"Bara att håva in siken" ... mmm .... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Bara att håva in siken" ... mmm ....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Bara att håva in siken" ... mmm ....

what a waste...
    -Det går aldrig, han é ju stor som en gammelgädda!!!
    -Han ska in, och det VET DU!

Hans argument "Och han förklarar att sikhåvningen inte är något hot mot siken då både tiden för håvningen och sträckan är begränsad." verkar väldigt genomtänkt. Speciellt som fisken dom fångar är på väg upp till lekplatserna...

Kommentera

fan vad meningslöst vad är det som är sporten i att håva fisk egntligen hehe

Kommentera

Ursprungligen postat av GardenGnome
        Hans argument "Och han förklarar att sikhåvningen inte är något hot mot siken då både tiden för håvningen och sträckan är begränsad." verkar väldigt genomtänkt. Speciellt som fisken dom fångar är på väg upp till lekplatserna...
        Måste inte alla sikar passer den sträckan, svar ja!
        Fiskevårdsförening som sysslar med håvning...LÖJLIGT!
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av etuna_alex
          fan vad meningslöst vad är det som är sporten i att håva fisk egntligen hehe
          Det är ju gammal tradition med gamla anor på vissa håll i landet.

För övrigt instämmer jag helt med Flodebanan!
          [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Jag tycker inte "sik håvningen" är något att bråka om. Det är en tradition som man håller vid liv. De som inte gillar att håva sik behöver ju inte. Vidare tror jag ju inte att den aktiviteten är något hot mot sikbeståndet i området.

Dessutom så har ju fiskevårdföreningen satt en fångstbegränsning om max 10 sikar / fångstman. Högt om man jämför med put & take men säker satt med tanke på sikens fortlevnad.

De tar även upp öring som de använder för avel av nya små öringar förmodligen för utsättning i nämda vattensystem, vilket är en positiv sidoeffekt av "sik håvningen".

I bland tror jag en del medlemmar i det här forumet är lite väl fundamentalistiska.

Kommentera

Jag säger bara en sak:
              Den, som inte upplevt den traditionella sikfesten i K u k kolaforsen, har en del skoj kvar att vara med om! Där är det festligt, folkligt och fulla håvar. Man står högt uppe på en speciell ställning eller brygga ut över vattnet i Torneälven. Håvbryggan pallas pahta (tror det stavas så) på det lokala språket. Sen håvar man på samma vis medströms som i Småland.
              Både på svenska och finska sidan pågår festen i tre dagar. Sen kan man behöva ta hand om magen och leta rätt på huvet!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz
                Jag tycker inte "sik håvningen" är något att bråka om. Det är en tradition som man håller vid liv. De som inte gillar att håva sik behöver ju inte. Vidare tror jag ju inte att den aktiviteten är något hot mot sikbeståndet i området.

Dessutom så har ju fiskevårdföreningen satt en fångstbegränsning om max 10 sikar / fångstman. Högt om man jämför med put & take men säker satt med tanke på sikens fortlevnad.

De tar även upp öring som de använder för avel av nya små öringar förmodligen för utsättning i nämda vattensystem, vilket är en positiv sidoeffekt av "sik håvningen".

I bland tror jag en del medlemmar i det här forumet är lite väl fundamentalistiska.

10st Sikar/Gubbe eller tant. Inte som ett P&T vatten kanske?

Givetvis INTE eftersom SIKEN ÄR VILD? I ett P&T vatten kan jag planka upp precis hur mycket fisk som helst utan att ha dåligt samvete, för det är ju just precis det fisken är till för! Men vild fisk som skall leka? Och just med en håv, man försöker inte ens få den att ta ett bete. Jag fattar ju att det är tradtion m.m. men några mnåste nog lära sig att lägga ner sina traditioner för att skydda fisken. Sen kanske det finns jättegott om sik där sikhåvningen äger rum. I Vättern finns det knappt någon kvar alls!

Men grejen är att en FISKEVÅRDSFÖRENING gör detta! Det reagerar jag på!
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                  10st Sikar/Gubbe eller tant. Inte som ett P&T vatten kanske?

