Döda storgäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Döda storgäddor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Döda storgäddor

    Kan ingen vänlig själ tala om för mig varför så många storgäddor inte klarar att återutsättas. I synnerhet när det gäller PB:n....Posar man för länge ? Troféfisk, man törs inte stå för bonkningen ? Satt illa ? Ingen kamera/våg med sig ? Min erfarenhet är att det funkar alldeles utmärkt, jag har även fått till synes välmående gäddor med rejäla skador.
    12 hours
    1,440 casts
    2 followers
    1 strike
    DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

  • #2
    Ursprungligen postat av Cisco Kid
    Kan ingen vänlig själ tala om för mig varför så många storgäddor inte klarar att återutsättas. I synnerhet när det gäller PB:n....Posar man för länge ? Troféfisk, man törs inte stå för bonkningen ? Satt illa ? Ingen kamera/våg med sig ? Min erfarenhet är att det funkar alldeles utmärkt, jag har även fått till synes välmående gäddor med rejäla skador.
    Du är nog riktigt ute. Storgäddor posar man med lite längre, är med noga med vikt och längd. I vissa fall kan det även tänkas att fiskaren inte haft kamera eller våg alternativt vill posera med fisken hemma varefter man inte riktigt törs stå för att ha bonkat den.

    För egen räkning förhåller det sig som så att större fiskar, dvs troféfiskar mäts, vägs och dokumenteras mer nogräknat än andra. Nuvarande årstid med kallt väder och kall temp brukar vara oproblematisk. Proceduren ovan är inga problem överhuvudtaget. En sommarfisk däremot är svårare och man bör begränsa sig till ett kort och på sin höjd en snabb vägning. Temperaturen i vattnet skulle jag tippa har det mest avgörande rollen för överlevnad.

    Kommentera


    • #3
      Det gäller att vara snabb och varsam, tyvärr är det väl så att det är många som inte kan hantera fisken på ett rätt sätt eller tom inte "orkar" vara försiktiga för att det kräver en del av fiskaren.

      Sen finns det alltid personer som är nya på det här med fiske och C&R och verkligen gör sitt bästa, ifall man då misslyckas tycker jag att det är helt ok. Det är inte så lätt att göra allt exakt rätt om man är nybörjare, vissa vågar ju inte äns ta i fisken...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Cisco Kid
        Kan ingen vänlig själ tala om för mig varför så många storgäddor inte klarar att återutsättas. I synnerhet när det gäller PB:n....Posar man för länge ? Troféfisk, man törs inte stå för bonkningen ? Satt illa ? Ingen kamera/våg med sig ? Min erfarenhet är att det funkar alldeles utmärkt, jag har även fått till synes välmående gäddor med rejäla skador.
        CK, har du några exempel på det? Några länkar?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Zonker
          CK, har du några exempel på det? Några länkar?
          Du har ju ett exempel på det i fotoalbumet. Wobblern sitter ju kvar i munnen, så det verkar ju inte ens som försök till avkrokning gjorts. Tyvärr saknas nog ofta riktig våg, kamera och kanske långskaftad tång. En våg som går till minst 20 kilo, rejäl tång, kamera, kanske käftöppnare samt typ IKEA-kasse att väga fisken i bör alla gäddfiskare ha med sig. Rätt var det är sitter den där stora gäddan där. Sen är det kanske inte hela världen om några fetgäddor blir bonkade men att skylla på djup krokning varje gång känns lite genomskinligt. Jag förstår att det är svårt att släppa tillbaka en drömgädda om man inte har möjlighet att dokumentera den. Vänta gärna med att köpa jättemånga dyra wobblers tills en riktig dokumentations och avkrokningsutrustning införskaffats.
          Senast ändrad av KG?; 2004-11-15, 12:24.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av KG?
            Du har ju ett exempel på det i fotoalbumet. Wobblern sitter ju kvar i munnen, så det verkar ju inte ens som försök till avkrokning gjorts. Tyvärr saknas nog ofta riktig våg, kamera och kanske långskaftad tång. En våg som går till minst 20 kilo, rejäl tång, kamera, kanske käftöppnare samt typ IKEA-kasse att väga fisken i bör alla gäddfiskare ha med sig. Rätt var det är sitter den där stora gäddan där. Sen är det kanske inte hela världen om några fetgäddor blir bonkade men att skylla på djup krokning varje gång känns lite genomskinligt. Jag förstår att det är svårt att släppa tillbaka en drömgädda om man inte har möjlighet att dokumentera den. Vänta gärna med att köpa jättemånga dyra wobblers tills en riktig dokumentations och avkrokningsutrustning införskaffats.
            Jag hittade ingen död gädda där.

