Bra storlek på gäddtafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra storlek på gäddtafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra storlek på gäddtafs?

Jo, vad är bra storlek på en gäddtafs egentligen? Om betet är över 10cm så borde tafsen vara dubbelt så lång?
    Vilket beteslås upplever ni som bäst? Och bästa material på en tafs är väl titanium?
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Rent krasst så kör jag mellan 40-60 cm tafs oavsett bete. Oftast 50-55cm.

Till jerk kör jag BFT no-kink 60lbs titanium kombinerat med ett darts super rolling lekande och bft crosslock.

Till tung spinn kör jag Strike Wire shock leader Nylon 1.17mm med två super rolling lekande och stay-lok från bft.

Knyter i stortsett bara egna tafsar längre.

Bäst enligt mig till gädda är nog titanium då jag inte testat fluorocarbon ordentligt.

Till rent spinn med tex wobbler tycker jag dock att titanium blir lite väl stelt.

Kommentera

@SimpZeN - Någon anledning till att du inte kör staylock till båda typerna av tafs? nyfiken.
      #OneFly
      http://vimeo.com/onefly
      http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
        Rent krasst så kör jag mellan 40-60 cm tafs oavsett bete. Oftast 50-55cm.

Till jerk kör jag BFT no-kink 60lbs titanium kombinerat med ett darts super rolling lekande och bft crosslock.

Till tung spinn kör jag Strike Wire shock leader Nylon 1.17mm med två super rolling lekande och stay-lok från bft.

Knyter i stortsett bara egna tafsar längre.

Bäst enligt mig till gädda är nog titanium då jag inte testat fluorocarbon ordentligt.

Till rent spinn med tex wobbler tycker jag dock att titanium blir lite väl stelt.
        Känns som att nylontafsar slits ut mycket fortare än titanium? fluorocarbon ser rejälare ut iaf. Jag har dock inte så mycket erfarenhet när det gäller tafsmaterial...

Just nu är jag ute efter att köpa tafsar men någon gång i framtiden hade jag tänkt försöka lära mig att göra egna. Körde förut alltid med vanliga billiga (såna man hittar på macker och biltema), vet inte riktigt vad det är för material på dem men de har plastöverdrag iaf. Är less på att de skrynklar ihop sig efter 2-3 gäddor så köpte 2st 60cm titanium för några månader sedan men tycker de var lite väl stora att kasta med så ska nog bara trolla med dem. Mina beten är från 8-19cm. Ska iväg nu och köpa tafs på 25-35cm, får se vilket material det blir
        KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
        Gös: 77cm 4,56kg
        Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
        Öring: 500g+
        Röding: 1,03kg 46cm
        Regnbåge: 2.5kg 53cm
        Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Ursprungligen postat av mcuz Visa inlägg
          @SimpZeN - Någon anledning till att du inte kör staylock till båda typerna av tafs? nyfiken.
          Hej.

Nej det finns ingen anledning, var slut på dem i den lokala butiken så har kört crosslock sen förra året. Kör lite grövre staylocks till tungspinn så dessa blir för tunga för jerk tafsen å hämmar hänget på shallow/suspending varianter. Rent generellt så är båda låsen lika starka enligt mig. Föredrar dock staylock pga att dom är lättare att öppna när det är kallt samt att de är lättare att hänga på beten med mindre nos öggla.

Kommentera

Ok, kör BFT staylock storlek 4 och tooth proof 75lb (tror jag det är) på alla jerkfatsar. Till spinn har jag mest kört olika FC tafsar från olika tillverkare. Blir nog att börja göra egna snart. Tycker ofta dom är onödigt dyra.
            #OneFly
            http://vimeo.com/onefly
            http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Jag kör med darts carboncoated wire 20-40lbs i längder på 15-40cm beroende på vad ja tänkt fiska o hur stora chanserna är att få gädda. Smälter ihop tafsarna o inte lyckats få några öglor att gå upp än. Beteslås kör jag bft staylock lr bft stringeas. Kör även bft lekane.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Hej angående slitstyrka och slitage. en titanium tafs kan hålla för 100 gäddor eller 10 gäddor. Beror på hur gäddan hugger, hugger den framifrån så tafsen bockas till ett L så är det bara att klippa å knyta om.

Nylon likt FC ska bytas så snart man ser det minsta slitage på tafsen. Dock blir det ändå billigare i längden. (i alla fall med nylon)

50 meter nylon i dim 1.17mm kostar ca 85kr detta ger ca 85-90 st 50cm tafsar ( kostnad för lekande & lås ej inräknat)
                Titan ca 2,5 meter kostar ca 250-280kr vilket ger ca 4-5 tafsar.

Kommentera

Darts 19trådiga får man 10m för en hundring, det får man betrakta som ett fynd jämfört med tex titan, den kör jag som standardtafs numera. I riktigt klart vatten kör jag fluocarbon om fisken är harig men normalt behövs det inte. Längden ligger på 40-60 cm beroende på främst spölängden, en staylock stl 4 i ena änden och en albright i andra änden, på spön där jag kan tänkas använda spinnare eller skeddrag lägger jag till ett lekande, men helst inte.
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 293 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art