hej! jag tänkte fråga om det är någon av er som vet om man får plantera in signalkräftor i sitt vatten.. allså ta från ett vatten och plantera in i ett annat vatten.. vi ska även plantera in karp för att få bort all överflödi gääs får man det? eller funkar det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Inplantering av signalkräftor ?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av sjörävenhej! jag tänkte fråga om det är någon av er som vet om man får plantera in signalkräftor i sitt vatten.. allså ta från ett vatten och plantera in i ett annat vatten.. vi ska även plantera in karp för att få bort all överflödi gääs får man det? eller funkar det?
Om vattnet saknar förbindelse med andra vattendrag rekommenderar Fiskeriverket utplantering av flodkräfta. Man är överhuvudtaget restriktiv med utplanteringstillstånd i naturliga vattendrag, Detta för att inte förstöra befintlig ekologi. När det gäller nyanlagda dammar är det lättare att få tillstånd.
Signalkräfta får generellt sett bara sättas ut i vattensystem där kräftpest förekommer. Kommer signalkräftorna på ”rymmen”, tex att utplanteringssugna personer tar kräftor för att sätta ut i ”sina” vatten utan att ha förstått vilka konsekvenser det medför och ytterligare kan medföra. Norr om Dalälven får endast flodkräfta sättas ut i naturliga vatten.
Vanlig karp är inte rätt fisk att hålla efter växtligheten. Den äter inte mera grönt än sutare gör. Gräskarp är den rätta arten. Den betar av alla mjuka växter och en hel del av den hårdare typ näckros och säv. Här vill länstyrelsen verkligen veta att produktionen av foder är tillräcklig för gräskarparna så att de inte kommer att svälta. Man vill alltså inte sätta ut så många att sjön blir utan vegetation eftersom även detta påverkar ekologin negativt.
Många gör sig gärna till miljöbrottslingar för att få igenom sin vilja. De för då samma resonemang som man möter i andra sammanhang: Vad spelar några fiskar och lite kräftor för roll?Senast ändrad av BeBest; 2008-08-21, 23:13.Må vi alla ha ett intressant fiske!
-
Ursprungligen postat av sjörävenhej! jag tänkte fråga om det är någon av er som vet om man får plantera in signalkräftor i sitt vatten.. allså ta från ett vatten och plantera in i ett annat vatten.. vi ska även plantera in karp för att få bort all överflödi gääs får man det? eller funkar det?
//KBJ@
Kommentera
-
Ursprungligen postat av villeVad händer om man planterar kräftor och karp ändå? böter lr?
Räkna med böter samt höga vitesbelopp om du inte återställer miljön till ursprungligt skick.
Du kommer med all sannolikhet att dömas till att utföra en totalsanering av miljön dvs rensa bort föroreningarna (karp och signalkräftor) inom en viss tid. De kostnaderna får du stå för. Vitesbeloppet måste du betala om du inte fullföljer det du dömts till.
I värsta fall går staten in och sanerar och skickar räkning till dig. Klarar du inte att betala så kommer kronpelle fortsättningsvis att ha sina fingrar instoppade i allt som har med dina pengar att göra. Så fort något kommer in så är fogden där och tar för sig så du endast har existensminimum kvar. Detta kommer att pågå till skulden är betald.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Dessutom, viktigt, är signalaren ur matsynpunkt klart underlägsen den riktiga flodisen...signalaren har också för hårda klor/ skal...jobbigt att ha avbitare/hovtång med när man ska njuta...trots perfekt spad..en främmande fågel...kör den där den hör hemma....
Kommentera
-
Har man tillräckligt kräftor i vattnet behövs inga gräskarpar, kräftorna tar hand om det gröna. Vi hade lite problem med igenväxning med det löste sig när vi fick utplanterat kräftor (givetvis med tillstånd från länstyrelsen). Det tog några år sen åt kräftorna upp det mesta av det gröna, så nu har vi en ren vattenspegel.
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 022 visningar
1 gilla
|