Tillåtet att fiska på enskilt vatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillåtet att fiska på enskilt vatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillåtet att fiska på enskilt vatten?

Hej! Jag har under ett par års tid letat efter passande sjöar till mitt Gäddfiske och det finns en sjö jag verkligen vill fiska i. Jag har fiskat där en gång under min barndom och blev då utskälld av en ilsken man som har sommarstuga vid sjön när vi fiskade i en vik som ligger vid hans stuga, kan det vara så att han "äger" den viken så man inte får fiska där, eller ville han kanske mest skrämma bort oss för att ha lugn och ro vid stugan?
    I hjälmaren vet jag att man får fiska med handredskap på enskilt vatten, men samma regler gäller kanske inte för mindre sjöar?

Mvh David

Krångligt det där med fiskerätt och vem som äger marken. Ibland behöver dessa två (om jag förstått saken rätt) inte ens gå hand i hand. Skulle tro att det inte är helt ovanligt att den som står och gapar högst på stranden knappast är den som har just fiskerätten. Vilket i sin tur inte spelar speciellt stor roll om den gapande är tillräckligt aggresiv;-) För att inte tala om när han/hon har tillgång till skjutvapen som hotmedel (har faktiskt hänt).
    Markägande brukar inte vara så svårt, det brukar Lantmäteriet kunna stå till tjänst med gratis. Enligt mina (ringa) erfarenheter brukar det kunna bli knepigare när det kommer till fiskerätten. Ibland är det inte ens utrett ifall fisket är "enskilt" eller "samfällt". I så fall måste Lantmäteriet göra någon slags utredning och den är rätt dyr har jag för mig.
    Ett enklare knep är ju att prata med just den man tror kommer att ställa till mest "rabalder" innan man börjar fiska. Ett hövligt bemötande kan ibland göra underverk.

Kommentera

Du får fiska fritt i Mälaren, Hjälmaren, Vättern, Vänern och Storsjön, ALLA andra sjöar i Sverige måste du antingen ha fiskekort eller fiskerättsägarens tillstånd för att fiska i.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
        Du får fiska fritt i Mälaren, Hjälmaren, Vättern, Vänern och Storsjön, ALLA andra sjöar i Sverige måste du antingen ha fiskekort eller fiskerättsägarens tillstånd för att fiska i.
        Hmm, trodde att allt fiske i Mälaren nära strandtomtar var endast tillåtet minst 100m från tomten, men jag kanske har helt fel? Ingen som direkt klagat hitintills, men har för mig att jag läste det nånstans...

I insjö har jag däremot blivit snällt tillsagd av en boende att det egentligen inte är tillåtet, även om hon inte brydde sig, men hon sa det mest för att varna att andra ägare kan bli snea...
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

"I våra sjöar och vattendrag finns allmänt vatten endast i sjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren samt Storsjön i Jämtland."
          - Fisketillsyn, en handledning för fisketillsynsmän

Du har helt rätt, GäddMartin, my mistake

Kommentera

Ursprungligen postat av Semb Visa inlägg
            Hej! Jag har under ett par års tid letat efter passande sjöar till mitt Gäddfiske och det finns en sjö jag verkligen vill fiska i. Jag har fiskat där en gång under min barndom och blev då utskälld av en ilsken man som har sommarstuga vid sjön när vi fiskade i en vik som ligger vid hans stuga, kan det vara så att han "äger" den viken så man inte får fiska där, eller ville han kanske mest skrämma bort oss för att ha lugn och ro vid stugan?
            I hjälmaren vet jag att man får fiska med handredskap på enskilt vatten, men samma regler gäller kanske inte för mindre sjöar?

Mvh David
            Hej David Semb;

Innan du fiskar i en sjö är det din absoluta skyldighet att ta reda på var och om du får fiska där eller inte.

I Sverige finns cirka 96.370 sjöar och i nästan alla dessa sjöar får man inte fiska utan fiskekort eller att före fisket ha inhämtat vattenägarens muntliga eller ännu bättre skriftliga tillstånd om var, när och hur man får fiska.

I de största, svenska insjöarna Hjälmaren, Mälaren, Storsjön, Vänern och Vättern råder under större delen av året och utom i speciella fredningsområden fritt handredskapsfiske med ett handburet spö. På Vänerns och Vätterns frivatten samt på Mälarens enskilda frivatten är trolling tillåtet med max tio spön eller tio beten per båt. Här gäller det verkligen för den som tänker trollingfiska att före trollingfisket ha sjökort och lära sig exakt var gränserna går mellan allmänt vatten, enskilt frivatten och enskilt vatten.

I varje län kan Länsstyrelsen informera dig om var du får fiska och har ofta information om var man kan inhandla fiskekort där sådana krävs för att få fiska.

Nothing is forever!

Old Firehand
            www.trumman.com -- http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

Hehe kanske bör tilläggas, efter mitt luddiga inlägg, att jag givetvis aldrig fiskar i sjöar utan fiskekort. Det jag endast tänkte på var fisket intill land nära privata områden..

Det här med trolling i Mälaren e lite surt, har sedan jag börjat trolla kollat upp vart enskilt frivattnet finns, å det är typ endast på områden med 15-30 meters djup. Tycker det är knepigt att trolla så djupt, då fisken oftast trycker i botten där
              Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej David Semb;

Innan du fiskar i en sjö är det din absoluta skyldighet att ta reda på var och om du får fiska där eller inte.

I Sverige finns cirka 96.370 sjöar och i nästan alla dessa sjöar får man inte fiska utan fiskekort eller att före fisket ha inhämtat vattenägarens muntliga eller ännu bättre skriftliga tillstånd om var, när och hur man får fiska.

I de största, svenska insjöarna Hjälmaren, Mälaren, Storsjön, Vänern och Vättern råder under större delen av året och utom i speciella fredningsområden fritt handredskapsfiske med ett handburet spö. På Vänerns och Vätterns frivatten samt på Mälarens enskilda frivatten är trolling tillåtet med max tio spön eller tio beten per båt. Här gäller det verkligen för den som tänker trollingfiska att före trollingfisket ha sjökort och lära sig exakt var gränserna går mellan allmänt vatten, enskilt frivatten och enskilt vatten.

I varje län kan Länsstyrelsen informera dig om var du får fiska och har ofta information om var man kan inhandla fiskekort där sådana krävs för att få fiska.

Nothing is forever!

Old Firehand
                www.trumman.com -- http://www.trumman.com/fisketips.htm

Jag har köpt fiskekort till sjön nu. Fick med en
                karta över sjön där det visas att
                fiskevårdsförvaltningen arrenderar den norra
                delen av sjön, alltså får jag fiska i den norra
                delen med fiskekortet. Kan det ändå vara så att
                man inte får fiska i denna vik? Trots att de som
                säljer fiskekorten arrenderar norra halvan av
                sjön? Viken tillhör den norra delen. Mvh David

Kommentera