Vilken kniv använder ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken kniv använder ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jisses, jag har massor av knivar som används till olika saker :-/
    Har två Fällkniven, en F1 och en P som används av och till vid fiske och friluftsliv.
    Rostfri Opinell 9 till svampplockning, samma stål som EKA knivarna trotts den är Fransk.
    Är jag ute och vandrar/fiskar med flera övernattningar så är det Mora 2000 och en Victorinox Huntsman som får följa med. Tillsammans med ett dubbelsidigt diamantbryne.
    Har också skaffat en kraftig fällkniv i AUS 8, som också används av EKA, det är en Ontario RAT Model 1.

Kommentera

Oavsett vilken kniv ni köper och vad den kostar, glöm inte en bra slipsten och bra bryne och/eller stål annars kommer den där svindyra kniven oavsett märke påminna om en såg förr eller senare (om ni använder den )

Kommentera

Har en Spyderco fällkniv, väger lite och lätt att ha i fickan för lätt åtkomst. Bra grepp och fruktansvärt vass och den håller skärpan bra.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Den här tråden har totalt felformulerad Ämnes-rubrik. . Vilken kniv ? singularis och då måste svaret bli den kniven som är bäst lämpad för uppgiften. alltså filekniv när jag filear, slaktkniv när jag slaktar, täljkniv när jag täljer osv.

Det här med kniv är lite roligt för det är inte bara ett verktyg, det är ett smycke också, samt en förlängning av mannens ego mm mm. Kniven är genom tiderna en viktig pryl. Jag har inte tänkt på det förrän nu med denna felformulerade tråd, men jag började fundera hur många knivar har jag ? ?

Bara lite snabbt i huvet kom jag fram till ungefär 40 talet och då tror jag sanningen är fler.

Vid jakt har jag en Mora 2000, en kort Helle och en finare handgjord samt en buköppnarkniv.

Vid fiske har jag några Mora, några Eka fällknivar och en filekniv.

Snickar, täljknivar har jag flest av ca 10-15 st enbart Mora av olika typer.

Sen kommer alla andra knivar, hobbyknivar, små fällknivar ett antal, köksknivar, campingknivar svampknivar mm mm.

Men ska man ha bara en kniv så måste man först besluta sig för vilka uppgifter man kan tänka sig utelämna och vilka man absolut vill att kniven ska fungera till.

Men till fiske så definitivt en av dessa. Mer kniv för pengarna går inte att finna.
          Senast ändrad av Exxet; 2012-07-22, 20:14.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Detta är väl mer en allt i allo kniv, men makalöst gedigen till det priset.

Kommentera

Tycker man skall köpa en kniv anpassad för vad man ska ha den till annars blir det skit av det oavsett...

Jobbar man med fisk är trähandtag och tandade klingor bannlysta i min värld.

Jag tycker inte ni skall lägga pengar på en tandad kniv, helt omöjlig att slipa och i största allmänhet skitjobbig att skära med.
              Tänder hör hemma på sågar inte knivar.

Trähandtagen är inte helt lätta att hålla rena, blir bara en stor bakteriehärd med tiden.

En bra kniv om man jobbar med fisk behöver inte kosta över 200 kr bladet och greppet är betydligt viktigare en namnet och utseendet på prylarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                De är väl i "finare" knivsammanhang inga värstingar, men den jag använder mest är en Lapplander 90:

Fick den av farsan för 20 år sedan när jag skulle med på älgjakt första gången och det är man tacksam över, den kommer hålla livet ut om jag inte klåpar mig.

Har även en till Mora: http://www.knivhuset.com/jaktknivar-...usive-345.html
                Den har farsan använt som jaktkniv sedan hedenhös och den kommer nog gå i arv många gånger innan den är förbrukad..

En bra kniv har man livet ut om man inte klantar sig.
                Den undre där är det slidan gett upp på. Och till det priset bör jag nog låta tillverka en ny. Min är dock troligtvis sen 60-70 talet.

Kommentera

Jag har en massa EKA, både fäll och med "ryggrad" eftersom jag jobbat där en gång i tiden.
                  Har ni den korta filé-kniven som är fällbar så var det min idé, både den i vanliga och den i kolstål kom till efter förslag av mig eftersom det tidigare inte fanns nåt som passade abborre och öringar av mindre sort.
                  Numer är EKA-knivar tillverkade i Kina och fabriken finns inte kvar i Eskilstuna, så rekommenderar inte märket längre för dom som vill ha en Svensk kniv.

Sen har jag en Micro Tanto från Coldsteel i nyckelknippan som räddat mig många gånger, samt en större som är oanvänd.
                  Har också en Gerber Gator som var min trotjänare i lumpen, dock med väldigt mjukt blad.
                  Jag har haft lite olika Strider-knives som jag mest haft som ögongodis p.g.a. dom är så himla snygga.
                  Har en del Finska handgjorda knivar som fått sin tid i fiskelådorna, några vanliga Marttiini typ Ilves och Condor, Martef sågfilé-kniv, "FDF"-kniven Sissipuukko M07 av JP Peltonen och jag söker just nu efter en gammal kort Marttiini med flasköppnare på ryggen. =)

Sen har man ju självklart en massa skräp som Mora classic och så alla multitool-fällknivar som man fått gratis via prenumerationer osv.
                  Senast ändrad av EsoxToni; 2012-07-22, 23:54.

Kommentera

Har en Mora 2000 sedan 3 år tillbaka och är väldigt nöjd med den som flera andra redan har skrivit.
                    Eftersom den är rostfri tål den att ligga i fiskelådan mellan de gånger jag har användning för den utan att fara illa av fukten.
                    Den gör jobbet och är väl inget man skryter med men med lite TLC ibland är den bra nog!

Att den dessutom inte är för kostsam, kring 200 pix, gör att man inte skulle gråta blod om den mot all förmodan faller över relingen och ner i spat. Visst skulle det vara fint att ha t ex en F1 men då den betingar ett pris omkring sex gånger priset för en Mora 2000 är den inte ett klokt val att ha med ut i båten om olyckan är framme.

//Tantor
                    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Jag har nästan alltid tre knivar med mig på fisketurer, En helt vanlig morakniv för att kunna klyva ved, göra grillpinnar kapa lina osv, sedan har jag en ganska stor eka fällkniv för att kunna göra upp fisk om man skulle ta upp något och dessa två ligger alltid i fiskeväskan. Sedan har jag en mindre eka fällkniv i fickan som jag använder till mat.
                      Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 526 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot