den nedre kroken satt I strupen så var inte avkrokningen nån barnlek, om detta beror på för lite rutin ska vara osagt, men att dra ut wobblern baklänges går ju inte då det finns anatomiska begränsingar.

Vill även säga att detta var den första och förhoppningsvis sista gädda Team Baksmälla bonkat. Och om någon av oss nån gång lyckas få en lika eller ännu större gädda så kommer den att återutsättas.

MVH

Chip Fredde
                Team Baksmälla
                Senast ändrad av Chip Fredde; 2004-11-15, 19:13.

Kommentera

Hård och onyanserad??

Föreslår att du tittar in och läser Tompas inlägg på fiske.nu, eller surfar lite i fotoalbumet här på fiskesnack så kan du få en fingervisning om vad hård och onyanserat betyder. Själv tycker jag att det här är den mest nyanserade tråd/debatt om C&R jag sett på länge, eller kanske t.o.m någonsin..

Kommentera

Jag tycker att det är synd att han ska få den till viss del hårda och onyanserade kritiken som han fått i den här tråden och på andra forum.

Föreslår att Du läser vad jag skrev en gång till.

Sen kunde kanske jag ha valt andra ord, visst.

Mvh
                    Chip Fredde
                    Team Baksmälla

Kommentera

Visst går det oftast att sätta tillbaka fisken men man måste helt enkelt göra en avvägning när man fångar en fisk. Att sätta tillbaka en fisk som bara kommer att plågas anser jag är helt onödigt och grymt (två gånger i år har jag bedömt att gäddan inte skulle klara en kroklosning och utsättning). Det kan vara värt att ta hänsyn till luft och vattentempuratur vid återutsättning. Som Danne påpekade så har är en juli gädda betydligt känsligare än en november gädda för blödning etc . Avslutar inlägget med en liten fråga: Om man klipper av krokarna, stöts delen som sitter kvar i munen bort eller får fisken dras med den till den rostar bort?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art