            Edit: Tittade igen. Vet nog vilken bild du syftade på.
            Senast ändrad av Zonker; 2004-11-15, 12:29.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Cisco Kid
              Kan ingen vänlig själ tala om för mig varför så många storgäddor inte klarar att återutsättas. I synnerhet när det gäller PB:n....Posar man för länge ? Troféfisk, man törs inte stå för bonkningen ? Satt illa ? Ingen kamera/våg med sig ? Min erfarenhet är att det funkar alldeles utmärkt, jag har även fått till synes välmående gäddor med rejäla skador.
              Jag misstänker också att ju större o tyngre fiskar desto känsligare är dom på land det är ju lite inälvor o annat som far illa när det kommer ur vattnet o har man inget fisknät så far fisken dubbelt illa av hantering med händerna. Så ju större fisk desto sparsammare hantering.
              Fiska lugnt!

              Kommentera


              • #8
                Zonker: Det händer ju ideligen. Kolla senaste fallet i fotoalbumet, där man poserar i olika kläder med en fisk på 14.3. Sen vet jag inte om man ska dra för stora växlar på det. Det är ju trots allt var och ens ensak vad man väljer att göra med fångsten. Jag är fullkomligt för C&R, men jag tror inte att man utbildar genom att klanka på de som väljer att hantera det annorlunda, utan genom att fokusera på att möjligheten finns, och HUR man gör. Alla befinner vi oss i olika faser av vår utveckling mot rutinerade sportfiskare, och det är sorgligt att se att en del förgrundsfigurer inom fisket inte kan minnas hur det var att vara rookie.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Stenbocken
                  Zonker: Det händer ju ideligen. Kolla senaste fallet i fotoalbumet, där man poserar i olika kläder med en fisk på 14.3. Sen vet jag inte om man ska dra för stora växlar på det. Det är ju trots allt var och ens ensak vad man väljer att göra med fångsten. Jag är fullkomligt för C&R, men jag tror inte att man utbildar genom att klanka på de som väljer att hantera det annorlunda, utan genom att fokusera på att möjligheten finns, och HUR man gör. Alla befinner vi oss i olika faser av vår utveckling mot rutinerade sportfiskare, och det är sorgligt att se att en del förgrundsfigurer inom fisket inte kan minnas hur det var att vara rookie.
                  Stenbocken har ju givetvis rätt i att det inte är vidare konstruktivt att bara gnälla över bonkade gäddor. Men samtidigt borde väl åtminstone alla som följer en sån här fiskesida eller läser lite fisketidningar veta hur man ska göra. Sen kan man ju givetvis göra valet att kanske montera sin drömgädda eller liknade. Även om jag tror att ett foto kombinerat med känslan att ha släppt tillbaka sin storgädda slår en dammig uppstoppad trofé med hästlängder...

                  Kommentera


                  • #10
                    "Men samtidigt borde väl åtminstone alla som följer en sån här fiskesida eller läser lite fisketidningar veta hur man ska göra."

                    Ställer mig tveksam till det i och för sig, men för diskussionens skull kan vi väl säga att det är så, i TEORIN. Grym skillnad att se bilder på hur man gör, och när man ser en gädda på exempelvis 14.3 live för första gången.

                    Som tur är hinner de allra flesta fiskare öva på en hel del fiskar i mindre viktklasser, men sen finns det ju de som har förmånen att få en bjässe på kroken tidigt i sitt fiskarliv. Jag har i.a.f full förståelse för att man som rookie drabbas av en skräckfylld och stressad adrenalinkick i ett sånt läge, och därmed inte klarar av att handla enligt instruktionsboken. Har sett riktigt erfarna fiskare tappa koncepten när de kämpat med sin drömfisk.

                    Fisketidningarna om några legitimerar bonkande genom att publicera "verandabilder" och annat i t.ex. landet runt. Tidigare sas det att snygga gäddbilder vid vattnet på uppenbart levande gäddor var en bristvara för fiskepressen. Vet inte hur väl det stämmer, men det kan kanske vara ett incentiv för rutinerade storfiskare att skicka in fler bilder om de vill främja C&R. Samtidigt förstår jag att de som inte fiskar av den anledningen gärna avstår.

                    Ska vi ha en fiskepress med färre, men politiskt korrekta bilder? Är det ens så att just C&R är det politiskt korrekta?

                    Personligen fortsätter jag att förespråka utbildning i C&R på alla sätt och vis, så att varje fångstman kan ta ett enskilt beslut när situationen uppkommer baserat på annat än bristande kunskap. Gnäll leder ingen vart..

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 925 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    959 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 379 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X