Röding & Gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röding & Gös

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Röding & Gös

Hej!

Är helt ny på dessa fiskar, speciellt gös!

Först röding, är bara van att pimpla efter röding på vinter, men hur gör man för att fiska röding med båt i Vättern och Unden?

Är det enbart djuprigg och apex, långdrag som gäller? eller kan man fiska rödingen på något mer sätt?

Sen gösen då, som jag är helt grön på.

Trollade gös i maj, juni med gott resultat, körde med wobblers som gick efter botten, men nu är det fisket helt dött, ändrar gösen sitt beteende längre in på sommaren? Har den lämnat botten?

Tacksam för svar på mina nybörjarfrågor

Röding går även bra att fiska med Dippsy diver. Men oftast brukar dom vara ganska djupt så djuprigg är nog att föredra med +7kg lod Bra beten brukar vara Apex, Spin n´glow, Små pluggar, löja och blänkelänga med pälemorspinnare. Vet att det har blivit ganska vanligt att vertikal fiska röding men vet inte vad man ska använda som bete

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Du kan även köra på mindre wobbler, nackdelen är att du får på abborre och annan fisk. Kör med 5 cm wobbler som jag skickar ner på 8-10 meter. Fast de är en annan sjö. Men ville bara säga att wobbler funkar kanon!
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av strale Visa inlägg
        Hej!

Är helt ny på dessa fiskar, speciellt gös!

Först röding, är bara van att pimpla efter röding på vinter, men hur gör man för att fiska röding med båt i Vättern och Unden?

Är det enbart djuprigg och apex, långdrag som gäller? eller kan man fiska rödingen på något mer sätt?

Sen gösen då, som jag är helt grön på.

Trollade gös i maj, juni med gott resultat, körde med wobblers som gick efter botten, men nu är det fisket helt dött, ändrar gösen sitt beteende längre in på sommaren? Har den lämnat botten?

Tacksam för svar på mina nybörjarfrågor
        Hej Thomas Nordström;

I Unden fångade matematikprofessor Lars Ivarsson Svenskt Rekord på Röding med en 100 mm Swim Whizz 467 vid trolling år 1979. Se Swim Whizz 67-färgen här http://www.trumman.com/sw/col/67-73.htm. Sedan dess har nya Rödingrekord staplats på varandra och många liter vatten har runnit under våra broar....

Go for the Big Artic Chars!

Old Firehand
        www.trumman.com - där högvinsten finns!
        Senast ändrad av Old Firehand; 2012-07-20, 11:16.

Kommentera

Old firehand, en swim whizz verkar inte gå speciellt djupt, jag trodde att det var på djupet man fångade rödingen?

Kommentera

rödingen söker kallt vatten. ju varmare ju djupare står dom

+7kg lod? 5 funkar kanon ner till ca 40m

Kommentera

[QUOTE=strale;744004]Old firehand, en swim whizz verkar inte gå speciellt djupt, jag trodde att det var på djupet man fångade rödingen?[/QUOTE]

Hej Thomas Nordström;

Vid trolling används ofta olika hjälpmedel för att få ner betena på önskade djup. Djupriggar med olika tunga blylod är mycket vanliga vid trolling efter Lax, Röding och Öring, men de används även vid fiske efter andra fiskarter.

Leadcorelina är ett annat hjälpmedel som används vid djuptrolling där en dacronlina med blykärna och olika färger vid var tionde meter (yards) används. Här finns det både 27, 50 och 80 Lbs leadcorelinor i längder upp till 300 yards att köpa för att användas på stora multirullar med vanlig dacronlina som backing och homogen nylonlina som tafs mellan bete och leadcorelina.

Andra sätt att få ner beten på olika djup vid trolling är att använda päronsänken, Dispy Diver och djupparavaner som Hakeva och Kusamo av bly.

Den registrerade Svenska Rekordrödingen som Lars Ivarsson, Uppsala fångade i sjön Unden den 10/7 1979 på en 100 mm Swim Whizz 467 Strawberry vägde 7,435 kilo och har slagits flera gånger sedan dess.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
              www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm
              Senast ändrad av Old Firehand; 2012-07-19, 22:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 014 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art