Givetvis INTE eftersom SIKEN ÄR VILD? I ett P&T vatten kan jag planka upp precis hur mycket fisk som helst utan att ha dåligt samvete, för det är ju just precis det fisken är till för! Men vild fisk som skall leka? Och just med en håv, man försöker inte ens få den att ta ett bete. Jag fattar ju att det är tradtion m.m. men några mnåste nog lära sig att lägga ner sina traditioner för att skydda fisken. Sen kanske det finns jättegott om sik där sikhåvningen äger rum. I Vättern finns det knappt någon kvar alls!

Men grejen är att en FISKEVÅRDSFÖRENING gör detta! Det reagerar jag på!
                  Fiskevårdsföreningen anordnar ett jippo ett jippo drar till sig allmänhetens intresse ger en artikel i tidningen som säkerligen ger fiskevårdföreningen ökade resurser på sikt vilket i sin tur leder till mer fiskevård i området.

Man kan inte vara så enkel och hävda att sikhåvningen bara är negativ. Jag tycker det är synd att håva upp siken när man kan sportfiska efter den det är synd ja men för det behöver det inte vara fel.

Slöseri tycker sportfiskare men fel och oansvarigt är inte samma sak. Det är en begränsad tid och på en begränsad plats med ett begränsat max antal sikar man får fånga. (inget säger ju att alla som är där verkligen lyckas håva 10 sikar det är ju trots allt vild skygg fisk i en älv där man bara får håva från land)

Jag vet alla sikar passerar den platsen men inte sammtidigt och på samma ställe i älven.

Man kanske bör ta reda på mer fakta innan man fördömmer verksamheten. Att bara döma ut den pga av att det råkar vara en håv som är fångstredskapet istället för lina och krok är lite kortsynt.

Och det där med att det är fisk som ska leka anses ju göra saken mycket värre. Men å andra sidan så är allt lax och havsöringsfiske i älvar just efter fisk som ska leka det är ju lika illa i såfall... och det fisket bedrivs ju nästan uteslutande av sportfiskare... kanske dessa borde lägga om sina traditioner för att skydda fisken?
                  Senast ändrad av grebgokz; 2004-11-09, 10:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz
                    Fiskevårdsföreningen anordnar ett jippo ett jippo drar till sig allmänhetens intresse ger en artikel i tidningen som säkerligen ger fiskevårdföreningen ökade resurser på sikt vilket i sin tur leder till mer fiskevård i området.

Man kan inte vara så enkel och hävda att sikhåvningen bara är negativ. Jag tycker det är synd att håva upp siken när man kan sportfiska efter den det är synd ja men för det behöver det inte vara fel.

Slöseri tycker sportfiskare men fel och oansvarigt är inte samma sak. Det är en begränsad tid och på en begränsad plats med ett begränsat max antal sikar man får fånga. (inget säger ju att alla som är där verkligen lyckas håva 10 sikar det är ju trots allt vild skygg fisk i en älv där man bara får håva från land)

Jag vet alla sikar passerar den platsen men inte sammtidigt och på samma ställe i älven.

Man kanske bör ta reda på mer fakta innan man fördömmer verksamheten. Att bara döma ut den pga av att det råkar vara en håv som är fångstredskapet istället för lina och krok är lite kortsynt.

Och det där med att det är fisk som ska leka anses ju göra saken mycket värre. Men å andra sidan så är allt lax och havsöringsfiske i älvar just efter fisk som ska leka det är ju lika illa i såfall... och det fisket bedrivs ju nästan uteslutande av sportfiskare... kanske dessa borde lägga om sina traditioner för att skydda fisken?

Jag tycker och har alltid tyckt att just fiske efter lekfisk är ok. Men man skall verkligen behandla fisken så BRA som MÖJLIGT! Lekfisken är ofta betydligt känsligare och man skall givetvis låta fisken få leka. Sedan finns det ju på vissa platser "lekfisk" som egentligen är P&T fisk, sånt fiske är det väl fritt fram för att göra vad man vill med fisken, håvning är inget problem för mej där inte!

Visst får dom mediaplats, men skulle man inte kunna få den genom nått stöd/forskningsprojekt ist? Den uppmärksamheten vore toppen!

10fisk/man, är det bara för saken skulle så varför inte sätts 3/gubbe. Kommer det som BeBest en "hel stad" till festen. Säg att 100 gubbar får sina 10 sikar. Det blir ganska många "nya" sikar som man därmed går minste om, vore kanske etiskare att håva dom på nergången, även fast det såklart är svårare. Men då blir det lite sport och sedan hinner fisken fortplanta sig.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 992 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art