vilken är bästa båten för fiske ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilken är bästa båten för fiske ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
    Står jag på religen så åker inte båten ner så mycket (vet inte hur jag ska formulera det riktigt).
    Stabilitet är ordet man använder för detta. Men det kan va lite bedrägligt för stabilitet delas in i olika faser som initial stabilitet osv. Och de båtar som är väldigt initialt stabila upplevs av den okunnige som väldigt stabil båt (detta vet Amerikanen att hans folk tror) och gör båten sådan. Vad som händer sedan när du passerat den initiala stabiliteten är en helt annan sak.

Man kan lite elakt och förenklat säga så här. Den okunnige och ovana sjöfararen efterfrågar och uppskattar initial stabilitet, den erfarna kunnige som kan sin båt sätter större värde på slutstabiliteten.

Man ser det ofta att en båt som inte vickar framställs som stabil. Men båtar som vickar och rullar som stockar kan vara mer stabila. Det beror på vilken stabilitet man pratar om.

Hoppas mitt svammel gav dig lite substans bakom din känsla för den båten du ville beskriva .

Här kan du beskåda lite teorier i ämnet:
    Senast ändrad av Exxet; 2012-07-26, 09:12.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Köp en Uttern. Kan inte misslyckas.

Kommentera

Min lilla båt lär inte funka så bra i några sund, men i insjöar är den oslagbar! Man ser bara ett oranget streck när jag öser fram i min 3,5 meters Vator 12 med pulpet, 20hk Evinrude motor, gav 8 tusen för paketet för att motorn inte gick som den ska, första motorbåten för mig, haft problem med att den inte varvat osv..
        Igår på fisketuren så vägrade den starta, lyfte kåpan, såg en vakumslang som hoppat av, gick igenom alla slangar för att vara säker, helt plötsligt så går den minst 3-4ggr snabbare än innan! Korsar sjön på ett ögonblick, stabil som fan(förutom i hög sjö) med sitt trimaranskrov!

Kommentera

vill ha lite längre sen om man åker 3 så stänker de mycket när man bränner på ute i sundet. annars var jag nöjd med min. stabil som f*n ju

Ursprungligen postat av kockfrallan Visa inlägg
          Vad är det som du inte är nöjd med din quintrex? Den verkar ju vara klockren till ditt användningsområde.
          [FONT="Comic Sans MS"]http://rubberformother.blogspot.se/[/FONT]

Kommentera

Väldigt personligt vilken båt man gillar, medans många båtar troligen fungerar bra till ditt ända mål.

Jag kör med en Ryds 430 GT pulpetare med 40hk Yamaha, duger för mig (synd bara att 40hk 2-takt går lite snabbt på tomgången för trolling men lätt avhjälp med drivankare eller hink) Lite skumpig i grovsjö och den driver lätt när det blåser.

Det du ska söka med hjälp av tråden är nog vilka båtar som skulle passa och sedan kolla vilken av dessa du tycker passar dig bäst.

Kommentera

Jag sitter och fundera vilken som är den bästa båten för fiske
              Förmodligen någon Japansk trålare, dom får i alla fall mest fisk från dom

Kommentera

Det blir att kolla på en tracker v16 imån ialfall så får vi se om de är något att ha.

Kommentera

Återkom gärna med lite intryck, verkar ju vara en rysligt bra fiskebåt..

Kommentera

ja dom säger ju de men den är stor, är jag nöjd med allt med den så blir de nog affär imån.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                      Ingen idé om de inte är den "lilla" för annars får du höja budgeten

Passa även på att kolla Crescent 491 med 50 hk , Ganska bra priser på dom nu
                      Dubbelskrovig eller?
                      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 019 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art