fan va lite abborre det snackas här på fiskesnack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fan va lite abborre det snackas här på fiskesnack!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag håller med TS abborrfisket är skitkul.

    Brukar ankra upp vid grynnor på kvällarna och jigga av.

    Annars brukar det vara kanon att fiska abborre vid marinor gå på bryggorna och fiska mellan båtarna med jiggar eller småwobblers.

    Okomplicerat rofyllt och helt underbart! :-D

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
      Kör bara med jigg, linan blir så jäkla tvinnad av spinnare, lekande hänger ju inte med.
      Ska köpa mig några mindre poppers och testa med, har bara en som är på typ 12-13 cm, känns lite stor.
      Om linan tvinnar sig kan jag rekommendera Daiwa Twistbuster! Jag hade problem med lintvinn innan, men inte nu när jag använder dem.

      Köp en Rapala Skitter pop, riktigt bra popper.
      You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

      Kommentera


      • #13
        ja, abborrfiske är riktigt kul, men har inte lyckats hitta nåt bra ställe från land (sällan jag har råd att hyra båt) sen jag flyttade upp till sthlm.. tips? brukar köra med jigg eller bottenmete med riktigt fet mask..

        Kommentera


        • #14
          Abborrfiske är det absolut roligaste efter meta makrill i Bohuslän, min största Abborre vägde 658Gram, roligaste sättet tyvker jag är klassiskt mete, föredrar kastmete eftersom jag inte har tillgång till båt där jag fiskar Abborre.
          Annars är det ju kul att kasta med spinnare får alltid på min guldiga.
          Bor själv i Falkenberg och brukar fiskar i Sjönevadssjön som ligger 2 mil inåt i landet.

          Kommentera


          • #15
            Fiskar rätt mycket efter abborre, får varje år minst 5-6 över kilot. Någon enstaka över 1,5
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av keddol Visa inlägg
              ja, abborrfiske är riktigt kul, men har inte lyckats hitta nåt bra ställe från land (sällan jag har råd att hyra båt) sen jag flyttade upp till sthlm.. tips? brukar köra med jigg eller bottenmete med riktigt fet mask..
              Var i Sthlm bor du?

              Kommentera


              • #17
                Roligaste fisket efter aborre? För min del var det när jag var med och "strutade" aborre i Västerviks skärgård. Hände några gånger nattetid vid bleke och klent månljus. Vi rodde sakta och tyst med en primuslampa upphängd utanför aktertoften. Reskapet bestod av en lång strut av garn med öppningen fäst runt om i en järnring, c:a 50 cm/diam. och strutspetsen försedd med en mindre ring, lagom för haken, också av järn. Struten sköttes med en båtshake.

                I ljuset från lampan kunde man se aborrarna stå, antingen över en berghäll eller mot en brant. Sakta fördes då nätstruten över fisken och när ringen slog mot berget eller stenen vaknade borren och for upp i struten. Med ryggfenan utspärrad fastnade den i strutgarnet och det var bara att bärga hem fångsten. Fördelen med denna metod är att man faktiskt kan välja fisk, ju större desto bättre till middan.

                Någon som prövat detta?

                Lasse bakom flötet
                Senast ändrad av Lasse bakom flötet; 2012-08-06, 13:15.

                Kommentera


                • #18
                  Intressant metod, Lasse.

                  Men glöm för all del inte att det är ett forum där folk helst fiskar med spö och rulle.

                  Min favoritmetod för abborre på hösten är trotting (mete där man låter flötet driva i strömmande vatten) med tångräka eller mask. Man är ju metenörd.

                  Annars så är paternostertacklad kräftimitation rätt kul också. Man spinner in kräftan ganska långsamt med spinnstopp. Funkar inte det kan man variera hastigheten.

                  Dropshot är ju inte heller så dumt.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                    Var i Sthlm bor du?
                    solna.. fick tips om att stäket skulle va bra, men kan inte ha hittat rätt ställe där. testat en gång vid vaxholm åxå (utan framgång), men man vill ju inte lägga mer tid på att leta upp en bra plats än på att faktiskt fiska:P

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Kungen7 Visa inlägg
                      Abborrfiske är det absolut roligaste efter meta makrill i Bohuslän, min största Abborre vägde 658Gram, roligaste sättet tyvker jag är klassiskt mete, föredrar kastmete eftersom jag inte har tillgång till båt där jag fiskar Abborre.
                      Annars är det ju kul att kasta med spinnare får alltid på min guldiga.
                      Bor själv i Falkenberg och brukar fiskar i Sjönevadssjön som ligger 2 mil inåt i landet.
                      Har du bra fiske i sjönevadssjön? bor också i falkenberg och har inte lyckats jättebra med abborrfiske i sjöarna här omkring förutom en hemlig sjö...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      66 svar
                      14 846 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 173 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      946 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                      26 svar
                      8 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      12 svar
                      2 658 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X