Är gäddan bara "ett grönt äckel" för dig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är gäddan bara "ett grönt äckel" för dig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av joakim_glantz Visa inlägg
    Med anledning av en mening från Splash International ABs nya annons som lyder:

"Det är roligt att se på folk när det hugger och de har en sjuk fajt och de sprudlar av lycka, men när detta gröna “äckel” syns till sjunker de ihop och blir totalt nedbrutna."

så måste jag fråga hur många här på fiskesnack som tycker samma sak

Jag tycker INTE att gäddan är en grönt äckel... Tycker den är en av våra finaste fiskar, vacker och ibland tillochmed söt (små snipor kan vara riktigt söta ibland, eller så är det jag som är störd, men men).

Att den är slemmig köper jag inte riktigt då den inte är marginellt slemmigare än dom flesta fiskar (abborren är nog den enda jag tycker är så nära "oslemmig" som man kan vara...)
    Nejnejnejnej. Grym fisk tycker jag. + att jag som INTE många andra tycker den är en god matfisk. 1-2 kilo iaf!
    Dock tycker jag faktiskt den är slemmigare än tex abborre gös osv..

Kommentera

Håller med er ovanstående, vad skulle fiske vara utan ett rejält napp från den gröne då och då

Kommentera

Oj vad populär denna tråden blev, riktigt kul! Gäddan behöver lite love efter en sådan "ond" kommentar som den fick i annonsen

Kommentera

Det beror ju helt på vad man riktar fisket på... en polare till mig hade stått vid lagan i hundratals timmar en säsong, utan att kroka en enda lax. (själv hade jag väl ett snitt på ca 1 fisk per pass det året).
          Och när det ÄNTLIGEN hugger för honom så är han ju så glad så det sprutar lycka ur öronen på honom.. Men efter en kort fight så är lyckan över... för att citera.."NAAAAJ! En grön äcklig jävel!!!!".. haha! Så fruktansvärt roligt för oss, men mindre roligt för honom klart

Kommentera

När jag fiskar abborre med UL-spö så är kallas gäddan ofta "din äckliga jävla slemgurka" eller liknande. Mest pga. jag för en sekund tror att fetingabborren klivit på och sedan blir sjukt besviken när man märker att det är en liten gädda. Men överlag gillar jag gädda, rolig som sportfisk och faktiskt en underskattad matfisk. Tror folk överlag tycker de är äckliga på grund av sina tänder och aningens elaka utseende och den, i mitt tycke, felaktiga uppfattningen att den inte går att äta.

Kommentera

Håller med de flesta här. Att gäddan kan vara dryg när man fiskar annat. Men så är det med de flesta fiskar. Blir inte så jätteförtjust när braxnar stör karpfisket eller småfisk (sarv, mört och liknande) som stör ett sutarmete. Fiskar som när man vill ha dem är uppskattade men som när man riktar fisket efter annat bara är störiga

Fick för inte så länge sedan en gädda på cirka 2,5 kg när jag metad ål. Den högg en död mört. Trodde det var drömålen först, hehe.
              KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
                Gäddan är den finaste fisken vi har i våra vatten tycker jag! ett oförberett hugg får vilken människa som helst att skita i byxorna typ.. hehe.. Lägger all min tid på att fiska gädda. Hatar att fiska öring och alla andra skitfiskar.. Dom nappar ju inte
                Japp,det är tur att gäddan finns,kanske var många som likt Dennis fick åka hem med det fula namnet om gäddan inte fanns....
                Och utan överdrift fanns nog inte lika många sportfiskare utan gäddan heller.
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Lex, själv har jag fått tvärt om... metade gädda med mört och trodde det var drömgäddan som knackade på. Men det visade sig vara en ål på 1,6 kilo.. snacka om snopet!

Kommentera

ahh ungsbakad gädda är mumma mumma men får man tag i en som är gul i köttet så är det inte så gott kanske =( men absolut gädda är najs till mat och vi kör av tradition minst en gång om året . Mycket pill med benen dock !

Kommentera

Skojaru? Gäddan är som ett litet gossedjur för mig, varje gång jag får upp en liten gädda så tar jag fjortisbilder med den. Den vackraste fisken i sverige helt klart. Och vilka fighter, man kommer ju hem med ond rygg efter en fight med denna best.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34