Jerkbait for dummies ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait for dummies ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mycket bra id'e tycker jag. Och förklarar man i den tråden om andrahandsvärdet så blir nog inte folk lika rädda för att köpa lite dyrare saker som är ämnade för just jerk. Med det så kanske fler fastnar för just jerkandet.

Kommentera

Har jerkat ett antal år nu och har rätt bra hum om både, spö, rullar, lina, beten, krokar och priser!
      Det är som tidigare nämnt i tråden väldigt svårt för någon som jerkat några år att säga till en "nybörjare" vad han/hon skall köpa, då man har sina egna erfarenheter, egna teknik och möjligtvis olika svårt med olika beten på gången.
      Men visst jag ställer gärna upp för att hjälpa till med en guide eller en tråd där man lägger till lite egna erfarenheter, samt skriver lite om beten man vet är rätt så lätt jerkade etc.

mvh

Kommentera

Jag är HELT ny inom Jerk-kretsen. Så jag ska absolut inte säga att jag är bra på det.
        Efter mycket om och men, så hittade jag till slut ett Odelat spö på youfish.se.
        Ett Berkley Lightning Shock 80-100g. 6,6fot. Och en Ambassadeur Jerk rulle, inte den vanliga 5601JB modellen, utan den här är Orange och heter 5601 Jerk. Enligt Abu så fick endast Premium-Leverantörer sälja den, 2010.

Och jag älskar spöt redan, kanske för att det är det första jerk spöt jag använder och att jag inte riktigt vet hur grejorna ska vara, eller så är det riktigt bra helt enkelt.

Det var svårt för mig som nybörjare att få bra gång i början, men detta var mycket pga detta:
        Min polare knöt knuten på linan, på spolen innan vi lindade upp linan såklart. Problemet var att knuten var otillräcklig. Så hela linpaketet snurrade på spolen.
        Så jag hade världens problem med att få bra gång och dessutom trodde jag att slirbromsen var trasig, eftersom hur hårt jag drog åt, så kunde man dra ut linan lika lätt ändå.

Så knyt ordentligt ! Jag Knöt och satt en bit tejp längst in på spolen. Kanske inte den bästa metoden, men den funkar för mig. Men det är bara tillfälligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av touchofred Visa inlägg
          Jag är HELT ny inom Jerk-kretsen. Så jag ska absolut inte säga att jag är bra på det.
          Efter mycket om och men, så hittade jag till slut ett Odelat spö på youfish.se.
          Ett Berkley Lightning Shock 80-100g. 6,6fot. Och en Ambassadeur Jerk rulle, inte den vanliga 5601JB modellen, utan den här är Orange och heter 5601 Jerk. Enligt Abu så fick endast Premium-Leverantörer sälja den, 2010.

Och jag älskar spöt redan, kanske för att det är det första jerk spöt jag använder och att jag inte riktigt vet hur grejorna ska vara, eller så är det riktigt bra helt enkelt.

Det var svårt för mig som nybörjare att få bra gång i början, men detta var mycket pga detta:
          Min polare knöt knuten på linan, på spolen innan vi lindade upp linan såklart. Problemet var att knuten var otillräcklig. Så hela linpaketet snurrade på spolen.
          Så jag hade världens problem med att få bra gång och dessutom trodde jag att slirbromsen var trasig, eftersom hur hårt jag drog åt, så kunde man dra ut linan lika lätt ändå.

Så knyt ordentligt ! Jag Knöt och satt en bit tejp längst in på spolen. Kanske inte den bästa metoden, men den funkar för mig. Men det är bara tillfälligt.
          Jag var sjukt förälskad i mitt SG Pro Jerk 6'6... tills det small av efter 3-4 månader.... Efter det så upptäckte jag Strike pro spöna som jag älskar ^^

Visst är det så att "första" spöt ger ett speciellt intryck och det funkar säkert bra de flesta modellerna innan man lär sig vad man själv vill ha och fördelar / nackdelar med olika spön

Jag började också med den orangea 5601 Jerk, det är ingen super rulle, min gav upp efter ett tag, men antar att det var ett måndags ex. Den pallade dock en 8,1kg gädda (+ 50 talet snipor i alla fall) plus en del nybörjar misshandel.

Kör du nylon i botten på spolen och kör en spolaxel knut så slipper du tejpa och linan sitter där den sitter garanterat! Det enda kruxet är att dra linan rätt innan du knyter för annars låser inte knuten

Nog om det.. Är det någon som är manad att skriva en guide? Vi har ju massa personer som är kunniga i ämnet och som säkert vill dela med sig lite! Det viktigaste är väl att personerna är objektiva.

Kommentera

Innan du spolar på flätlinan så spola på lite nylon då snurrar inte hela linpaketet

Tejp fungerar också såklart men jag tycker det känns bättre med lite nylon i botten

Edit: ops, SimpZeN hann före

Kommentera

Simon, nu ska du inte låta ditt måndags-ex förstöra uppfattningen om SG pro jerk. Jag är faktiskt rätt nöjd med spöt jag köpte av dig. Har testat några andra påkar som jag gillat mer, men för priset var SG-spöt ypperligt för en rookie som mig.

Sen kan man ju inte annat än rekommendera 5601 jb. Lika bra att köpa en ordentlig rulle direkt.

Generellt så tycker då jag att det är bättre att mata spargrisen lite extra och köpa skapliga prylar direkt istället för att köpa någon billigt rassel som håller en säsong och sedan ska man likförbannat byta upp sig. Att köpa billigt blir ofta dyrt i slutändan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                Simon, nu ska du inte låta ditt måndags-ex förstöra uppfattningen om SG pro jerk. Jag är faktiskt rätt nöjd med spöt jag köpte av dig. Har testat några andra påkar som jag gillat mer, men för priset var SG-spöt ypperligt för en rookie som mig.

Sen kan man ju inte annat än rekommendera 5601 jb. Lika bra att köpa en ordentlig rulle direkt.

Generellt så tycker då jag att det är bättre att mata spargrisen lite extra och köpa skapliga prylar direkt istället för att köpa någon billigt rassel som håller en säsong och sedan ska man likförbannat byta upp sig. Att köpa billigt blir ofta dyrt i slutändan
                Rätt, rätt och åter rätt.
                Senast ändrad av touchofred; 2012-08-23, 10:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 291 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art